15 januari 2025

Kärcher viert 90-jarig jubileum met 90 acties

Kärcher viert dit jaar, in 2025, zijn 90-jarig bestaan. In januari 1935 richtte Alfred Kärcher een klusatelier op voor verwarmingstechniek in Stuttgart. De volgende decennia groeide het kleine familiebedrijf uit tot een wereldberoemd merk voor reinigingstechnologie.

“In het DNA van Kärcher treffen we een grote passie voor technologische oplossingen aan die het verschil maken in tal van toepassingen en die men vandaag associeert met kwaliteit, innovatie en duurzaamheid”, benadrukt Hartmut Jenner, voorzitter van de Raad van Bestuur van Alfred Kärcher SE & co. KG. “De gestage groei in combinatie met talrijke onderscheidingen, zoals recent de Duitse Duurzaamheidsprijs, bevestigen onze merkpositie. Uiteraard hebben we dit succes ook te danken aan de onvermoeibare inspanningen van meer dan één generatie Kärcher medewerkers”, aldus Hartmut Jenner.

Daarnaast piekte het succes van de reinigingsspecialist de laatste 20 jaar, wat zich vertaalde in een omzetstijging van 340 procent en een verdrievoudiging van het personeelsbestand.

90 jaar – 90 schoonmaakprojecten wereldwijd
Om de 90ste verjaardag te vieren zullen Kärcher-teams over de hele wereld samen 90 gratis schoonmaakprojecten uitvoeren en dit op openbare plaatsen zoals pleinen, parken, stranden, rivieroevers en historische gebouwen.
Kärcher Nederland heeft ervoor gekozen om in deze context de samenwerking op te zoeken met het Ronald McDonald Kinderfonds. “Als jarenlange partner van het Kinderfonds hebben wij niet alleen geld ingezameld tijdens talrijke HomeSport Events maar stonden wij ook paraat om tijdens de wateroverlast in 2021 de vrijwilligers van het vakantiehuis “De Kindervallei” in Valkenburg te ondersteunen bij het zo snel mogelijk operationeel krijgen van deze accommodatie en families weer konden genieten van dit schitterende vakantiehuis in Limburg.”

“Onze 90ste verjaardag en het 40 jarige bestaan van de Ronald McDonald huizen in Nederland gaan wij dit jaar gezamenlijk vieren door alle 11 huizen en de 3 vakantiehuizen een complete cleanup te geven. Deze cleanups die per huis kunnen afwijken bestaan onder andere uit de reiniging/onderhoud van: terrassen, speeltoestellen, vloeren, meubilair, tapijten, buitengevels, zonnepanelen en tuinen. Verspreid over dit jaar zullen ze uitgevoerd worden door onze eigen Kärcher-medewerkers. Na afloop van elke cleanup ontvangt het huis dan een selectie aan Anniversary reinigingstoestellen die speciaal voor ons 90 jarig bestaan zijn gelanceerd. Met onze cleanups en de beschikbaar gestelde reinigingsapparatuur hopen wij  dat alle vrijwilligers in de huizen nog sneller en efficiënter de reiniging kunnen doen waarmee ze tijd overhouden die ze kunnen besteden aan de gasten die in hun huizen verblijven.”

 

Om de 90ste verjaardag te vieren zullen Kärcher-teams over de hele wereld samen 90 gratis schoonmaakprojecten uitvoeren.
Kärcher Nederland gaat alle 11 huizen en 3 vakantiehuizen van het  Ronald McDonald Kinderfonds van een cleanup voorzien.

Innovatie in het DNA
Al van in de beginjaren stond innovatie centraal bij Kärcher en dit typeert het bedrijf vandaag nog steeds. Tot de eerste successen van Alfred Kärcher behoren de Kärcher zoutbadoven voor het harden van lichte metalen en voorverwarmingsapparaten voor voertuig- en vliegtuigmotoren. Wat later volgden een aantal andere nieuwigheden die de markt voor reinigingsapparatuur gestalte gaven.

Het allereerste reinigingsapparaat van Kärcher: de eerste Europese KW 350 warmwater hogedrukreiniger uit 1950.

De eerste Europese warmwater hogedrukreiniger KW 350 zag in 1950 het licht en in 1984 betrad Kärcher de consumentenmarkt met de eerste draagbare hogedrukreiniger, de HD 555. Andere belangrijke mijlpalen waren de lancering van de volledig autonome huishoudelijke schoonmaakrobot RC 3000 in het begin van de jaren negentig en de alom bekende WindowVac 50 raamstofzuiger, die zijn intrede deed in 2008 en het mogelijk maakte ramen voortaan mechanisch te reinigen in plaats van handmatig. Meer recente nieuwigheden zijn onder meer de volautomatische reinigingsrobots, zoals de KIRA B 50 schrobzuigmachine, en de app-gestuurde schoonmaakapparaten voor particuliere gebruikers.

Kärcher betreedt de markt voor particulieren in 1984 met de HD 555: de eerste   draagbare hogedrukreiniger voor consumenten.

