18 maart 2025

Jubileumjaar Karcher start met recordomzet

Kärcher viert feest. Naast het feit dat dit jaar, in 2025, het 90-jarig jubileum wordt gevierd, bereikte het bedrijf in 2024 een omzetstijging van 4,6 procent of met 7,9 procent na valuta-aanpassing ten opzichte van 2023. De reinigingsspecialist behaalde een nieuwe recordomzet van 3,446 miljard euro. Tegelijkertijd steeg het aantal medewerkers in het familiebedrijf afgelopen jaar met 1.000 personeelsleden waardoor het totale personeelsbestand nu meer dan 17.000 medewerkers telt, verspreid over 170 bedrijven in 85 landen.

“Deze groei realiseren als traditioneel productiebedrijf in 2024 ervaren we toch als uniek” meent Hartmut Jenner, CEO en Voorzitter van de Raad van Bestuur van Alfred Kärcher SE & Co. KG. “De wereldeconomie was uitdagend. En de economie werd gedomineerd door onzekerheden, stijgende vrachtkosten en stijgende prijzen van voor ons relevante grondstoffen. Vandaar zijn we best trots dat we bij Kärcher in topvorm waren en in deze complexe context toch talrijke klanten konden werven en nieuwe markten konden betreden”.

Vooral Kärchers divers portfolio op het gebied van reiniging en onderhoud – met momenteel meer dan 3.000 producten op de markt – zorgde opnieuw voor een stabiele omzet in 2024. De trend in de wereldwijde reinigingsmarkt bewoog zich recent in tegengestelde richtingen: bij een daling van de vraag bij particulieren, steeg op hetzelfde moment de vraag bij professionele gebruikers en vice versa. “Ons bedrijfsmodel maakt het onderscheid. Kärcher is veerkrachtig omdat we veel producten in vele markten via diverse kanalen distribueren en dichter bij onze klanten staan dan ooit tevoren.

Eind 2024 kon Kärcher Futuretech(*) een aanzienlijke bijdrage leveren aan het verkoopsresultaat met een van de grootste orders uit onze geschiedenis: de Bundeswehr (Duitse strijdkrachten) bestelde extra apparatuur ter waarde van bijna 24 miljoen euro”, aldus Jenner.

Slimme investeringen: hightech en locatieontwikkeling
In 2024 heeft Kärcher meer dan 200 miljoen euro geïnvesteerd om zijn positie aan de top van de reinigingsindustrie te versterken en toekomstige sucessen te realiseren.

Er werd grootschalig ingezet op generatieve AI ter ondersteuning van de medewerkers. Er werden gespecialiseerde verkoopkantoren opgericht in Bangladesh en Egypte en in Signapore werd een competentiecentrum voor robotica gebouwd. In de groeimarkt India werd de bedrijfslocatie en productiecapaciteit aanzienlijk vergroot door overname en in Vietnam werd de eerste productielocatie geopend, die volledig vanuit de Cloud wordt beheerd. Samen met het IT-consultant bedrijf ZOI, deel uitmakend van de groep, maakt Kärcher al jarenlang gebruik van cloudtechnologieën om processen te digitaliseren, te optimaliseren en toekomstbestendig te maken.

Vorig jaar startte men ook met de bouw van een nieuw hoofdkantoor in Frankrijk, de oudste site van de groep na Duitsland en werd er in de fabriek in Quistello in Italië behoudens uitbreiding ook fors geïnvesteerd in interne motorproductie. In de grootste productiefacilteit te Bühlertal (DE) zorgt een nieuw volledig geautomatiseerd hoogbouwmagazijn sinds 2024 voor sneller logistieke processen en een aanzienlijke CO2-besparing door het wegvallen van transportbewegingen naar een extern magazijn.

Duurzaamheid en betrokkenheid
In zijn duurzaamheidsstrategie verbindt Kärcher zich ertoe de uitstoot in de gehele waardeketen aanzienlijk te verminderen en regelmatig te rapporteren over de voortgang. Kärcher ontving ook in 2024 opnieuw de Duitse Duurzaamheidsprijs. Tijdens de jaarlijkse Kärcher Clean-Up Days zetten ook de eigen medewerkers zich actief in voor een schonere omgeving. Vorig jaar verwijderde teams uit 32 dochterondernemingen 6,5 ton afval uit parken, stranden, rivieren en bossen. Naast talrijke sociale initiatieven bood Kärcher ook noodhulp wanneer dit dringend nodig was. Tijdens de overstromingen in Valencia en in het district Rems-Murr stelde Kärcher voor 200.000 euro aan apparaten ter beschikking om de overstromingsschade te herstellen. Kärcher draagt ook al 45 jaar bij aan de samenleving door gratis culturele monumenten te reinigen op verschillende hotspots in de wereld.

