24 april 2023

‘Duurzaam ondernemen zit in kleine dingen’

In het Zendstation, in de weilanden net buiten Lopikerkapel, verzamelen op dinsdag 18 april VSR-leden zich voor het jaarlijkse Voorjaarsevent over duurzaam en sociaal ondernemen. Een prachtige locatie, daar niet van, maar keynote speaker Alycia Biekram bekijkt deze anders. Zij kon er vanuit Den Haag namelijk niet met het openbaar vervoer komen. Niet duurzaam dus.

‘Duurzaam ondernemen zit in heel kleine dingen’, vertelt Alycia. Zoals de keuze voor een evenementenlocatie. Over haar visie op dit onderwerp later meer. Het neemt namelijk niet weg dat het Zendstation in Lopikerkapel een bijzondere plek is.

Qua stijl doet het denken aan Radio Kootwijk. Beide gebouwen zijn dan ook in het begin van de 20e eeuw gebouwd. Radio Kootwijk werd gebruikt voor communicatie met de overzeese Nederlandse koloniën, terwijl in het Zendstation de Nederlandse Omroep Zender Maatschappij (NOZEMA) in 1939 twee radiozenders begon. Beide zendstations werden tijdens de Tweede Wereldoorlog door de Duitsers bezet en in gebruik genomen. Tot zover de geschiedenisles.

Duurzaam en sociaal
Diane van Dijk, voorzitter van VSR, heet de aanwezigen welkom en verwijst naar het oorspronkelijke doel van het gebouw, namelijk het verspreiden van een boodschap. En dat wil VSR vandaag ook doen: het verspreiden van de boodschap over duurzaam en sociaal ondernemen. Zo zal keynote speaker Alycia Biekram haar visie op duurzaam ondernemen met de VSR-leden delen, en in de tweede helft van de middag vertellen vijf organisaties uit de schoonmaakbranche hoe zij hun duurzaamheidsbeleid in de praktijk brengen.

Lopende onderzoeken

Maar niet voordat Diane eerst nog de lopende VSR-onderzoeken aanstipt, onder andere de onderzoeken naar microplastics bij bedrijfsmatig wassen van microvezeldoeken, het bewaren van bevochtigde microvezeldoekjes, en kruisbesmetting door het vouwen van microvezeldoeken.

Andere actuele onderwerpen binnen VSR zijn, zo vertelt Diane: desinfectie met UVC, de herziening van Vaknieuws Gezond Schoonmaken en het instrument voor het meten van kwaliteitsbeleving. Ten slotte kunnen VSR-leden alvast de volgende activiteiten in de agenda noteren: de Algemene Ledenvergadering en het Hygiëneforum, beide op 17 mei 2023, een webinar in juni (definitieve datum volgt), het VSR-Zomerevent op 6 september 2023 en het VSR-Keurmerkhoudersoverleg en de VSR/SSK-Controleurs- en Inspecteursdag, beide op 3 oktober 2023.

Tot zover de – niet onbelangrijke! – plichtplegingen.

Ad van Poppel benoemd tot erelid van VSR
Het inhoudelijke programma staat op het punt om te beginnen als de voorzitter onverwacht Ad van Poppel vraagt naar voren te komen. Hij wordt benoemd tot Erelid van VSR. Van Poppel had sinds 1997 zitting in het bestuur van VSR en heeft zich al die jaren ingezet voor het professionaliseren van het schoonmaakvak. Naast het bestuurslidmaatschap van VSR, was Van Poppel voorzitter van de Commissie Kwaliteitszorg en was hij betrokken bij de (KMS-) opleidingen van VSR. Van Dijk spreekt hem toe: ‘Het is ongelofelijk wat jij al die jaren voor VSR hebt gedaan. En nu nog steeds. Om dat op papier zetten is onmogelijk, dan ben ik uren aan het praten.’ Wel overhandigt de voorzitter een speciaal beeldje dat symbool staat voor zijn werk voor VSR.

Keynote speaker Alycia Biekram

Alycia Biekram heeft twee passies: facility management en impact maken met duurzaam en sociaal ondernemen. Biekram studeerde elf jaar geleden af en kwam in dienst bij Facilicom via een stage. ‘Het ging toen nog alleen over people, planet en profit, en iets met duurzaam ondernemen. Dat was het. Niemand kon mij echt helpen; ik mocht zelf op ontdekkingstocht.’
Inmiddels werkt Biekram tien jaar bij Facilicom en is zij bij Facilicom Solutions manager Duurzaamheid en Sociale impact. Bij FMN is zij lid van het expertteam Duurzaam en Sociaal. ‘Ik wil de wereld elke dag een stukje duurzamer en socialer maken.’

