7 maart 2019

Groene koplopers Gerrit Visser (Innovi): “90% besparing op water en chemie”

“Door te werken met stoom- en droogijstechnologie besparen we op water en chemie”, opent Gerrit Visser, directeur van Innovi uit Vroomshoop, het gesprek. “Het zijn duurzame reinigingsoplossingen, die sneller, een schonere kwaliteit opleveren.” Innovi is met haar vier jaar nog een jong bedrijf, de kennis van schoonmaken is ouder. Gerrit werkt al ruim 20 jaar in de schoonmaakbranche en sloeg vier jaar geleden bewust een nieuwe weg in. Een groene weg. Onze redactie ging met Gerrit in gesprek over zijn keuze en wat dit voor de branche kan betekenen.

“Na de verkoop van mijn vorige bedrijf in traditionele schoonmaakmachines, wilde ik een nieuwe weg inslaan”, vertelt Gerrit. Ik wist nog niet precies wat en verdiepte mij in verschillende mogelijkheden en markten. In die tijd las ik het boek Zakendoen in de nieuwe economie van Marga Hoek. In haar boek gaat zij in op de ondernemersvraag ‘hoe verdien je als ondernemer je geld in een nieuwe duurzame economie’. Ik werd gegrepen door haar schrijven over duurzaamheid. Het inspireerde mij, ik voelde de drive om verantwoordelijkheid te nemen, we hebben immers maar één aarde.” Gerrit spreekt oprecht zijn intentie uit. In 2015 zette hij deze om in een bedrijf dat groene reinigingsoplossingen aanbiedt. Een nieuwe richting binnen een vertrouwde omgeving. Hij was al 15 jaar werkzaam in de branche, kende de markt en de mensen.

“De combi van droogijs en stoom is ideaal, gezien de compensatie van de pijlers temperatuur en chemie van de cirkel van Sinner.”

Op weg met stoom- en droogijstechnologie
“Op het moment dat ik mijn weg naar ‘groen werken’ had bepaald, werd ik benaderd door een relatie uit Denemarken. Of ik importeur van de Intelblast droogijsmachines wilde worden? ‘Ja’, was mijn antwoord. Dit paste precies in mijn ecologisch denken. De start was bezegeld.” Het plaatje van Gerrit was echter nog niet compleet. Hij wilde een bredere oplossing aan de markt kunnen aanbieden. “Droogijs is een fantastische manier van reinigen, maar is niet voor ieder reinigingsvraagstuk geschikt. Om een bredere aanbieder te worden, koos ik voor de toevoeging van stoomreiniging. De combi van droogijs en stoom is ideaal, gezien de compensatie van de pijlers temperatuur en chemie van de cirkel van Sinner.”

Gerrit bezocht de Pulire in Italië en maakte een selectie van fabrikanten van stoomreinigingsunits. Hij bracht vervolgens een bezoek aan meerdere fabrieken en besloot met Tecnovap te gaan samenwerken. “We hadden direct een klik, ik werd importeur van hun machines.”

De eerste marktschreden
“Met stoom of droogijs reinigen betekent een besparing van 90% op water en chemie ten opzichte van de inzet van traditionele schoonmaakmachines. De waterbesparing bleek een uitkomst te zijn voor de droogfood markt. In deze sector is water taboe, het geeft veel opstartproblemen bij het productieproces. Via een relatie kwam ik met een foodbedrijf in contact, al snel volgden er meer. De combinatie van stoom en droogijs kwam hier echt goed tot zijn recht. Waar voorheen hard gepoetst werd zonder echt goed resultaat te zien of waar apparatuur vastliep door water, zorgden onze oplossingen voor een efficiënte en hoogwaardige kwaliteit schoonmaak. We hebben in de droogfood en gelieerde partijen mooie referenties opgebouwd. Nu willen we ons duurzaam specialisme ook in andere sectoren inzetten, zoals grootkeuken, horeca, facilitair, zorg en mobiliteit.”

Onbekend maakt onbemind
“We merken dat de onbekendheid van onze reinigingsoplossingen soms onbemind maakt. Ook is er een drempel te nemen, omdat een eerste introductie, zo’n 10 jaar geleden, niet goed is verlopen. De kwaliteit van machines liet toen te wensen over. Er werden verkeerde aanbevelingen gedaan, zoals, bij wijze van spreken, een tandenborstel inzetten om een schoolplein schoon te maken. Echte productie heeft krachtstoomapparatuur nodig. Nu komen we nog vaak lichte machines tegen, met een laag schoonmaaktempo. Dan duurt het te lang voordat vervuiling is opgelost. Het is niet gek dat mensen dan afhaken.”

“De tijd is aangebroken om de markt van de voordelen te overtuigen en samen naar een kleinere ecologische afdruk te streven.”

