8 januari 2019

Jack Stuifbergen (Breedweer): “Meer loon: de nieuwe cao is erkenning voor het vak”

De nieuwe schoonmaakcao: meer loon, hogere eindejaarsuitkering en meer opleidingsbudget. Wie gaat dat betalen? De redactie van Schoonmaakjournaal zwengelde deze discussie zaterdag in haar LinkedIn Group aan. Waren onze verwachtingen: hakken in het zand, veel tegengesputter en budgetmigraine bij schoonmaakondernemers? Stiekem wel. “Ik ben blij met de cao”, reageerde Jack Stuifbergen van Breedweer facilitaire diensten verrassend. “De afspraken over loon, eindejaarsuitkering en opleiding. Dat is pas erkenning voor het vak!”

“Het schoonmaakvak is schitterend mooi vak, dat zwaar wordt ondergewaardeerd. Ik ben ervoor om de discussie te openen, om in te zetten op meer erkenning. Deze nieuwe cao komt meer in mijn richting met meer loon, een hogere eindejaarsuitkering en meer opleidingsbudget. Prachtig! We moeten af van het feit dat schoonmaak de sluitpost is; het moet een onderdeel van de begroting zijn. De afnemer betaalt en waardering dient te gebeuren naar gelang de prestatie.”

Boven het maaiveld
Jack Stuifbergen is directeur-eigenaar van Breedweer. “We verkopen geen schoonmaak, maar impact”, zo introduceerde hij zichzelf tijdens de kick-off van het FM Next Generation platform eind augustus. Samen met enkele andere FM Next Gen’ers gaat hij zich inzetten voor de werkgroep Disruptie, want Jack is bij uitstek iemand die zijn spreekwoordelijke kop boven het maaiveld durft uit te steken.

Dat is pas erkenning!
“Meer loon, een hogere eindejaarsuitkering, 9 ton voor opleidingen. Dat is erkenning! Het is mooi hoe de onderhandelingspartijen eruit zijn gekomen. Het mag voor mij nog wel meer zijn. Schoonmaakmensen werken namelijk snoeihard. Dat mag betaald en gewaardeerd worden. Kijk, hard roepen en niets doen daar hebben we niets aan, maar deze cao draagt bij aan de ontwikkeling van de schoonmaakbranche. Het is een mooie geste. Het maakt het aantrekkelijk voor nieuwe toetreders: mensen willen weer schoonmaakwerk doen. Dat is gunstig voor ons probleem met arbeidskrapte.”

Sociaal hart
Jack vervolgt en laat zijn sociale hart spreken: “In Nederland leven 600.000 huishoudens onder de armoedegrens. Dat zijn zo’n 1 miljoen mensen! Of neem gedetineerden: 4 op 5 vindt geen werk na vrijlating. Of dove of slecht horende mensen: 70% van hen is werkeloos. Als Breedweer zetten we ons maximaal voor hen in. We hebben een mooi uurloon te bieden, we kunnen waarde creëren voor deze doelgroep. We hebben een geweldige dienstverlening te bieden. Hoe? Door waardecreatie. We zijn veel meer dan een schoonmaakbedrijf. Dat laten we onze klanten zien. Schoonmaak speelt steeds meer een belangrijke rol. Door samen te werken in de keten – One FM – kunnen we een efficiëntieslag met leveranciers slaan. Door een verschuiving van ons takenpakket te realiseren, kunnen we onze mensen voor kleine maar belangrijke taken op een kantoor inzetten. Bijvoorbeeld de koffieautomaat of printer vullen of een kleine reparatie uitvoeren. Gebruik ze daarvoor.”

Zelf je broek ophouden
“Parttime werken is schering en inslag. Door schoonmaakmensen meer taken te geven en dus meer tijd, komen we tot onze primaire doelstelling: iedereen z’n eigen loon verdienen. Zelf je broek op kunnen houden. De stijgingen in loon en eindejaarsuitkering zijn dus een goede ontwikkeling. En gaan afnemers klagen? Dat interesseert me geen bal. Het levert een mooie discussie op, die ik graag aan ga.”

De redactie van Schoonmaakjournaal zwengelde deze discussie zaterdag in haar LinkedIn Group aan. Klik op deze link voor deze discussie en de reacties vanAndré Cuijten, Henk Hartman en Gerard Spoor. Uiteraard is uw reactie ook welkom!

Deel dit artikel

Ook interessant:

15 februari 2022

De fascinatie van Anajah Quentin voor écht schone ramen

Als jongetje van zeven raakte Anajah Quentin gefascineerd door écht schone ramen toen hij met zijn vader, die glazenwasser was, mee mocht naar zijn werk. Zijn vader stopte enkele...

06 februari 2019

Blurring of Blokker syndroom: wie durft met ons naar morgen te kijken?

Tja, juist op onze verjaardag – Schoonmaakjournaal is vandaag 7 jaar geworden – doen we een oproep aan u om met ons de toekomst in te kijken. We schrijven...

15 november 2018

FNV-schoonmakers De Rotterdam strijden voor gezond pensioen

Op donderdagmiddag 15 november voeren schoonmakers in Rotterdam actie voor een cao met respect. Ze strijden al 10 jaar voor respect en een betere toekomst, maar ze zijn er...

13 maart 2018

Technische innovaties drukken stempel op zakendoen

De toekomstverkenning Connect2025 laat zien dat de rol van de techniek in de komende zeven jaar groter zal zijn dan ooit tevoren. De energietransitie, circulaire economie, verstedelijking en digitalisering...

05 december 2024

De Sinterklaaswens van Mopje

Breedweer Facilitaire Diensten wil impact maken. Dat doet ze met haar visie op schoonmaak, haar inzet bij opdrachtgevers, haar inclusieve team, het nastreven van de SDG’s, haar podcastserie én...

27 september 2019

Zomergast Steve Jobs: “Don’t Sell Products, Sell Dreams”

“Steve behoorde tot de grootste Amerikaanse vernieuwers – moedig genoeg om anders te denken, brutaal genoeg om te geloven dat hij de wereld kon veranderen en getalenteerd genoeg om...

13 november 2018

Trashmob FNV schoonmakers voor loon en gelijkwaardigheid

Op dinsdag 13 november om 10.00 uur voeren ongeveer 50 schoonmakers in Utrecht nabij de Uithof actie voor een cao met respect. Ze strijden al 10 jaar voor respect...

08 april 2025

Ontmoet Breedweer, Contrast en Code Schoonmaak tijdens WorkPlace Xperience 2025

De WorkPlace Xperience 2025, op 15 & 16 april, brengt deelnemers samen om de duurzame, gezonde en gelukkige werkomgeving van de toekomst te creëren. Tijdens het event ontdek...

05 augustus 2025

Breedweer voor de 6e keer genomineerd voor European Cleaning Awards

In de shortlist van finalisten van de European Cleaning Awards 2025 staat wederom Breedweer Facilitaire Diensten genoemd. Voor de zesde keer op rij is het bedrijf genomineerd voor een European...

31 januari 2019

1e maand nieuwe focus Schoonmaakjournaal: “Het roer is om”

“De aankondiging dat we voor een nieuwe soort journalistiek kiezen, was het eerste artikel dat we in 2019 publiceerden. Kort gezegd kwam het neer op: weg met contentsnacks, welkom...