11 juni 2024

Wessel van Hout (Nocore): “Jongeren zijn vaak de drijvende kracht achter digitale veranderingen”

Wessel van Hout (26) is accountmanager bij Nocore en geeft in zijn functie onder andere schoonmaakbedrijven softwareadvies. Ook gaat hij met enige regelmaat naar de bijeenkomsten van FMNextGen. “Het is heel interessant en leerzaam om met elkaar van gedachten te wisselen over ontwikkelingen die in de sector gaande zijn.”

De internationale vakbeurs Interclean zit er nog maar net op en ook Wessel was van de partij. “Ik was er deze editie voor de tweede keer bij en vond het opnieuw erg indrukwekkend hoe de beurs was opgezet. Dit jaar waren mijn collega en ik er samen op de openingsdag. We hebben onder meer de Innovation Awards bijgewoond, zijn even naar onze collega’s van Nocore Facility Apps geweest en hebben ons op de beursvloer door bekende en voor ons minder bekende bedrijven laten bijpraten over trends en innovaties. Kortom, het was weer een boeiende en informatieve dag.”

Samen sparren

Wessel is in zijn functie veel op pad en op bezoek bij klanten, maar gaat als het uitkomt ook graag naar de bijeenkomsten van FMNextGen. “Ik vind dat de events veel toegevoegde waarde hebben, omdat je er kunt netwerken, samen kunt sparren en ontdekken wat er in de sector speelt.” Ook de betrokkenheid en frisse blik van jongeren noemt hij inspirerend. “Jongeren zijn vaak de drijvende kracht achter digitale veranderingen. Ze zijn opgegroeid met digitale middelen en zijn er meestal snel wegwijs mee. Ook binnen FMNextGen merk ik dat het onderwerp digitalisering erg speelt onder de jongere generatie, en het is leuk om daar met elkaar over van gedachten te wisselen.”

Ook bij Nocore, waar ongeveer een kwart van de medewerkers onder de 35 jaar is, hebben jongeren zo hun stempel gezet. ‘’Niet alleen op het gebied van software, maar bijvoorbeeld ook op het gebied van de marketingactiviteiten die we inzetten en de evenementen die we organiseren. De ontwikkelingen die binnen Nocore gaande zijn proberen we op een pakkende manier onder de aandacht te brengen bij onze klanten. Onze Superuser-bijeenkomst is vorig jaar bijvoorbeeld in een nieuw jasje gestoken”, legt Wessel uit. Het evenement vond vorig jaar voor het eerst plaats in H20 Esports Centrum in Purmerend. “Dit is een unieke locatie waar normaliter verschillende e-sportevenementen gehouden worden. Na een informatieve middag waarin onze ontwikkelingen zijn gepresenteerd hadden klanten bijvoorbeeld ook de mogelijkheid om kennis te maken met virtual reality of konden ze tegen elkaar racen in een formule 1 simulator.’’

Jong en oud

Volgens Van Hout gaan ‘oud’ en ‘jong’ prima met elkaar om binnen Nocore en hij denkt dat de informele bijeenkomsten daaraan bijdragen. “Er wordt veel georganiseerd. Zo gaan we eens in de twee jaar met alle medewerkers en aanhang een weekend weg, zijn er regelmatig gezellige borrels en collega’s gaan regelmatig samen sporten. Deze activiteiten zorgen ervoor dat je elkaar op een andere manier leert kennen, en dat draagt naar mijn idee erg bij aan een betere onderlinge verbinding.” Jongeren vormen met hun frisse blik een belangrijk onderdeel binnen bedrijven, maar ook oudere medewerkers zijn volgens Van Hout onmisbaar. “De seniors zijn essentieel, omdat zij veel kennis en ervaring hebben opgedaan en jongeren weer kunnen helpen om in hun rol te groeien. Oud en jong kunnen elkaar dus enorm versterken, je hebt elkaar in die zin dus echt nodig.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

03 juli 2019

FD: “Het wordt tijd om de bezem uit de kast te halen”

Wat is er toch aan de hand met onze grote schoonmaakbedrijven? Columnist Bartjens van het Financieele Dagblad vraagt het zich af. In zijn column De bezem erdoor beschouwt hij...

08 februari 2022

Branchevereniging SieV viert met trots haar 2e lustrum!

TOEN: “Vast staat dat wij in 5 jaar tijd van ‘Sjors van de Rebellenclub’ naar een solide mkb-branchevereniging zijn gegroeid. Toen met meer dan 160 leden en groeiende is...

05 februari 2019

Hijman support FM Next Generation: “Geef jongeren de vrijheid om impact te maken”

Hijman is supporter van het eerste uur van het jongerenplatform FM Next Generation, dat medio 2018 werd opgericht. Een initiatief van Schoonmaakjournaal dat al meteen vanaf het begin op...

28 maart 2022

Voorjaarsbijeenkomsten Schoonmakend Nederland

Op 29 maart, 5 en 7 april organiseert Schoonmakend Nederland speciaal voor mkb-leden voorjaarsbijeenkomsten in Woerden, Heel en Echten. De mkb-leden krijgen tijdens de bijeenkomsten meer informatie over het...

04 augustus 2022

JobCrafting voor personeelsbehoud

Alles wat je aandacht geeft, groeit. Dat geldt ook voor de aandacht die jij als leidinggevende aan jouw medewerkers geeft. En waarmee je ervoor zorgt dat je deze medewerkers...

09 juni 2022

Blog: Het is niet één dag, maar elke dag ‘De dag van de Schoonmaker’

De economie ligt stil als er geen schoonmaak is. De zorg en de voedingssector kunnen bijvoorbeeld niet zonder schoonmaak functioneren. Het is een cruciaal beroep. Dus eigenlijk heel bijzonder...

13 december 2021

Principeakkoord nieuwe cao Schoonmaak- en Glazenwassersbranche

Werkgevers in de schoonmaak (verenigd in Schoonmakend Nederland) en vakbonden CNV Vakmensen en FNV Schoonmaak hebben op vrijdag 10 december 2021 een principeakkoord bereikt over een nieuwe cao voor...

02 oktober 2022

Meest gelezen in september

Benieuwd naar welke artikelen jullie in september 2022 interessant en inspirerend vonden? We hebben de statistieken bekeken en een top 10 gemaakt van de meest gelezen artikelen: “We adviseren,...

06 december 2021

OSB-Keurmerk wordt Keurmerk Schoon

Op de ALV in november hebben de leden van Schoonmakend Nederland ingestemd met een nieuw keurmerk. Naast een inhoudelijke wijziging, heeft het keurmerk ook een nieuwe naam én nieuw...

08 april 2024

SIEV lanceert MVO keurmerk voor de leden

MKB Branchevereniging SIEV en Qualis Insight hebben samen de handen in een geslagen om, naast het SIEV keurmerk, een MVO keurmerk, het Social Impact Label, af te stemmen op...