Kleine doelen

Alycia droomt groot en benadrukt tegelijkertijd dat het helpt om je op kleine te doelen te richten. ‘Iedereen is een schakel. Kijk niet naar de politiek of naar het bedrijf waar je voor werkt, maar wat doe jij als persoon? Wat doe je waardoor het morgen een stukje beter is?’ Zo reist de duurzaamheidsexpert bij voorkeur met het OV (behalve naar Lopikerkapel) en gebruikt zij uitwisbare kaartjes en geen papieren kaartjes als geheugensteuntje tijdens haar presentaties. Wat niet betekent dat zij perfect is, als de intentie maar is om te verbeteren, vindt zij.

Verandering

Volgens Alycia is het tijd voor verandering. ‘Wees daarbij positief, enthousiast en kritisch’, zo roept zij op. ‘We hebben elkaar allemaal nodig. We hebben schoonmaakbedrijven nodig en die hebben toeleveranciers nodig. En we hebben ook de planeet, de natuur en ons sociaal kapitaal, mensen, nodig. We zijn aan het overconsumeren; we halen aardolie uit de grond en stoten CO2 uit. We consumeren zoveel dat we de aarde opconsumeren. Het gevolg is dat grondstoffentekorten ontstaan, mensen ongelukkig zijn, de zeespiegel stijgt. Het RIVM maakt zich zorgen of we in 2030 wel genoeg drinkwater hebben. De vraag is dus: Hoe krijgen we wat we willen zonder de negatieve gevolgen?’

Bekijk het integraal

‘Voor mij zijn er drie thema’s: klimaat, natuur en milieu, en sociaal kapitaal. Binnen die thema’s zoek ik altijd naar onderlinge verbinding. Want je kan iets kiezen wat heel circulair is maar de CO2-voetafdruk kan wel vele malen groter zijn. Bekijk het daarom integraal. Hoe ziet het productieproces eruit? Hoe is het transport georganiseerd? Houdt een product zijn waarde (hoe lang gaat een machine mee)? En ook: kunnen medewerkers rondkomen? Kunnen mensen hun mening uiten? Daag elkaar uit en wees positief kritisch’, aldus de spreker.

‘De wereld heeft het nodig, klanten eisen het en de nieuwe generatie medewerkers wil voor een werkgever werken die duurzaam is, anders gaan ze naar een ander. Daar komt nog bij dat er onwijs veel regelgeving op ons afkomt; daar moet je gewoon aan voldoen.’

Hoe je dat aanpakt? Dat is best simpel, zegt Alycia: ‘Je begint met een visie en dat is níet je huidige situatie. Je uitgangspunt is: Wat raakt jou als organisatie? In de schoonmaakbranche kan dat te maken hebben met het gebruik van water en machines. Ook werken schoonmaakbedrijven met mensen. Als je je droom weet, dan pas breng je je huidige situatie in kaart. Vervolgens stel je tussendoelen en meet je of je de goede kant op beweegt.’

Alycia geeft een paar voorbeelden van doelen die je jezelf zou kunnen stellen, die volgens haar ‘niet mega ambitieus’ zijn: 0 kg restafval, 100% van je medewerkers kunnen goed rondkomen, CO2-uitstoot verminderen met 60 procent, geen gebruik van primaire grondstoffen. ‘Het enthousiasme moeten we delen. Dat betekent dat elkaar moeten famen in plaats van shamen. Benadruk wat wel wordt gedaan, dan ontstaat verbinding en dan gebeurt het.’

Duurzaamheidscarrousel
De innovatiecarrousel tijdens het Zomerevent vorig jaar beviel zo goed, dat deze vandaag terugkeert in de vorm van een duurzaamheidscarrousel. BOMA, Product for Product, CSU/NHL Stenden, CleanLease en Elis presenteren op verschillende plekken in het gebouw hun initiatieven. De groepjes VSR-leden verplaatsen zich onder leiding van een timekeeper naar de ruimtes.

Samen impact maken en duurzaam ondernemen integraal bekijken, heeft BOMA in ieder geval goed begrepen. Zij zetten tegelijkertijd in op digitalisatie, mechanisatie en rethink. Zo is door digitalisering minder vervoer nodig (bijvoorbeeld door technische ondersteuning op afstand) en neemt de Co-bot belastend en monotoon werk van schoonmaakmedewerkers over.