Internationalisering onder Irene Kärcher
Na het overlijden van de oprichter in 1959 nam zijn echtgenote Irene Kärcher de leiding van het bedrijf over. Onder haar bewind werden de eerste verkoopfilialen in andere Europese landen opgericht en groeide Kärcher uit tot een internationale speler. 1974 werd vervolgens het jaar van de strategische focus op hogedrukreiniging en terzelfdertijd deed de bedrijfskleur geel zijn intrede. In de jaren 80 kwam de klemtoon te liggen op de reinigingseisen van de bouw- en transportsector en ontwikkelde Kärcher zich verder als systeemaanbieder.

Irene Kärcher drukte ongetwijfeld een belangrijke stempel op het bedrijf en de bedrijfscultuur. Zij nam de meest vooruitziende managementbeslissingen die Kärcher in staat stelden om te evolueren van middelgroot bedrijf tot wereldmarktleider – en dit zonder de waarden van het familiebedrijf uit het oog te verliezen.

 

Het belang van duurzaamheid
Sinds de oprichting van het bedrijf was er aandacht voor duurzaam handelen en circulair ondernemen. Ook vandaag worden er continu maatregelen genomen om de uitstoot te beperken, hulpbronnen te ontzien, afval te vermijden en duurzaamheidsdoelstellingen na te streven. In deze context werd Kärcher meermaals geprezen en genomineerd. Onlangs bevestigde het Science Based Targets initiative (SBTi) nog dat de duurzaamheidsdoelstellingen van Kärcher bijdragen aan het beperken van de opwarming van de aarde tot 1,5°C en in lijn ligt met het Klimaatakkoord van Parijs.

Over Kärcher
Vandaag werken er 17.000 mensen bij Kärcher, verspreid over 85 landen en 170 bedrijven, die samen de wereld een beetje schoner maken. Het productportfolio van Kärcher omvat meer dan 3.000 reinigings- en onderhoudsproducten. In 2023 behaalde het bedrijf opnieuw een recordomzet van 3,294 miljard euro.

Deel dit artikel

Ook interessant:

21 april 2023

#FilmFriday: Maak kennis met Cobi

“Misschien heeft u haar al door de gang voorbij zien komen, maar graag stellen wij onze nieuwe medewerker COBI alsnog even aan u voor. COBI is een aanvulling op...

25 oktober 2024

#FILMFRIDAY: Uitblinkers van Azora!

Alpheios geeft in haar videoserie Blink Uit, uitblinkers het podium aan schoonmaakprofessionals. “We bezoeken hen op locatie en zijn benieuwd naar hun werkzaamheden en wat hen motiveert om elke...

14 juni 2019

4e Dag van de Schoonmaker schenkt 96.000 schoonmakers vreugde  

Schoonmaak is van alle tijden. Maar De Dag van de Schoonmaker niet: de landelijke vakdag vieren we vandaag – 14 juni – voor de vierde keer. En met heel...

05 juni 2020

Top 5 in mei op Schoonmaakjournaal: van hygiënezuil tot anderhalve meters maken in onderwijs

Total Cleaning Products & ABC Products, Leviy Software, Greenspeed, MTS Euro Products en Asito & EW Facility Services: dit zijn onze graag en meest geziene gasten op Schoonmaakjournaal in...

18 februari 2019

Blog: Toen was geluk nog heel gewoon

Toen mijn ouders in 1959 een huis in Zwijndrecht kochten, was de verbazing onder familieleden groot. “Een huis kopen? In Zwijndrecht?” “Ja zeker, want met kopen bouw je financieel...

30 december 2022

Schoonmaakpakketten voor de voedselbanken

CSU Cleaning Services en Tzorg hebben 6.500 schoonmaakpakketten aan de Voedselbank gedoneerd.  Al drie jaar op rij doneren zij duizenden van deze pakketten aan de voedselbanken, want: Schoon geeft een goed...

10 januari 2020

Horecava 2020 introduceert Facility & Hospitality segment: next level in gastvrijheid

Aanstaande maandag openen de deuren van RAI Amsterdam voor de 64e editie van Horecava. Deze editie staat vooral in het teken van voedselverspilling, veggie & vegan en Brasserie 2050,...

03 december 2024

Organic Cleaning Solutions, Qualis Insight & NCS bundelen krachten voor duurzame schoonmaakoplossingen

Organic Cleaning Solution, Qualis Insight en NCS hebben een samenwerkingsovereenkomst getekend om samen kennis te delen en innovatie te stimuleren rondom het gebruik van Bio-Organic Catalyst in de schoonmaakbranche.

03 oktober 2022

Finalisten Best Practice Award 2022 bekend

Op 27 oktober 2022 zal voor de negende keer de Best Practice Award worden uitgereikt. Deze uitreiking vindt plaats tijdens de finale in Green Village in Nieuwegein. Vandaag is...

07 juni 2024

Abdulrahman was ‘Baas van Morgen’ bij CWS

CWS Hygiene Nederland deed mee aan het ‘Baas van Morgen’ initiatief van JINC, dat jongeren de kans biedt om leiderschap en ondernemerschap van dichtbij te ervaren. Ambdulrahman werd op...