8 januari 2019

Jack Stuifbergen (Breedweer): “Meer loon: de nieuwe cao is erkenning voor het vak”

De nieuwe schoonmaakcao: meer loon, hogere eindejaarsuitkering en meer opleidingsbudget. Wie gaat dat betalen? De redactie van Schoonmaakjournaal zwengelde deze discussie zaterdag in haar LinkedIn Group aan. Waren onze verwachtingen: hakken in het zand, veel tegengesputter en budgetmigraine bij schoonmaakondernemers? Stiekem wel. “Ik ben blij met de cao”, reageerde Jack Stuifbergen van Breedweer facilitaire diensten verrassend. “De afspraken over loon, eindejaarsuitkering en opleiding. Dat is pas erkenning voor het vak!”

“Het schoonmaakvak is schitterend mooi vak, dat zwaar wordt ondergewaardeerd. Ik ben ervoor om de discussie te openen, om in te zetten op meer erkenning. Deze nieuwe cao komt meer in mijn richting met meer loon, een hogere eindejaarsuitkering en meer opleidingsbudget. Prachtig! We moeten af van het feit dat schoonmaak de sluitpost is; het moet een onderdeel van de begroting zijn. De afnemer betaalt en waardering dient te gebeuren naar gelang de prestatie.”

Boven het maaiveld
Jack Stuifbergen is directeur-eigenaar van Breedweer. “We verkopen geen schoonmaak, maar impact”, zo introduceerde hij zichzelf tijdens de kick-off van het FM Next Generation platform eind augustus. Samen met enkele andere FM Next Gen’ers gaat hij zich inzetten voor de werkgroep Disruptie, want Jack is bij uitstek iemand die zijn spreekwoordelijke kop boven het maaiveld durft uit te steken.

Dat is pas erkenning!
“Meer loon, een hogere eindejaarsuitkering, 9 ton voor opleidingen. Dat is erkenning! Het is mooi hoe de onderhandelingspartijen eruit zijn gekomen. Het mag voor mij nog wel meer zijn. Schoonmaakmensen werken namelijk snoeihard. Dat mag betaald en gewaardeerd worden. Kijk, hard roepen en niets doen daar hebben we niets aan, maar deze cao draagt bij aan de ontwikkeling van de schoonmaakbranche. Het is een mooie geste. Het maakt het aantrekkelijk voor nieuwe toetreders: mensen willen weer schoonmaakwerk doen. Dat is gunstig voor ons probleem met arbeidskrapte.”

Sociaal hart
Jack vervolgt en laat zijn sociale hart spreken: “In Nederland leven 600.000 huishoudens onder de armoedegrens. Dat zijn zo’n 1 miljoen mensen! Of neem gedetineerden: 4 op 5 vindt geen werk na vrijlating. Of dove of slecht horende mensen: 70% van hen is werkeloos. Als Breedweer zetten we ons maximaal voor hen in. We hebben een mooi uurloon te bieden, we kunnen waarde creëren voor deze doelgroep. We hebben een geweldige dienstverlening te bieden. Hoe? Door waardecreatie. We zijn veel meer dan een schoonmaakbedrijf. Dat laten we onze klanten zien. Schoonmaak speelt steeds meer een belangrijke rol. Door samen te werken in de keten – One FM – kunnen we een efficiëntieslag met leveranciers slaan. Door een verschuiving van ons takenpakket te realiseren, kunnen we onze mensen voor kleine maar belangrijke taken op een kantoor inzetten. Bijvoorbeeld de koffieautomaat of printer vullen of een kleine reparatie uitvoeren. Gebruik ze daarvoor.”

Zelf je broek ophouden
“Parttime werken is schering en inslag. Door schoonmaakmensen meer taken te geven en dus meer tijd, komen we tot onze primaire doelstelling: iedereen z’n eigen loon verdienen. Zelf je broek op kunnen houden. De stijgingen in loon en eindejaarsuitkering zijn dus een goede ontwikkeling. En gaan afnemers klagen? Dat interesseert me geen bal. Het levert een mooie discussie op, die ik graag aan ga.”

De redactie van Schoonmaakjournaal zwengelde deze discussie zaterdag in haar LinkedIn Group aan. Klik op deze link voor deze discussie en de reacties vanAndré Cuijten, Henk Hartman en Gerard Spoor. Uiteraard is uw reactie ook welkom!

Deel dit artikel

Ook interessant:

06 november 2018

FNV schoonmakers voeren op 8 november actie tegen doorgeschoten marktwerking

Woensdag 8 november voeren schoonmakers in Amsterdam actie voor een cao met respect. Ze strijden al tien jaar voor respect en een betere toekomst. Ze hebben al veel bereikt,...

13 maart 2019

FM Next Generation power event: the movie

Reputatie, disruptie, communicatie, coaching, speeddating, een survey, de bedrijfpresentatie van Facility Trade Group, netwerken en vooral veel Klanthousiasme: het Centre of Expertise in Apeldoorn stond op 7 maart bol...

21 december 2018

Schoonmaakjournaal kerstfilm: Dit was ons 2018!

Ons jaar 2018 omarmt met foto’s van onze bloggers en vloggers, FM Next Generation, familiebedrijven, innovatietafels, Schoonmaaktoppers, Schoonmaaktourdag, Schoonmaakgolfdag, Dag van de Schoonmaker, Zomer- en Wintergasten, events en andere...

19 juni 2019

Fotofilmreview FM Next Generation event Beleef de passie!

Op een heel bijzondere locatie: het state-of-the-art i-team Global Event Center in Eindhoven kwam een bijzondere groep mensen op 18 juni bijeen: young professionals uit de schoonmaak- en FM-branche,...

04 december 2018

Onze Wintergasten: FM Next Generation

Voor de serie Zomergasten sprak Schoonmaakjournaal deze zomer met tien young professionals, FM Next Generation. Mensen met een visie op schoonmaak, facility management en de veranderende wereld om ons...

24 maart 2022

Jongeren vinden beleving belangrijker: “Een toiletbezoek mag een feestje zijn”

Een ambitieuze groep jonge mensen met frisse ideeën, waar jongeren in de schoonmaakwereld niet alleen een hoop aan kunnen hebben, maar waar ze ook samen de sector mee kunnen...

06 februari 2019

Blurring of Blokker syndroom: wie durft met ons naar morgen te kijken?

Tja, juist op onze verjaardag – Schoonmaakjournaal is vandaag 7 jaar geworden – doen we een oproep aan u om met ons de toekomst in te kijken. We schrijven...

09 oktober 2019

OSB: “Schoonmaak herkent zich niet in negatieve beeld SCP”

Bedrijven in de schoonmaaksector nemen hun maatschappelijke verantwoordelijkheid serieus door volop kansen te bieden aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. In beginsel is iedereen van harte welkom...

26 oktober 2020

Verslaat schoonmaakbedrijf Breedweer voetbalclub AZ in finale NHN Business Awards? Het is aan jou!

Opnieuw is de facilitair dienstverlener met maatschappelijke impact Breedweer uit Uitgeest genomineerd. Na de finaleplek in de ABN AMRO Duurzame 50-verkiezing op 9 maart en een eervolle plaats in...

13 februari 2019

Supporter FM Next Generation: i-team geeft jong en oud ‘ownership’

De 26-jarige Niels van der Sanden vertelt waarom i-team Global, het in 2018 opgerichte platform FM Next Generation een warm hart toedraagt. Hij is zelf lid van het platform...