Intermediair Product for Product haalt afval op, verwerkt het tot een nieuw product en levert dat nieuwe product weer bij dezelfde klant af. Dat begint met afval scheiden, en als dat goed gebeurt, krijgt de klant de eigen gebruikte papieren handdoekjes terug als toiletpapier.

CSU en hogeschool NHL Stenden besloten de CO2-voetafdruk van de schoonmaak te gaan meten en daarop te gaan sturen. Zo worden medewerkers nu dichter bij locaties ingepland (minder kilometers).

Textielverwerker CleanLease greep de pandemie aan om nieuwe producten te ontwikkelen. Papieren disposables maakten in ziekenhuizen daardoor bijvoorbeeld plaats voor wasbare jassen van polyester.

Elis zet in op het aanbieden van diensten, in plaats van producten. Zij verzorgen de verhuur, reiniging, reparatie en levering van bedrijfskleding, vloer- en bedrijfshygiëne, cleanroomproducten, poetsdoeken en ongediertebestrijding. Het is daardoor in hun eigen belang om producten zo bestendig mogelijk te produceren.

Het was een geslaagd event met ruimte voor positief kritische feedback en met een carrousel om collega’s uit de schoonmaakbranche te famen.

Het volgende evenement is het Hygiëneforum op 17 mei 2023. Geef jezelf alvast op!

Bron: VSR

Deel dit artikel

Ook interessant:

04 januari 2019

Wintergast (5) Yannick de Roos (Hago Next): “Innovaties aanpakken om te overleven”

Van positief onderscheiden in het bevorderen van duurzame inzetbaarheid van medewerkers tot de ontwikkeling van datagedreven schoonmaak. Yannick de Roos, innovator bij Hago Next, benoemt waarmee hij en het...

23 april 2025

ISSA PULIRE 2025: Wie zijn de genomineerden voor de Product of the Year award?

ISSA PULIRE heeft met trots de genomineerden voor de prestigieuze ‘Product of the Year ISSA PULIRE 2025’ award bekend gemaakt. Deze onderscheiding beloont innovatie, efficiëntie en duurzaamheid binnen de...

29 mei 2023

Briefje van Peet: Beste belever/Dear believer

Apple verkoopt dromen, geen producten”. Dit artikel uit 2012 van Menno Urbanus gaat over hoe Apple zijn innovaties in de markt positioneert. Je vindt het op de website Marketingfacts....

14 november 2019

CSU en 400 relaties stappen in de wondere wereld van hospitality en ontrafelen geheimen

“Heeft de wondere wereld van Hospitality nog geheimen voor u?” Mooie prikkelende uitnodiging voor het 6e CSU Hospitality Congres op 14 november in het theater van de belevingsrijke Efteling. Een...

17 juli 2025

Stages belangrijk voor werving nieuwe medewerkers

Jongeren een goede start op de arbeidsmarkt willen bieden en toekomstige werknemers zelf opleiden. Dat zijn de voornaamste beweegredenen van bedrijven om stagiairs aan te nemen, zo blijkt uit...

28 maart 2025

Wim Lamberink viert 40-jarig jubileum bij Asito

Op 25 maart 2025 vierde Wim Lamberink zijn 40 jarig jubileum  bij Asito! Een groot deel van die jaren was hij werkzaam bij WGR Wehkamp, waar hij met toewijding...

31 december 2019

HEYDAY signaleert trend 2020: van het nieuwe werken naar flexibel werken

Waar het nieuwe werken in de zero’s een opmars maakte, vindt er nu een verschuiving plaats naar flexibel werken. Dit houdt in dat werknemers op basis van de activiteit...

19 oktober 2023

Zo ziet Nederland eruit als alle schoonmakers hun werk twee weken neerleggen

Op 12 oktober was de documentaire Onzichtbaar te zien op op televisie (NPO2). 21 oktober volgt om 17.00 uur een herkansing in het Eye Filmmuseum in Amsterdam voor wie...

03 december 2023

Muzikale kijk op zorg en schoonmaak

“Met onze handen brengen we positieve impact op ieder mens in de zorg. Vandaag doen we dat met muziek. Speciaal voor u.” Bezoekers en patiënten van Radboudumc lezen deze...

14 mei 2024

90.000ste RAS-diploma Basisvakopleiding Schoonmaak uitgereikt

Julia Szalewicz van schoonmaakbedrijf Cantorclin heeft het 90.000ste RAS-diploma voor de Basisvakopleiding Schoonmaak in ontvangst genomen. Julia werkt sinds een jaar bij Cantorclin en samen met zes andere collega’s...