13 februari 2023

‘One voice in cleaning’

Donderdag 9 februari verzamelden zo’n 40 schoonmaakprofessionals zich bij Kärcher in Made. Op uitnodiging van Greenspeed, Kärcher, Unimop en European Cleaning Journaal. Het was een aftrap van een nieuw initiatief, een platform voor ´one voice in cleaning´.

Jean-Paul Christy, President Central Europe Kärcher, opende de middag met een warm welkom bij het event dat hij samen met Michel de Bruin, CEO Greenspeed International, Mike van Bekkum, Managing Director Unimop, en Michelle Marshall, editor European Cleaning Journal, heeft geïnitieerd. Michel lichtte vervolgens toe waarom zij dit event organiseerden: “Voorheen ontmoetten we elkaar op de ISSA-events. Nu deze niet meer plaatsvinden, merkten we dat we de ontmoetingen en kennisdeling misten. We missen ‘one voice’ waar we kennis verzamelen en delen in de Europese schoonmaakbranche. Zoals bijvoorbeeld kennis over de ontwikkelingen op het gebied van energie, arbeidskrapte, veranderingen in import en export. Daarom willen we een vrij, open platform opzetten, waarvoor je je kunt inschrijven en input ten voordele van alle leden kunt geven. De events zullen wij faciliteren, daarbij maken we graag gebruik van gastbedrijven als hosts. Voor het delen van kennis zochten we aansluiting bij een internationaal platform, en dat is European Cleaning Journal geworden.”

Ook sprak Michelle de aanwezigen toe. Zij heette iedereen, mede namens Chris Godman, publishing director European Cleaning Journal, welkom bij de aftrap van het nieuwe platform. En benoemde nadrukkelijk dat het een start is van iets moois, waaraan door de tijd heen meer vorm gegeven zal worden en dat daarbij ieders feedback wordt gewaardeerd. Michelle maakte van de gelegenheid gebruik om aandacht te vragen voor de geopende inschrijving voor de European Hygiëne & Cleaning Awards. Ze beloofde dat de uitreiking in Dublin ‘a good party’ zal worden.
Op de foto ontbreekt Mike van Bekkum.

Shake-up met younger minds
Ter afsluiting van de introductie deed Michel een oproep: “We hebben een shake-up nodig in de schoonmaakindustrie, met younger minds met kennis van bijvoorbeeld techniek en AI. Samen kunnen we de industrie blijven ontwikkelen.”

Why is Sustainability so hot?
Key-note spreker van de middag was Lies Marijnissen, Product & Sustainability Manager PFS group-Greenspeed, met haar presentatie over: ‘Why is sustainability so hot?’. Zij legde de Why met heldere informatie en duidelijke voorbeelden uit.
Hieronder een korte samenvatting: Het wordt letterlijk hot door de verhoogde activiteiten op onze aardbol, wat niet oneindig kan doorgaan, de gevolgen in de natuur zijn al merkbaar.
Sustainability gaat over ‘well-being’, het is complex, je moet rekening houden met de omgeving, het milieu en economische en sociale aspecten, we zijn hierin lerend, waarbij transparantie erg belangrijk is, net zoals de perceptie ervan. Maar bovenal moeten we verantwoordelijkheid nemen, rekening houden met de 17 Sustainable Development Goals (SDG’s) om van de wereld een betere plek te maken in 2030. We moeten in actie komen, het is nu tijd, het is vanaf 2024 verplicht voor grote bedrijven over hun duurzaamheidsinspanningen te rapporteren, klanten vragen erom, de industrie beweegt.

Met voorbeelden liet Lies zien hoe sustainability in de schoonmaakbranche in de afgelopen jaren is doorontwikkeld; van classic, eco-friendly, circulair, naar het waarde toevoegen bij ‘eco-beneficial’.
Nederland is master in labels, 50% van de Europese ecolabels zijn gerelateerd aan de schoonmaakindustrie!

Think beyond borders
Lies sloot de presentatie af met de nadrukkelijke oproep om, al is het complex, de verantwoordelijkheid voor een duurzame wereld op te pakken en steeds nieuwe, nog betere initiatieven te blijven ontwikkelen met inzet voor de lange termijn: ‘think beyond borders’.

