24 september 2019

Uniek opleidingsproject: 4 schoonmaakbedrijven adopteren studenten op Schiphol

De vier partijen die verantwoordelijk zijn voor de schoonmaak van de terminal op Schiphol, hebben een klas van het MBO College Airport ‘geadopteerd’. Asito, Hago Airport Services, ISS Facility Services en Raggers creëerden binnen dit unieke samenwerkingsverband stageplekken voor studenten van de opleiding Facilitair Leidinggevende Luchthaven om hen als jong talent te binden aan de luchthaven. De studenten hebben het schooljaar 2018/2019 succesvol afgerond en beginnen in september aan hun tweede jaar. Samen met MBO College Airport, onderdeel van het ROC van Amsterdam is een nieuwe onderwijsvorm gecreëerd waarin een intensieve samenwerking met het bedrijfsleven op de luchthaven centraal staat.

Het afgelopen jaar hebben de vier schoonmaakbedrijven de verbinding weten te leggen tussen de luchthaven Schiphol en het onderwijs. Dit is bereikt door in nauwe samenwerking met MBO College Airport en Luchtvaart Community Schiphol (LCS) een klas (‘Branded Class’) te adopteren. Alle jongeren uit de Branded Class kregen een stageplek bij een van de vier schoonmaakbedrijven of bij een van de facilitaire dienstverleners. De studenten kregen elk kwartaal zes weken theorieles en pasten die theorie vervolgens in vier weken toe in de praktijk.

De geadopteerde klas werpt meteen zijn vruchten af. Diana van Zeelt, vestigingsmanager Asito op Schiphol en verantwoordelijk vanuit de strategische werkgroep voor de KPI personeel, licht toe: “Met het ROC hebben we een curriculum opgesteld, zodat de jongeren uiteindelijk in het laatste jaar zelfstandig leidinggevende kunnen zijn en doorstromen naar een vaste baan op de luchthaven. Het mooie is dat we nu al merken dat de jongeren hier ook vakantiewerk doen of zaterdaghulp zijn.”

Samenwerking facilitaire partners
Buiten de praktijkstages werden ook gastlessen en excursies georganiseerd, zodat de studenten een totaalbeeld krijgen van alle werkzaamheden op Schiphol. Zo deden de studenten een Escape Room die helemaal gericht was op de digitalisering van de luchthaven en kregen ze een gastles van de Douane.

Lilly Witte, opleidingsmanager Facilitaire Dienstverlening Luchthaven op MBO College Airport: “Het betreft hier een uniek en bijzonder traject, want nooit eerder had onze opleiding een directere verbinding met het facilitaire werkveld op Schiphol. Hiermee verkleinen wij de afstand naar de arbeidsmarkt voor deze groep studenten door hen al in een vroeg stadium kennis te laten maken met het werken op Schiphol. Gezien de krapte op de arbeidsmarkt kiezen wij er op deze manier voor om de studenten binnen de schoolpoorten al te binden aan het mooiste werkgebied van Nederland.”

De Branded Class wordt gestimuleerd door Amsterdam Airport Schiphol. De vier schoonmaakbedrijven hebben een strategische werkgroep opgericht om de met de luchthaven overeengekomen afspraken te behalen. Vanuit vier KPI-pijlers zijn er stuurgroepen waarbij elke schoonmaakpartij de voorstrekkersrol neemt één pijler. Asito is daarbij verantwoordelijk voor personeel, Hago Airport Services voor duurzaamheid, ISS Facility Services voor kwaliteit en Raggers voor veiligheid.

Nieuw schooljaar
De Branded Class wordt komend schooljaar voortgezet en de studenten beginnen in september dan ook naar volle tevredenheid aan het tweede jaar van hun opleiding en stageperiode. Het doel is om studenten structureel een kans te geven om stage te lopen op de luchthaven en uiteindelijk in te stromen naar een vaste baan.

Witte: “We ervaren dat de studenten die warmlopen voor de facilitaire wereld door de Branded Class excelleren tijdens hun studie. Vol trots kijken we terug op de resultaten die we tot nu toe samen met het schoonmaakcollectief hebben behaald.”

Nieuwe doelstellingen
In het eerste jaar van het contract startte het collectief ‘Facilitair Inclusief’, een initiatief waarbij een groep nieuwe medewerkers uit de doelgroep voor de Participatiewet in dienst is gekomen bij één van de schoonmaakbedrijven. Via deze opleiding stromen nog steeds nieuwe jongeren in.

In het komende contractjaar anticiperen de vier schoonmaakbedrijven op de ambitie bij Schiphol om een actieve bijdrage te leveren aan de duurzame inzetbaarheid van de huidige medewerkers op de luchthaven. De huidige medewerkers gaan de mbo-opleiding voor assistent facilitair medewerker volgen. Zij worden gecoacht en begeleid om vitaal te blijven en hen multi-inzetbaar te maken, waarmee wordt voorgesorteerd op de instroom van facilitaire medewerkers naar de rol van integrale luchthavenmedewerkers.

Over Asito
Asito is een van de grootste schoonmaakbedrijven van Nederland. Dagelijks werken 10.000 kleurrijke vakkrachten verspreid over vijftig vestigingen succesvol aan een schone en veilige werk- en leefomgeving. Voor Asito staat het verbinden van medewerkers, klanten en relaties voorop om zo samen tot de meest sociale en duurzame resultaten te komen.

