1 mei 2020

Hago over post-corona tijdperk: “Wordt hygiëne het systeem tegen toekomstige pandemieën?”

Dat we nu op de blaren zitten, dat voelen we allemaal. Maar op een zeker moment komen we in het post-coronatijdperk. Wat is de impact op businessmodellen? Wordt hygiëne bijvoorbeeld de nieuwe concurrentiestrategie? Leven we op gepaste afstand van elkaar? Gaat het roer compleet om? Hago, de schoonmakers van Nederland, blikt voorzichtig vooruit op een coronavrije samenleving.

Bill Gates riep het al in 2015. Zijn TED Talk gaat nu alsnog viraal. Bill waarschuwde ons dat in de komende decennia geen miljoenen mensen overlijden als gevolg van een kernoorlog, maar door een besmettelijk virus. Het is niet dat het systeem niet werkt, zo gaf hij aan. Er is simpelweg geen systeem als het gaat om het bestrijden van besmettelijke ziekten. Oftewel een virus als corona.

Hygiënemodel
Kijk je naar China, de markt van Wuhan en de oorsprong van de Sars-epidemie, dan kun je de conclusie trekken dat hygiëne in combinatie met ons reisgedrag ten grondslag ligt aan dit alles. Maar hoe vertaalt zich dat naar de toekomst? Wordt hygiëne het systeem om toekomstige pandemieën zo veel mogelijk te beperken? Zo gek is dat niet, in Japan hanteren ze al jaren een hygiënemodel.

Zo maken Japanse schoonmakers treinen in 7 minuten schoon en krijgen ze daarna een staande ovatie van de passagiers. In het basisonderwijs maken de studenten zelf hun lokaal schoon en bereiden ze zelf hun lunch. Maar ook na een voetbalwedstrijd ruimen supporters zelf het station op. Hygiëne als nieuwe concurrentiestrategie klinkt zo gek nog niet.

Hygiëne-economie
Minister-president Marc Rutte noemt het de anderhalvemetersamenleving. We hebben maatregelen nodig om een einde te maken aan COVID-19. Afstand houden is daar een onderdeel van. Vastgoedhandelaren houden zich er zelfs mee bezig en komen met concepten als ‘the 6 feet office’. Gaan we straks onze werkplek huren? Als we al naar kantoor mogen? We merken nu al bij sommige opdrachtgevers dat niet alle schoonmakers dagelijks mogen werken. Wellicht meten we straks wel standaard de temperatuur van medewerkers tijdens onze dagstart. Absurd? Vliegvaartmaatschappijen hanteren al een ‘fit to fly’ verklaring. Wie weet voorzien we onze Triple-T’s standaard met zeeppompjes en instaleren we alleen nog maar de SmartWash van CWS. Een kraan waar water én zeep uitkomt om infecties zoveel mogelijk uit te sluiten. Misschien gaan we van dagschoonmaak weer aan de randen van de dag schoonmaken?

Hygiënetoekomst
De wereld na corona laat zich nog moeilijk omschrijven. Dat veel gaat veranderen is wel al duidelijk. Hoe zie jij de toekomst? Welke veranderingen maak jij in de anderhalvemetersamenleving? Deel ze vooral. Mail Stijn van Arendonk, innovatiemanager Hago: [email protected]. We blijven graag met je in gesprek over de toekomst van schoonmaak en andere facilities.

Deel dit artikel

Ook interessant:

27 februari 2024

Menstruatieproducten zijn basisbehoeften

Neem jij je eigen toiletpapier of zeep mee naar het werk? Menstruatieproducten zijn ook een basisbehoefte. “Geef menstruerende personen een gelijke kans en help menstruatiearmoede te bestrijden”, is de...

11 november 2018

Met Alpheios geborgd infectiepreventiebeleid superbacterie

Trending topics in het nieuws van afgelopen week: jaarlijks overlijden 33.000 Europeanen aan een superbacterie. De Inspectie voor Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) ziet noodzaak om het toezicht in de...

24 januari 2019

Sfeerimpressie Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer: verandering van spijs doet eten

Nee, de beurs is niet omgetoverd tot een horeca-event. Wel is de 21e editie van Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer anders. De beurs wordt wederom in Jaarbeurs Utrecht georganiseerd, maar...

27 maart 2020

2 filmvertellers over schoonmaakhelden en corona

In de Schoonmaakjournaal themaweek Prachtig geven we op het #filmFriday podium aan twee virtuele bijdragen over corona en schoonmaak. Asito doet een oproep voor schoonmaakhulpen voor de cruciale zorg....

23 oktober 2019

Alpheios sluit raamovereenkomst met 2400 katholieke Vlaamse scholen

Katholiek Onderwijs Vlaanderen kiest voor een samenwerking met Alpheios voor de levering van schoonmaakmaterialen voor een periode van vier jaar. Alpheios is reeds lang actief in de onderwijssector en...

22 april 2020

Blog: Virusvrije marketing

De dag waarop je moeder sterft, dat jij wordt losgelaten En al haar eigenschappen erft, in meer of mindere mate… Met deze tekst begint Karin Bloemen haar prachtige, treffende...

07 oktober 2019

Zomergast Jacco Vonhof en fotofilm Schoonmaak Golfdag voeren top september aan

Een afwisselende maand, september. Met onze, inmiddels traditionele, serie Zomergasten, warme aandacht voor werkgeluk en ondernemerssucces en het sportnetwerkevenement van de schoonmaakbranche, de Schoonmaak Golfdag. Met een bereik van...

12 juni 2020

Ruud Danklof (Blankers Schoon) over nieuw dochterbedrijf Schoner Werken

Schoonmaakorganisatie Blankers Schoon lanceert Schoner Werken. De nieuwe dochterorganisatie is ontstaan vanuit de behoefte in de facilitaire en schoonmaakmarkt en kent een andere aanpak: omdenken in schoon. Schoner Werken...

11 oktober 2019

#nieuwsnotendop met AWOG, CNV, EW, Fusernet en Week van de Schoonmaker

In deze #nieuwsnotendop CNV aanpak misstanden uitzendarbeid, EW Facilty Services partner Europese grootste indoor skidorp, Fusernet uit z’n jasje gegroeid, OSB AWOG ledenbijeenkomst over onderscheidend vermogen en de Week...

27 september 2019

#film: Alpheios, Werk Succesvol en St. Anna Zorggroep: Het effect van succes

Hoge klanttevredenheid, krachtige teamontwikkeling, minder ziekteverzuim: het effect van succes in de zorg en schoonmaak, het kan! Een indrukwekkend traject dat Alpheios, Werk Succesvol en St. Anna Zorggroep samen...