Eén van de reacties op de presentatie was: “We mogen best trots zijn op wat we al gerealiseerd hebben. We zijn eigenlijk te bescheiden terwijl we als schoonmaakindusrstie voorop lopen met onze ontwikkelingen. Laten we deze ‘in the spotlight’ zetten en vooral doorgaan!”

Napraat en vooruitblik
De borrel na afloop werd goed benut om na te praten, kennis te delen en ook gezamenlijk uit te kijken naar het vervolg op deze aftrap. De demonstratie van de Kira schrob-zuig-robot  paste precies in het plaatje van de innovaties die waarde toevoegen aan de branche.

Deel dit artikel

Ook interessant:

14 november 2022

Hoogste trede Prestatieladder Socialer Ondernemen voor ISS

Facilitair dienstverlener ISS heeft de hoogste trede op de Prestatieladder Socialer Ondernemen behaald. ISS Nederland behoort hiermee tot de 10% best presterende bedrijven op het gebied van Diversiteit &...

29 oktober 2020

4 november 16.30 uur: Greenspeed webinar C-Shuttle trolley’s: circulaire vernieuwing in schoonmaakmethode

Greenspeed neemt dit jaar voor de 13e keer deel aan de Interclean Amsterdam. “We verwelkomen je graag op onze digitale stand waar je informatie over onze producten en innovaties...

18 april 2023

Een kadootje voor 70 schoonmaakmedewerkers in het Ikazia Ziekenhuis

70 schoonmaakmedewerkers en -leidinggevenden van het Ikazia ziekenhuis in Rotterdam werden eind 2022 getrakteerd op een training duurzame inzetbaarheid en ergonomie. Een ‘kadootje’ van Teamleider Schoonmaak, Branka Grmaš, aan...

27 december 2019

Toekomst schoonmaak met Rogier Moorman (Numatic): “Schoonmaak wordt sneller, beter en productiever”

De toekomst van schoonmaak: met 5 gasten blikken we terug naar hun verwachtingen 5 jaar geleden, de hedendaagse trends en ontwikkelingen en hun visie op 5 jaar. Een van...

04 juli 2024

‘Een keurmerk betekent nog niet dat een organisatie foutloos is’

In de wereld van zelfregulering zijn controlemechanismen essentieel om de kwaliteit te waarborgen en de geloofwaardigheid van keurmerken en certificeringen te behouden. Het is belangrijk om te erkennen dat...

01 april 2019

#nieuwsnotendop week 13: Blinck Schoon, FMXXL, Gom, Kärcher en schoonmaakcode

Nieuw Kärcher Center Urk: multibrand-service onder één dak Op 29 maart opende het nieuwe Kärcher Center in Urk feestelijk haar deuren. Door deze nieuwe vestiging (die verband houdt met...

09 januari 2025

Nationale CSRD-Enquête: 70% van de bedrijven klaar voor nieuwe duurzaamheidsregels

Uit de Nationale CSRD-Enquête blijkt dat 70% van de grote bedrijven in Nederland goed voorbereid is op de nieuwe duurzaamheidsregels, de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Deze richtlijn, die...

26 mei 2023

#FotoFriday Een uitzonderlijk kunstwerk

Op een damwand in het Luxemburgse Vianden is de afgelopen twee weken een heel bijzonder kunstwerk gecreëerd. In samenwerking met Kärcher en het Luxemburgse energiebedrijf SEO (Société Electrique de...

10 oktober 2022

Blog: Expert op het thema duurzaamheid?

GWS dé schoonmaker neemt deze week de redactie van Schoonmaakjournaal over. Erg leuk en een mooie gelegenheid om ons als expert in duurzaamheid te presenteren. Maar zijn we dat...

05 december 2024

Sinterklaas brengt de Shoecleaner

Een betere timing en ambassadeur had Kärcher voor de introductie van hun Shoe!Cleaner, hét nieuwe accessoire voor hun tapijtreinigers, niet kunnen wensen. In heel het land werd in de...