17 april 2024

Schoonmaakbedrijf CSU versnelt datagedreven schoonmaak met Hi Five

Schoonmaakbedrijf CSU biedt een innovatieve dienstverlening aan, waarbij zij gebruik maakt van het digitale platform Hi Five. Met Hi Five zijn de CSU schoonmaakmedewerkers in staat de optimalisatie- en verduurzamingsmogelijkheden van schoonmaakprocessen bij een klant in kaart te brengen. Hi Five draagt bij aan facilitaire ketensamenwerking en de ambitie van het schoonmaakbedrijf om duurzame en datagedreven schoonmaak te versnellen, op te schalen en door te ontwikkelen.

Hi Five is een veelzijdige dienst die de bestaande technologie van BE Clean integreert en verder ontwikkelt. Het maakt gebruik van NFC-tags, kleine slimme chips, die in gebouwen geplaatst worden om veilige en snelle data-uitwisseling mogelijk te maken. Deze tags stellen de schoonmaakmedewerkers in staat om via een applicatie op hun telefoon schoonmaakactiviteiten te registreren en te monitoren. De medewerkers kunnen ook ruimtes, afdelingen of gebouwen afmelden nadat deze zijn schoongemaakt, en de vervuilingsgraad van een locatie beoordelen. Ook kunnen ze via de app facilitaire meldingen maken, zoals het rapporteren van technische defecten of aandachtspunten voor andere facilitaire partners in het gebouw. Hi Five bevordert de interactie tussen mens en technologie, wat resulteert in een hogere efficiëntie en bijdraagt aan het werkgeluk van de medewerkers.

Datagestuurd schoonmaken met eigen applicatie
CSU ziet veel kansen om datagedreven technologie in te zetten voor zowel haar klanten als haar schoonmaakmedewerkers. Bij steeds meer klanten in diverse branches wordt Hi Five ingezet als standaard werkwijze. Hiermee kunnen schoonmaakmedewerkers onder andere:

  • Schoonmaakactiviteiten bijhouden. De schoonmaakmedewerkers van CSU verzamelen data in de Hi Five applicatie op een mobiele telefoon. De app dient enerzijds als digitale ondersteuning in het schoonmaakonderhoud voor de schoonmaakmedewerker.
  • Het maken van facilitaire meldingen. Anderzijds werkt Hi Five als middel om waardevolle inzichten op locatie vast te leggen. Bij het openen van de app hebben de schoonmaakmedewerkers direct zicht op wat er waar moet gebeuren. Zo melden zij ruimtes gereed na schoonmaak en worden bijzonderheden geregistreerd. Ook wanneer en waarom schoonmaak niet heeft plaatsgevonden, bijvoorbeeld als een ruimte in gebruik is. Hi Five biedt de schoonmaakmedewerkers meer werkgemak, de mogelijkheid om daadwerkelijk impact te maken door bijvoorbeeld meldingen te maken en data te verzamelen voor procesoptimalisatie.

Wat betekent Hi Five voor de klant?
Klanten die gebruik maken van Hi Five verkrijgen middels een gebruiksvriendelijk dashboard inzichten in belevingswaarden, het functioneren van het gebouw en transparantie in uitvoer van schoonmaaktaken. Dit zorgt ervoor dat de schoonmaakactiviteiten efficiënt en duurzaam kunnen worden afgestemd op gebouwgebruik.

Marise Pieters, Formulemanager Hi Five bij CSU, licht toe: “Datagedreven schoonmaken doe je niet alleen. Dit doe je samen met je klant, collega’s en schoonmaakmedewerkers. Het uitgangspunt is en blijft dat technologie ondersteunend is aan de mens en de processen. Meetbare en flexibele schoonmaak is onze standaard, en hiermee willen we het schoonmaakvak vernieuwen en aantrekkelijker maken voor onze medewerkers. CSU neemt Hi Five mee als standaard werkwijze in de dienstverlening, om de overgang naar duurzame, datagedreven schoonmaak te versnellen.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

29 december 2019

10 jaar MVO: wat heeft het de schoonmaak opgeleverd?

“Wat heeft een decennium maatschappelijk verantwoord ondernemen ons opgeleverd? Het antwoord hangt ervan af of je door een roze of door een cynische bril naar de wereld kijkt”, prikkelt...

29 juli 2025

Tilburg University kiest voor CSU als innovatieve en duurzame schoonmaakpartner

Sinds 1 juni verzorgt CSU de schoonmaakdienstverlening op de campus van Tilburg University. De universiteit kiest met CSU bewust voor een innovatieve schoonmaakpartner die excelleert op het gebied van...

06 februari 2022

Blog: Trots

Op maandag 6 februari 2012 fietste ik ‘s middags naar de HEMA in Zwijndrecht om tompoucejes op te halen met het Schoonmaakjournaal-logo erop. Een gebakje met een eigen logo,...

11 juli 2022

Schoonmakers EuroParcs krijgen nu ook betere reiskostenregeling

Het pleidooi van CNV Vakmensen voor een betere reiskostenregeling voor schoonmakers op vakantieparken krijgt steeds meer navolging. Na Landal komt nu ook EuroParcs over de brug. “Goed nieuws voor...

30 maart 2020

ABSU: hoed af voor professioneel schoonmaakpersoneel

Dat willen de directies van de Belgische schoonmaakbedrijven via hun beroepsfederatie ABSU (Algemene Belgische SchoonmaakUnie) meer dan duidelijk maken. Schoonmaakpersoneel is in deze tijden van lockdown omwille van de...

29 mei 2024

Gezien in de media: Interview Vebego over aanpassen businessmodel

De Ondernemer publiceerde op 27 mei 2024 een interview met Ronald en Ton Goedmakers over het sleutelen aan het businessmodel van het facilitaire concern Vebego. ‘De familie achter Vebego...

17 januari 2019

Benchmark Facilitaire Innovatie: slimme technologie nodig voor beter facilitair beheer

Nederlandse organisaties investeren de komende jaren in hospitality, slimme technologie en data-analyse voor een betere facilitaire dienstverlening en het bieden van een aantrekkelijke werkomgeving. Wel zijn er nog flinke...

03 december 2018

Themaserie Digitale doolhof

In de hedendaagse business lijkt alles om data en automatisering te draaien. Ook de schoonmaak kan niet meer zonder Internet of Things. Maar what’s in it for you? Er...

11 december 2018

Digitale doolhof (3): Cleanfix ziet kansen samenwerking mens en robot: cobot

Saai schoonmaakwerk van lange gangen en grote hallen; het is een van de voorbeelden waar robotisering een mentale, praktische en efficiënte meerwaarde zou kunnen bieden. Of een samenwerking. Want...

14 maart 2024

Asito stelt Adriaan Belonje aan als CEO

Schoonmaakorganisatie Asito, onderdeel van ADG dienstengroep, stelt Adriaan Belonje (49) aan als nieuwe CEO. Hij volgt Bob Mols op die per 1 april 2024, na zeven jaar de organisatie...