Over Hago Airport Services
Onze medewerkers zijn continu in beweging om ervoor te zorgen dat iedereen op Schiphol zich in een schone, veilige en opgeruimde omgeving kan bewegen. Wij kennen de weg en weten wat er nodig is om de wensen van onze opdrachtgevers te vertalen naar een flexibele en efficiënte dienstverlening. Hago Airport Services is onderdeel van Vebego Airport Services – meer dan 10 jaar de facilitaire dienstverlener op Amsterdam Airport Schiphol.

Over ISS Facility Services
ISS Facility Services werd in 1901 in Kopenhagen (Denemarken) opgericht. Inmiddels is het bedrijf uitgegroeid tot een van de grootste facilitaire dienstverleners ter wereld. ISS levert een breed scala aan diensten, zoals facility management, cleaning services, catering services, security services, support services en property services. ISS behaalde in 2018 wereldwijd een omzet van € 10,7 miljard. ISS heeft circa 500.000 medewerkers, is in meer dan 50 landen actief in Europa, Azië-Pacific, Noord-Amerika en Latijns-Amerika, en werkt voor duizenden klanten in zowel de publieke als de private sector. In 2017 werd het bedrijf door de MT-Top 500 Beste Bedrijven van Nederland uitgeroepen tot beste bedrijf in de categorie “Schoonmaak, catering en beveiliging”

Over Raggers
Raggers is als professioneel familiebedrijf al 85 jaar actief in het regulier schoonmaakonderhoud maar heeft zich daarnaast gespecialiseerd in technische schoonmaak, glas- en gevelreiniging, vloeronderhoud, het zetten van coatings en de reiniging van roltrappen en rolpaden. De kernvaardigheid Service Convenience, oprechte en directe aandacht, wordt niet alleen aan de klanten geboden maar juist ook naar medewerkers.

Deel dit artikel

Ook interessant:

23 juni 2020

Vileda: “Hygiënisch veilig is het nieuwe schoon”

Hygiëne, veiligheid, vertrouwen: opnieuw ‘zoomt’ Vileda Professional via een kort, krachtig en waardevol webinar op 22 juni met haar relaties in op het huidige (schoonmaak)normaal. Paul Harleman is applicatiemanager...

11 oktober 2019

#nieuwsnotendop met AWOG, CNV, EW, Fusernet en Week van de Schoonmaker

In deze #nieuwsnotendop CNV aanpak misstanden uitzendarbeid, EW Facilty Services partner Europese grootste indoor skidorp, Fusernet uit z’n jasje gegroeid, OSB AWOG ledenbijeenkomst over onderscheidend vermogen en de Week...

07 juli 2020

#nieuwsnotendop met Collé, ISS, P4S en Kärcher

Nestlé besteedt facilitaire diensten uit aan ISS Vanaf 1 juli verzorgt ISS Facility Services de volledige facilitaire dienstverlening voor Nestlé Nederland op het hoofdkantoor in Amstelveen en op de...

30 december 2018

Oproep FM Next Generation genereert hoogste bereik op LinkedIn in 2018

“We zijn heel trots op het bereik met onze company page op LinkedIn, waarop we dit jaar bijna 250 exclusieve en eigen producties posten. Maar ook op het feit...

13 december 2018

FNV-schoonmakers PoortCentraal lopen picket-line tegen ISS

De schoonmakers van het Rijkskantoor PoortCentraal in de Rijnstraat 8 in Den Haag strijden vanmiddag om 12.00 uur opnieuw voor het behoud van hun baan. Schoonmaakwerkgever ISS beëindigt contracten...

22 september 2020

FNV: “Met nog minder schoonmakers wordt Schiphol broeinest corona”

Schiphol wil middenin de coronacrisis nog minder schoonmaak op de luchthaven. De FNV vindt dat Schiphol juist moet stoppen met bezuinigen op de schoonmakers. Maandag 14 september kwamen schoonmakers...

07 maart 2023

“Uit het niks iets opbouwen vind ik heerlijk”

Katja Barendrecht is via Hago Nederland klantdirecteur voor ASML. Begin dit jaar ging Hago met nog acht andere schoonmaakbedrijven op in Vebego Cleaning Services. Had deze samenvoeging consequenties voor...

09 februari 2020

CNV en FNV werpen reddingboei in contractconflict KLM en facilitaire partijen

Een uiterste poging om uit het contractconflict te komen; zo valt de suggestie van mediation te bezien, die CNV Vakmensen en FNV op 7 februari hebben gedaan in een...

20 juni 2023

ISS neemt 1.000 vluchtelingen in dienst in Europa

ISS kondigt op 20 juni 2023, Wereldvluchtelingendag, aan dat het 1.000 vluchtelingen in dienst zal nemen voor zijn Europese activiteiten. Deze aankondiging vond plaats tijdens de Tent Partnership for...

20 december 2022

“Meer oprechte aandacht en ruimte voor ontwikkeling.”

Samen met Belinda Dekkers van UL-Team blikt de redactie terug op het afgelopen jaar. Waaraan heeft UL-Team met haar opleidingen een goede bijdrage kunnen leveren, welke verschuivingen zijn er...