(*) Kärcher Futuretech is een dochteronderneming van Kärcher gespecialiseerd in mobiele en robuuste systemen voor militaire, civiele en humanitaire toepassingen. Ze ontwikkelen en leveren innovatieve oplossingen op het gebied van drinkwaterzuivering, mobiele veldkeukens, CBRN (chemische, biologische, radiologische en nucleaire) decontaminatie en andere logistieke systemen.

 

Bron: Kärcher

 

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

14 februari 2020

Schoonmaakjournaal contentkalender met events en thema’s

Customer Journey, Werkgeluk, Marktbalans, Toekomst schoonmaak, Arbeidsmarkt, Ziekteverzuim, New vision of cleaning en natuurlijk de vertrouwde themaseries Familiebedrijven en Zomergasten met ditmaal het podium voor start-ups. 2020 gaat veel...

05 maart 2025

Bas van Klompenburg (Stichting Lezen & Schrijven): “Als werkgever investeer je in het onbekende talent van je collega’s”

In Nederland hebben 3,3 miljoen mensen moeite met lezen, schrijven, rekenen en digitale vaardigheden. Dit heeft niet alleen impact op hun persoonlijke leven, maar ook op de werkvloer kunnen...

20 oktober 2022

Overname Maburein Hygiëne & Veiligheid door Hazet

Op 1 oktober 2022 heeft Hazet de bedrijfsvoering van Maburein Hygiëne & Veiligheid overgenomen. Op 14 april 2022 is Ron Bults van Maburein Hygiëne & Veiligheid op 62-jarige leeftijd...

30 mei 2023

Haring Happen met European Cleaning Journal

In februari organiseerde European Cleaning Journal haar eerste Benelux netwerk event. Gezien de belangstelling volgt nu een tweede event op 15 juni aanstaande, en wel een traditionele haringparty bij...

23 december 2024

Glazenwassers hebben hart voor de zorg (deel 2)

Meerdere glazenwassers gaven gehoor aan de oproep van Schoonmakend Nederland om tussen 9 en 20 december hun Hart voor de Zorg te laten zien. Zij deelden presentjes uit, organiseerden...

31 oktober 2023

HTC Advies, Atir en Consumatics vormen samen CONTRAST

HTC Advies, Atir en Consumatics gaan vanaf 1 november 2023 verder als CONTRAST. Onder deze merknaam gaan de expertisegebieden Facility + Hospitality integraal samenwerken. De consultants van CONTRAST ontwerpen,...

09 maart 2020

Vijf unieke toppics op 28e editie Interclean Amsterdam

“Innovatie loopt ook door de komende editie van Interclean Amsterdam weer als een rode draad”, schreven we recent in onze aankondiging en oproep voor de Interclean Hackathon. Dat klopt...

16 maart 2020

Op weg naar succesvolle 3e editie Schoonmaak Vakdagen: “Een heerlijk steile groeicurve”

Het is nog maar medio maart, maar de organisatie van de Schoonmaak Vakdagen zit niet stil. “We kijken zeer positief terug op de vorige editie en zijn druk bezig...

16 april 2020

Leonore Nieuwmeijer over kracht MobiliteitsCentrum Asito: “Schoonmakers snel, goed voorbereid en veilig aan de slag”

Het zijn bijzondere tijden in de schoonmaaksector: sluitingen van heel veel panden en onderwijsinstellingen enerzijds, toename van de druk op de zorgsector anderzijds. “Bij ons werken 8000 schoonmaakkrachten, waarvan...

24 november 2024

#FAVORITES Vebego viert 23 x 25 jaar en 575 ervaring

Een unicum, 23 jubilarissen die allen 25 jaar voor Vebego bij de Nederlandse Spoorwegen werken. Wat een mijlpaal. Van harte gefeliciteerd! Vebego vierde dit moment samen met alle kanjers...