5 augustus 2024

Gezien in de media: ‘Cleanfluencers’ met slimme schoonmaaktrucs hebben miljoenen volgers op TikTok en Instagram’

In Trouw schrijft Luuk Vulkers dat hij dol is op instagramfilmpjes van cleanfluencers. Hij is niet de enige. In zijn artikel belicht hij van verschillende kanten wat de aantrekkingskracht van de poetsdrift van vooral vrouwelijke cleanfluencers is. En hoe dit zowel in lijn én tegenspraak is met het feminisme. Maar ook een keuze is met grote verdiensten.

Het artikel start met: ‘“Ik begon deze pagina in 2017 met simpele schoonmaakfilmpjes”, vertelt de 34-jarige vrouw uit Essex in de voice-¬over. Ze is inmiddels bij de keuken aanbeland en spuit Cif of een ander crèmekleurig goedje in een hartvorm op het aanrecht. “Het lijkt erop dat mijn volgers het wat vonden, want op de een of andere manier heb ik er inmiddels vijf miljoen. What is going on?”

Digitaal schoonmaken is internetgenre met ontelbare niches
Een goede vraag. Het antwoord: cleanfluencers, oftewel schoonmaak-influencers, zijn de laatste jaren immens populair op Instagram, TikTok en YouTube. Filmpjes met hashtags als #cleanwithme en #cleantok worden miljarden keren bekeken en de ene na de andere cleaninghack gaat viraal. ‘Reinig je douchekop met bakpapier’, of: ‘Hoe je vlekken uit je bank haalt met een pannendeksel, vaatwastablet en een microvezeldoek’.
Binnen de kortste keren transformeerde het digitale schoonmaken tot een waar internetgenre met ontelbare niches. Je kan tegenwoordig kijken naar een cleanfluencer die ongevraagd begraafplaatsen schoonmaakt terwijl ze zich gedraagt als een sexy schoolmeisje (@cleangirl op Instagram, 1,7 miljoen volgers) of je kan kijken naar een cleanfluencer die ernstig verwaarloosde woonwagens uitmest met een permanent extatische uitdrukking op haar gezicht ¬(@aurikatariina op Instagram, 4,8 miljoen volgers).’

Schoon maakt blij
De schrijver Luuk Vulkers van het artikel had in het verleden last van smetvrees en schrijft nu aan een boek waarin hij dit fenomeen vanuit verschillende invalshoeken verkent. Hij was dan ook niet niet verbaasd toen het ´alwetende Instagram-algoritme´ hem cleanfluencer-content begon voor te schotelen. Dit had een ´louterende uitwerking op me´ zegt hij. ‘Zien hoe andere mensen de kieren van hun douchecabine met een soort elektrische tandenborstel schoonmaken en vervolgens geen enkele drang voelen om dit thuis na te doen. De filmpjes bewezen dat ik tegenwoordig aan de andere kant stond, de goede kant, die van de mensen die het gepoets met verbazing gadeslaan en het allemaal maar overdreven vinden.’

Huishoudelijke taken voor de vrouw bestemd of niet? Of met plezier en verdiensten?
In het artikel wordt verder ingegaan op de therapeutische werking die de clean/content zou hebben, het voldoening halen uit het kijken naar andere mensen die orde scheppen in de chaos en gekke trends. Maar ook het feministische stuk komt aan bod. Zoals Simone de Beauvoir schreef in haar boek ‘De Tweede sekse’: ‘De huiselijke taken die haar toebedeeld werden […] hielden haar gevangen in herhaling en immanentie’, ‘ze werden dag na dag herhaald in een identieke vorm, hetgeen eeuw na eeuw werd voortgezet; ze produceerden niets nieuws.’ De huidige cleanfluencers zijn bijna allemaal vrouw en genieten van deze taken, dit lijkt de feministische golf tegen te spreken. Het lijkt een stap terug om het huishoudende leven te zien als perfect leven maar dit is van alle tijden. En het verdient, want de cleanfluencers verdienen bakken met geld, met hun filmpjes waarin ze diverse producten aanprijzen. Dat kun je als ondernemerschap én emancipatie zien.

Klik hier voor het volledige artikel in Trouw

Lees ook de verhalen van en over deze cleanfluencers:
‘Is Gavin Cleany de Freek Vonk van de schoonmaak?’
‘Rotterdamse Poetsqueen poetst MyHenry’

Deel dit artikel

Ook interessant:

11 augustus 2023

Duurzaam de lucht in……

Op woensdag 9 augustus zette Breedweer Facilitaire Diensten een belangrijke stap richting een klimaatneutraal Breedweer in 2026. MHC Mobility leverde het bedrijf de eerste van drie hybride hoogwerkers af....

15 april 2022

Numatic laat Alphen schitteren

Jeff Hicks, Wim Holleman, Anja van Eijk, Hadassa Windhorst, Ravna de Jong, Erik van Kampen en Gilbert de Vos hebben afgelopen week Alphen aan den Rijn een beetje schoner...

10 januari 2022

Glimmend schoon

MDG Dienstengroep uit Utrecht werd gevraagd een badkamer van een woning van een woningbouwvereniging in Utrecht te reinigen. De oude huurder ging eruit en liet de woning vies achter....

08 mei 2024

Effektief voor drie jaar schoonmaakpartner Circuit Zandvoort

Circuit Zandvoort heeft op 1 mei 2024 aangekondigd dat Schoonmaakbedrijf Effektief hun officiële schoonmaakpartner wordt voor de komende drie jaar. Dit partnership markeert een belangrijke stap in het streven...

22 augustus 2024

André Verstegen: Dit had ik veel eerder moeten doen

Als je meer dan genoeg hebt van altijd maar werken met je hoofd, is er een geweldige oplossing: stap in de wereld van de schoonmaak en ga werken met...

14 december 2023

Toiletonderzoek: 43,6% kans op schoon toilet

Met 43,6 procent schoon bevonden toiletten is de kans om een schoon openbaar toilet aan te treffen in Nederland nog nooit zo hoog geweest. Dat blijkt uit het Nationale...

28 februari 2024

Lijkvocht, bloed en maden: Binnenskamers met Tuğrul Çirakoğlu

In De Straten van Amsterdam trekt AT5 de stad in op zoek naar bijzondere verhalen van Amsterdammers uit alle hoeken van de stad. Op 27 februari ging ze Binnenskamers...

09 september 2024

EW Facility Services en Diergaarde Blijdorp gaan samenwerken

De Rotterdamse Diergaarde Blijdorp kiest voor EW Facility Services als zijn schoonmaakdienstverlener. Voor EW is dit een ware droomklant waar zij haar visie op hospitality en innovatie in kwijt...

04 augustus 2023

85.000 schoonmaak-vak-diploma’s en meer……

In de afgelopen vier maanden heeft het RAS-Examenbureau bijna 2.500 mensen kunnen feliciteren met hun behaalde examen. Zij kunnen zich met recht een vak-schoonmaker noemen. Terecht, want schoonmaken is...

30 juni 2022

Onderzoek hoger onderwijs: Schoon maak je samen

Schoon is (veel) meer dan schoonmaken. Schoon is beleving. Schoon is imago. En schoon is na een pandemie meer dan ooit verbonden aan hygiëne. Het belang is enorm, maar...