23 juli 2024

Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid start campagne om leren op de werkvloer te stimuleren

Dertig procent van de mkb-werknemers in de handel leert veel van hun taken en collega’s.1 Dit is gunstig voor zowel werkgevers als werknemers op de lange termijn. Tegelijkertijd zoekt een deel van de mkb-werkgevers nog naar manieren om leren te bevorderen. Om hen te ondersteunen en leren op de werkvloer te stimuleren, start het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid met de campagne ‘Leren op de werkvloer levert aardig wat op’. Door de gratis Quickscan te doen op mijnleercultuur.nl ontdekken werkgevers in de handel hoe zij leren op het werk nog meer kunnen stimuleren.

Dat werknemers ervoor openstaan te leren op het werk, blijkt uit de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden (NEA) van TNO en het CBS (2023). Maar liefst 92% vindt leren op het werk (heel) belangrijk. Toch is er met name in het mkb nog ruimte voor verbetering. Want waar bij grote bedrijven, met meer dan 250 werknemers, bijna de helft van de werknemers veel leert van taken en collega’s, is dat in het mkb 37% (taken) en 39% (collega’s).

Jacco Vonhof, voorzitter MKB-Nederland: “In Nederland zijn er zo’n 430.000 mkb-bedrijven. Veel zijn al goed op weg, maar er liggen nog kansen om leren op het werk nog meer te stimuleren en faciliteren. Dat hoeven geen ingewikkelde en tijdrovende processen te zijn. Het gaat soms om kleine acties waarmee je als ondernemer je medewerkers en dus je bedrijf al vooruit helpt. Zoals het stimuleren van kennis delen, feedback geven en zorgen voor een uitdagend en gevarieerd takenpakket. In de huidige, krappe arbeidsmarkt is dat des te belangrijker.”

Leren op de werkvloer levert iedereen wat op
TNO-onderzoek toont aan dat werkgevers die informeel leren op de werkvloer stimuleren, hier op de lange termijn van profiteren. Zo verdubbelt het innovatievermogen bijna: 52% van de werknemers denkt mee over innovaties, tegenover 31% die weinig informeel leert. En wanneer werknemers veel informeel leren, sluiten hun kennis en vaardigheden beter aan op de behoeften van de werkgever dan wanneer zij weinig informeel leren. En in een krappe arbeidsmarkt ben je een aantrekkelijke werkgever voor zowel je huidige medewerkers als nieuw talent.

Werknemers die leren op de werkvloer zijn bijna twee keer vaker tevreden met hun werk. Ook verbetert leren hun werkvermogen, productiviteit, promotiekansen, inkomen en positie op de arbeidsmarkt. Bovendien zijn werknemers meer betrokken bij hun werk en heeft informeel leren een positieve invloed op de energie en het werkplezier.2

Nieuwe campagne
Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid start met een campagne om mkb-werkgevers te inspireren hoe zij eenvoudig laagdrempelige leermomenten kunnen creëren. Onder het thema ‘Vandaag gedaan, vandaag geleerd’ focust de campagne op verschillende leermomenten, zoals het Meekijkmoment, de Nabespreking en het Zo-kan-het-ook moment. Deze dagelijkse leersituaties zorgen voor meer werkplezier en een succesvoller bedrijf. De campagne is online te zien en op de radio te horen.

De campagne is een initiatief van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en wordt verder uitgerold in samenwerking met O&O fondsen, werkgevers- en werknemersorganisaties en brancheverenigingen.

Quickscan voor tips
Om de mkb-werkgevers in de handel extra handvatten te geven bij de ontwikkeling van een leercultuur binnen hun bedrijf is in samenwerking met TNO en Windesheim de Quickscan Leercultuur ontwikkeld. Deze kun je gratis op mijnleercultuur.nl doen. Zo kom je erachter hoe jouw bedrijf ervoor staat met leren op het werk en krijg je tips om dat nog verder te ontwikkelen.

1 Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden (NEA) van TNO en CBS, 2023.
2 Lange termijn effecten van leven lang ontwikkelen (LLO) van TNO, 2023.
Deel dit artikel

Ook interessant:

25 oktober 2022

Bij Werner & Mertz is de cirkel oprecht rond

Recyclebaar is een veelgebruikte marketingterm die duurzaamheid impliceert. “Mooi dat bijvoorbeeld verpakking recyclebaar is, maar dat maakt de cirkel nog niet rond. Bij Werner & Mertz is ie dat...

15 april 2019

CSU over UL-Team: “Investeren in mensen levert focus, structuur en rust op”

Een pittig, professioneel trainingsprogramma, de wil om te ontwikkelen, het vertrouwen hebben om het geleerde toe te passen en ondersteuning krijgen vanuit de leidinggevende. Dit zijn volgens de trainer...

03 februari 2020

Blog: Jinek

“Ik moest direct aan Jinek denken”, reageerde een gewaardeerde relatie en doorgewinterde marketeer onlangs tijdens onze videomeeting op de nieuwe stap van Schoonmaakjournaal. “Waarom?”, vroeg ik. “Omdat de talkshow...

17 januari 2024

Cassandra zet bijbaan in schoonmaak om in ondernemerschap

De 24-jarige Cassandra Nuis poetste als bijbaantje en zag ‘dat het honderd keer beter kon’, nu is zij de baas. In de rubriek Jong en Ondernemend van Metro, vertelt...

19 september 2023

Nieuwe loontabel per 1 november 2023

Naar aanleiding van de nieuw gemaakte afspraken over het loon is de cao 2022-2024 gewijzigd. De eerste wijziging gaat in per 1 november 2023; de basisuurlonen worden dan verhoogd...

06 juli 2023

Diane van Dijk-Loois (CSU): “Aandacht maakt alles mooier”

Aandacht in de schoonmaak hoort vooral naar de medewerkers te gaan. Zij zijn waar het in de kern om gaat, vindt Diane van Dijk-Loois, commercieel directeur bij CSU. “Ga...

22 mei 2024

Paardekooper introduceert slim plastic recyclingsproces Recylution

Het inzamelen van plastic afval voelt voor bedrijven soms als een verplichting en brengt bovendien vaak kosten met zich mee. Paardekooper bewijst dat dit ook anders kan met Recylution,...

12 juni 2023

Weer een record op de 8e Dag van de Schoonmaker

Bijna 250 bedrijven bedanken zo’n 200.000 (specialistische) schoonmakers op donderdag 15 juni, De Dag van de Schoonmaker. Het vak wordt meer en meer gewaardeerd, dat bewijzen al deze bedrijven....

04 maart 2024

CAO-onderhandeling voor 120.000 schoonmakers start op 19 maart

CNV wil in nieuwe cao forse loonsprong voor schoonmakers. De lonen voor schoonmakers moeten ruim boven het minimumloon blijven liggen. ‘Als de sector aantrekkelijk wil blijven voor nieuwe werknemers,...

28 mei 2023

ISS Facility Services doneert met Soupalicious 1 miljoen kommen soep aan Voedselbanken

Facilitair dienstverlener ISS Facility Services is een unieke samenwerking gestart met het sociale soepmerk Soupalicious. Dit partnerschap levert de Nederlandse voedselbanken maar liefst 1 miljoen kommen soep op per...