29 mei 2023

Briefje van Peet: Beste belever/Dear believer

Apple verkoopt dromen, geen producten”. Dit artikel uit 2012 van Menno Urbanus gaat over hoe Apple zijn innovaties in de markt positioneert. Je vindt het op de website Marketingfacts. Het artikel ‘Apple verkoopt dromen, geen producten’ is al 109.823 keer* gelezen en voor mij de ultieme inspiratiebron voor de schoonmaak. Inspiratie voor dé positionering en reputatie voor de schoonmaakbranche: Schoonmaak schenkt vreugde.

Steve Jobs van Apple startte eind jaren ‘70 met een duidelijke visie: “geavanceerde technologie eenvoudig maken voor mensen”. De techniek was het middel, het creëren van waanzinnig goede ervaringen een van de principes en ken je boodschap de noodzaak. Want bij de introductie van een nieuw Apple-product wordt de boodschap altijd in één regel uitgelegd: iPod: Duizend nummers in je broekzak of iPhone 5: de dunste telefoon die we ooit hebben gemaakt.

Met alle respect voor Apple, maar da’s nog een jonkie vergeleken bij de schoonmaak; die is van alle tijden. Maar nog altijd vormt schoonmaak de sluitpost van de begroting, is schoonmaak niet sexy en ‘slechts’ noodzakelijk kwaad, roept geen enkel kind “ik wil later schoonmaker worden” (maar wel “ik wil brandweerman worden”) en ‘poetsen’ we hard aan de weg om in een positief daglicht te komen. Om van dissatisfier satisfier te maken. Om ziekteverzuim aan het belang van schoon te koppelen. Om de nadruk te leggen op de maatschappelijke kansen die schoonmaak biedt. Waar ligt toch dat aanknopingspunt met onze visie en inzet voor een schone werk-/leef-/woonomgeving, waarmee we schoonmaak met respect op de kaart zetten?

Toen ik via de post in de LinkedIn Group FM Next Generation het artikel Cleanfluencers uit de Volkskrant las, wist ik het zeker:

VAN SCHOON WORD JE BLIJ 😊!

Of je nu niks met schoonmaak hebt of wel. Of je nu in de schoonmaak werkt of niet.

Schoon maakt blij. Obsessief poetser, zoals De Volkrant Corinne van Duin aankondigt, haakt in op de voorjaarschoonmaak. Inkoppertje in het voorjaar. Waarom zijn we tegenwoordig zo in de ban van een schoon en opgeruimd huis? Corinne zet de zaken op een rij. Een echte leestip en inspirator het artikel van Corinne. De voorjaarschoonmaak is ook dankzij de serie Tidying up with Marie Kondo op Netflix.

een WERELDHIT.

Over wereldhits gesproken… Schoonmaken, opruimen, organiseren, het is actueler dan ooit. ‘Cleanfluencers’ als Sophie Hinchcliff (@mrshinchhome) hebben op Instagram miljoenen volgers. En op Tiktok zijn onze branchegenoten Gavin Raaijen (BOMA) met 125.000 volgers en Sander Haas (ADG Dienstengroep) met 215.000 volgers.

Schoonmaak schenkt vreugde. Wat mij betreft, wordt dit de positionering van onze branche. Want van schoon word je blij. Links- of rechtsom. Overal. Altijd. Als mens of dier. Als werkgever of werknemer die dankzij schoonmaak (eindelijk) een baan heeft of uit de bijstand is.

Schoonmaak schenkt vreugde… SCHENK JE MEE?

Petra de Bruin
fan van communities, communicatie, verbinding, blije mensen, typejuf zijn
#mijnmensenhart

Uitnodiging én uitdaging: schenk én geef vreugde en blijdschap aan jouw schoonmaaktopper. Meld je uitblinker(s) via dit inschrijfformulier aan voor de Schoonmaker van het Jaar-verkiezing 2023. Het kan tot 15 juni, De Dag van de Schoonmaker.

* Dit cijfer is gebaseerd op mijn blog van 24 april 2019 op Schoonmaakjournaal

Deel dit artikel

Ook interessant:

03 mei 2024

Realtime inzicht met Tork Vision Schoonmaken

Tork Vision Schoonmaken maakt gebruik van realtime data om te bepalen waar en wanneer er servicebehoeften zijn. Hierdoor kan je slimmer en efficiënter werken en tegelijkertijd voldoen aan de...

30 december 2022

Schoonmaakpakketten voor de voedselbanken

CSU Cleaning Services en Tzorg hebben 6.500 schoonmaakpakketten aan de Voedselbank gedoneerd.  Al drie jaar op rij doneren zij duizenden van deze pakketten aan de voedselbanken, want: Schoon geeft een goed...

21 november 2018

Samen met Alpheios zet Broeders van Liefde in op nieuwe dienstverlening

De Broeders van Liefde – al meer dan 200 jaar aanbieder van onderwijs en zorg – kiest voor een samenwerking met Alpheios voor een periode van zes jaar. Alpheios...

08 februari 2019

5e EW event maakte ultimate journey: creatie van hospitality verwarrend eenvoudig?

Traditiegetrouw organiseerde EW Facility Services begin februari het event The Power of Hospitality. Voor de vijfde maal op rij verwelkomde de organisatie op 5 februari ongeveer 200 gasten uit...

05 juni 2023

Cleaning Workx laat beursbezoekers virtueel het schoonmaakvak beleven

Virtueel het schoonmaakvak leren. Daar staat Cleaning Workx voor. Op Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer wil het bedrijf de bezoekers deze innovatie zelf laten beleven. Wieland Hendriksen vertelt waarom Cleaning...

13 september 2022

SOFIA, schoonmaak VR training in a box

Cleaning Workx BV lanceert ‘SOFIA in a box’, de eerste VR training op het gebied van schoonmaak, geïntegreerd in één koffer. Wieland Hendriksen: “De VR training is hierdoor nog...

03 oktober 2023

Wie wordt de snelste glazenwasser van 2023?

Glasbewassing is een vast item van de Schoonmaak Vakdagen. Ook op deze vijfde editie van de schoonmaakvakbeurs zijn er glazenwassersbedrijven onder de exposanten en vinden wederom het NK Glazenwassen...

11 juli 2019

Met CleanJack voldoet Facilicom België aan aanstondse verplichte aanwezigheidsregistratie

Facilicom en CleanJack hebben op 9 juli in Antwerpen hun samenwerking bekrachtigd met het ondertekenen van een mantelovereenkomst. “We zijn de samenwerking met CleanJack ruim een jaar geleden gestart en...

25 april 2024

CNV: Stagevergoeding is in slechts 1 op de 10 cao’s geregeld, wettelijke regeling is hard nodig

Het is in Nederland nog altijd slecht gesteld met stagevergoedingen, blijkt uit meerdere onderzoeken die vandaag zijn gepubliceerd. Uit cijfers van het CBS, dat 681 cao’s heeft onderzocht, blijkt...

06 oktober 2023

‘Ook de schoonmaker kan een praatje maken……’

….. dat helpt de tekorten in de zorg. Zo klinkt de titel van een onlangs in Trouw verschenen artikel waarin de redactie beschrijft hoe de schoonmaker, de receptionist en...