28 januari 2019

Blog: De schipper moet eens bakzeil halen

Stel, u bevindt zich in de situatie dat u de verantwoording hebt over een werknemer die speciale zorg nodig heeft. De werknemer beschikt over een uitgebreide gebruiksaanwijzing en het vergt u de nodige inspanning om hem in de gaten te houden. Het overkwam een niet nader te benoemen schoonmaakbedrijf. De meneer in kwestie overviel me met zijn oplossing, waarover hij letterlijk citeerde: “Dit bleek de ideale uitkomst”.

De werkgever had naast de zorg voor deze werknemer nog vele andere taken die hij onmogelijk kon combineren. Daarom besloot de werkgever contact op te nemen met een SW-bedrijf. Tot op de dag van vandaag bleek dit een perfecte oplossing. Het SW-bedrijf maakte kennis met de jongeman en tot op de dag van vandaag werkt hij met veel plezier bij dit bedrijf.

Stel, u bevindt zich in de situatie dat u in schoonmaakland schoonmaakbedrijven vertegenwoordigt van groot tot klein. U hebt de verantwoording over het mkb en over de grote bedrijven tot de ‘big five’ aan toe. Het vergt de nodige inspanning het mkb een podium te geven, aangezien de belangen vaak recht tegenover de belangen van de grotere bedrijven staan. Het ouderwetse weegschaaleffect treedt op: u legt aan de ene kant bij, maar schiet aan de andere kant tekort. De situatie wordt met de dag lastiger.

Maar dan is daar de moderne tijd, het is inmiddels 2019 en de ouderwetse weegschaal wordt vervangen. U besluit mkb branchevereniging SIEV met meer dan 200 aangesloten schoonmaakbedrijven te erkennen als mkb branchevereniging en in harmonie met hen te zoeken wat goed voor de branche is. Op deze manier kunnen er twee afzonderlijke weegschalen naast elkaar bestaan, waarbij een ieder één groep werkgevers volledig kan vertegenwoordigen.

Of die erkenning nou vandaag plaatsvindt of als het moet, omdat SIEV straks de meeste werkgevers vertegenwoordigt, op een dag zeggen we allemaal: “Dit bleek de ideale uitkomst”.

Martin Bogers,
accountmanager Keurmerk Nederland

Regelmatig blogt Martin voor Schoonmaakjournaal. Dit is een van zijn succes blogs:

https://schoonmaakjournaal.nl/columns/column-prijs-succes-is-weg-naar-succes/

Deel dit artikel

Ook interessant:

09 juli 2020

Nieuwe directeur OSB Rob Rommelse vernieuwt en verbindt

Rob Rommelse (51) is per 15 augustus de nieuwe directeur van OSB (Ondernemersorganisatie Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten). Rob vervulde deze functie, samen met Jeroen Veldboer, de afgelopen maanden al op...

30 april 2019

Uitnodiging voor schoonmaakbedrijven: Newmatic Future Friday

Op vrijdag 10 mei zijn schoonmaakbedrijven van harte welkom bij Numatic voor een blik op de toekomst, een duurzame toekomst. De producent in reinigingsmachines, – materialen en – middelen...

11 juli 2024

Vergroten welzijn medewerkers cruciaal voor groei Nederlandse bedrijven

ABN AMRO verwacht voor de meeste sectoren herstel in 2024, dat in 2025 verder doorzet. Maar bedrijven kampen wel met structureel tekort aan arbeidskrachten, mede door vergrijzing. Het inzetten...

07 juli 2025

Nieuwe Cyberbeveiligingswet uitgesteld naar 2026

De nieuwe Cyberbeveiligingswet en Wet Weerbaarheid Kritieke Entiteiten zijn uitgesteld. Oorspronkelijk stond de invoering gepland voor het derde kwartaal van 2025. Nu wordt de planning gericht op tweede kwartaal...

19 november 2019

Op Dag van de Ondernemer 2020 Schoonmaakjournaal thematafel

Afgelopen vrijdag, 15 november, initieerde MKB Nederland De Dag van de Ondernemer. Een succesvolle dag die heel veel aandacht kreeg. De hashtag #dagvandeondernemer ging viraal op de sociale media:...

25 mei 2020

OSB en ondernemers over corona-impact: de wereld draait door dankzij schoonmaak

“Complimenten voor de brancheorganisatie en ondernemers die zo snel konden schakelen, toen de intelligente lockdown werd afgekondigd. Schakelen naar de leden, de politiek”, reageert Jacco Vonhof aan de gesprekstafel...

07 juli 2020

#nieuwsnotendop met Collé, ISS, P4S en Kärcher

Nestlé besteedt facilitaire diensten uit aan ISS Vanaf 1 juli verzorgt ISS Facility Services de volledige facilitaire dienstverlening voor Nestlé Nederland op het hoofdkantoor in Amstelveen en op de...

18 december 2019

Blog: Een vreemde eend in de bijt

Als relatiemanager van SIEV mocht ik recent een bevriende ondernemer bezoeken om een kop koffie te drinken. Toen de kou wat weggezakt was, verslikte ik me bijna in het...

25 oktober 2023

Asito on top in MT1000

Jaarlijks voert het Amsterdam Centre for Business Innovation, dat deel uitmaakt van Universiteit van Amsterdam, in opdracht van MT/Sprout een onderzoek uit naar de 1.000 beste dienstverleners van Nederland....

17 februari 2025

RAS helpt bij loyaliteitsbonus jongeren

In november 2024 deelde de RAS een lijst met medewerkers die voor de loyaliteitsbonus in aanmerking kwamen met werkgevers en werknemers. Op deze lijst kwam een groep die jong...