Inmiddels is het tien jaar later, de machinekwaliteit is sterk verbeterd, er is meer kennis opgebouwd en het aanbod is groot genoeg om voor iedere klus de juiste toepassing te kiezen. Bijvoorbeeld stoomreiniging inzetten als periodiek onderhoud in de facilitaire branche. “De tijd is aangebroken om de markt van de voordelen te overtuigen en samen naar een kleinere ecologische afdruk te streven. Als ik nu een demo verzorg, reageert men vol verbazing. Zien doet geloven. Zo wordt schoonmaken weer leuk,” lacht Gerrit.

The greenest way to clean
“We hebben nog maar het puntje van de ijsberg aangetipt, we kunnen zoveel meer bereiken. Sneller en echt SCHONER reinigen met minimaal gebruik van water en chemie. En zonder veel en lang te hoeven boenen, dus ook met ergonomische voordelen.” Gerrit is blij met zijn overstap. “Het kost ons veel energie om de markt mee te krijgen, maar als we eenmaal binnen zijn, dan ondervinden we als team veel dankbaarheid omdat we mensen vooruithelpen. En we blijven zuinig op onze aarde. Kortom, het is voor ons ‘the greenest way to clean’ of niet. Wie doet er mee?”

Gerrit licht ter afsluiting een tipje van de sluier op over een nieuwe ontwikkeling: “In april zullen we ons aanbod uitbreiden met microbiologie, gebaseerd op enzymatisch reinigen. Een duwtje in de rug om ernstige vervuiling te doorbreken. Duurzaam en effectief, want natuurlijke enzymen kunnen direct aan het werk.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

04 november 2023

Schoonmaak-branche-organisaties zetten in op samenwerking

De uitdagingen in de schoonmaakbranche vragen om een gezamenlijke aanpak van alle betrokken partijen; van de kant van de opdrachtgevers, de opdrachtnemers, de beroepsorganisaties en de intermediairs. Om deze...

01 mei 2024

Doorontwikkeling Peewipe biedt kansen

In juli 2023 introduceerde Steffen Morrison de PeeWipe Dispenser voor een betere toiletbeleving. Een innovatie die hij ontwikkelde door het gebrek aan hygiëne dat hij ervaarde bij openbare toiletten...

13 februari 2022

Knuffels gevonden!

Herken je dit? Paniek omdat de favoriete knuffel van jouw kind waarschijnlijk op het vakantieadres is achtergebleven. Cleanlease brengt de rust terug. Je hebt een leuke vakantie gehad en...

10 mei 2022

Smart deurklink verkleint de kans of ziektes

Meer mensen gaan naar kantoor en het creëren van een veilige werkomgeving blijft dan ook nog steeds cruciaal. Zieke werknemers kosten bedrijven immers geld. Hoe zorgen we er met...

04 februari 2019

Blog: Verfrissen, verrassen, verrijken…

Mijn vader zei het vroeger al tegen mij: “wie niet groot en sterk is, moet slim zijn”.  Met deze boerenwijsheid hebben we de afgelopen jaren binnen Uniqcare werk gemaakt...

05 september 2023

25 jaar Duurzame Dinsdag

Dit jaar bestaat Duurzame Dinsdag, de Prinsjesdag van de Duurzaamheid, 25 jaar. Dat wordt gevierd op 5 september, de eerste dinsdag in september waarop traditiegetrouw het duurzame koffertje wordt...

16 april 2020

Leonore Nieuwmeijer over kracht MobiliteitsCentrum Asito: “Schoonmakers snel, goed voorbereid en veilig aan de slag”

Het zijn bijzondere tijden in de schoonmaaksector: sluitingen van heel veel panden en onderwijsinstellingen enerzijds, toename van de druk op de zorgsector anderzijds. “Bij ons werken 8000 schoonmaakkrachten, waarvan...

14 november 2022

Hoogste trede Prestatieladder Socialer Ondernemen voor ISS

Facilitair dienstverlener ISS heeft de hoogste trede op de Prestatieladder Socialer Ondernemen behaald. ISS Nederland behoort hiermee tot de 10% best presterende bedrijven op het gebied van Diversiteit &...

14 december 2018

Sandy van Envida Proper en Hasan van Gom zijn Schoonmaker van het Jaar

Tijdens de feestelijke uitreiking van de Golden Service Awards op 13 december zijn de winnaars van Schoonmaker van het Jaar 2018 bekendgemaakt. Voor Nederland kwam Sandy Varion uit Maastricht,...

17 april 2023

Een waardevolle ontmoeting voor FMNEXTGEN bij RAI Amsterdam

Breng je een bezoek aan RAI Amsterdam, dan zie je hallen gevuld met stands, producten en heel veel mensen. Zoals bij Interclean. Op 13 april zagen we iets anders....