18 september 2019

Blog: Hoe schoonmakers patiënten helpen herstellen…

Ruim een jaar geleden was het zover. Samen met Alpheios hadden we de eerste directe ontmoeting met de schoonmakers van het St. Anna Ziekenhuis in Geldrop. Wij – Wim Peters en Christ Schippers – waren best gespannen. Al jaren staan we voor groepen, van directieteams tot allerlei professionals, maar nog nooit voor de professionals van de schoonmaak.

Zijn we te pruimen voor hen? Willen ze zich overgeven aan deze workshop. Net zoals altijd hadden we ons voorgenomen om vooral onszelf te zijn. Met een kwetsbare en gelijkwaardige opstelling. Wij komen niet zeggen hoe het moet maar gaan samen op zoek naar verbeteringen.

30 Schoonmaaksters traden ons tegemoet. We begonnen met het individueel teruggeven van onze eerste indruk over die persoon. Nog steeds noemen ze dat als erg indrukwekkend en prettig. De openingsworkshop gaf alle ruimte voor de rest van het jaartraject: “Oei, ik groei naar een 9+ klantbeleving”. Mariska Arts en Rita Brouwer van Alpheios, en Nicole Muntendam (hoofd Hoteldiensten St. Anna Zorggroep) en Henny Bogers (teamleider Schoonmaak) hadden al veel voorwerk verricht. Samen hebben we het traject ingericht, stap voor stap naar een Gastvrij en Aangenaam Anna.

Hoe bereiken we de 9+ in de gastbeleving? Vanuit de mensen zelf en vertaald naar concreet gedrag op de werkvloer. Een 8 kun je mogelijk nog bereiken door het uitschrijven en voorkauwen, een 9+ moet komen uit betrokkenheid, motivatie en inspiratie. En DOEN wat daartoe staat. Punt. En dat deden deze mensen. Groot compliment!

We hebben
(1) diverse theoriemodellen pragmatisch platgeslagen naar concreetheid en vertaald naar gedrag. (2) meegelopen op de werkvloer, als schoonmaker. Zelf geproefd en ervaren wat en hoe het is. (3) een tastbaar magazine gemaakt. Geweldig. Door de schoonmakers zelf gemaakt. Over hun werk maar ook over de personen zelf. (4) prachtige verhalen uitgewisseld waaruit blijkt dat de patiënt contact ervaart als een belangrijk deel van zijn of haar genezing. (5) nieuwe vormen van patiënttevredenheid metingen bedacht. (6) het traject ludiek afgesloten met BBQ met een gastspreker die wetenschappelijk onderzoek heeft gedaan naar de rol en het imago van de schoonmaker.

Uiteindelijk hebben we een prachtig resultaat behaald op het gebied van klantbeleving, teamontwikkeling en als bijvangst een enorme daling van het ziekteverzuim. Het was voor ons een bijzonder prettig en leerzaam traject om te mogen doen. Werk Succesvol in de schoonmaak, het kan!

Wim Peters en Christ Schippers,
Werk Succesvol, opleider in duurzame inzetbaarheid

Leestip:

Mariska Arts (Alpheios) over succevol St. Anna-traject: “We moeten af van de zesjescultuur”

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

27 maart 2020

Anajah Quentin (Qleaning) over coronacrisis: “Als ondernemer over je eigen schaduw heen durven kijken en blij blijven”

Arbeidskrapte in de schoonmaak, het was een of hét onderwerp dat ons bezighield. Tot voor kort, want in ‘no time’ is de wereld veranderd. Ook de schoonmaakwereld. Waar het...

08 november 2023

Hygiëne specialisten op de Recreatie Vakbeurs

De 𝗥𝗲𝗰𝗿𝗲𝗮𝘁𝗶𝗲 𝘃𝗮𝗸𝗯𝗲𝘂𝗿𝘀 gaat weer bijna van start in evenementenhal Hardenberg. Deze beurs tovert Hardenberg van 𝟭𝟰 𝘁/𝗺 𝟭𝟲 𝗻𝗼𝘃𝗲𝗺𝗯𝗲𝗿 om tot het infocentrum voor de recreatiebranche. Onder de...

16 mei 2023

‘Schoonmaken, de tofste baan van de wereld’

Code Schoonmaak initieert dit jaar zes webinars. Voorzitter Bert van Boggelen gaat tijdens deze webinars in gesprek met experts uit de branche over onder meer indexatie, smart meten van...

14 december 2018

Beercoo’s Ans Hoogvliet: schoonmaaktopper november

“Het is hier altijd netjes en strak schoon. Ans is altijd bereid om iets extra’s te doen.” De collega’s van Beercoo Schoonmaakgroep, de pandbewoners Novo Nordisk en de initiator...

02 februari 2024

#FotoFriday Stalen Trappen Reiniging

Sebastiaan Gregoire, mede-eigenaar Schoon Westland,  is trots op de uitvoering van deze specialistische schoonmaakopdracht: het reinigen van een stalen trap. Hij complimenteert medewerker Raymond die de klus, ‘als echte...

13 juni 2024

Wetswijzigingen ondernemers: Wat verandert er per 1 juli?

Op 1 juli 2024 veranderen er een aantal wetten en regels voor en over ondernemers. Niet alleen het minimumloon gaat omhoog, ook de regels over plastic en meer zaken...

16 juni 2023

Op de hoogte van teamwork tussen mens en machines

Op 22 juni is het tijd voor een nieuwe aflevering van Captains of Cleaning. In deze uitzending bespreken we de sociale kant van schoonmaken, het belang van innovatie en...

06 augustus 2023

Winactie BRAUZZ duurzame schoonmaakmiddelen

BRAUZZ stelt 3 pakketten met duurzame schoonmaakmiddelen ter waarde van €150,- per stuk beschikbaar voor de bezoekers van Schoonmaakjournaal. Het  bedrijf doet dit vanwege haar entree op de Nederlandse...

11 maart 2020

Blog: Handhygiëne en het coronavirus: desinfecteren of wassen?

Met de komst van het coronavirus staat handhygiëne extra in de aandacht. Handhygiëne is immers een van de belangrijkste manieren om de verspreiding van ziektes en infecties te voorkomen....

22 maart 2024

Spectro bouwt nieuw, duurzaam hoofdkantoor

In het tweede kwartaal van 2024 start Spectro met de bouw van het nieuwe hoofdkantoor aan de Drontermeer 14 te Oss. Om het groeiende team meer ruimte te bieden...