14 december 2018

Sandy van Envida Proper en Hasan van Gom zijn Schoonmaker van het Jaar

Tijdens de feestelijke uitreiking van de Golden Service Awards op 13 december zijn de winnaars van Schoonmaker van het Jaar 2018 bekendgemaakt. Voor Nederland kwam Sandy Varion uit Maastricht, werkzaam bij Envida Proper, als beste uit de bus. Hasan Saglam uit Sint-Joost-ten-Node, werkzaam bij Gom Fleet Services, sleepte de Belgische titel in de wacht.

De afgelopen maanden hadden de leden van de jury de moeilijke taak om te beslissen welke schoonmaaktoppers absoluut de titel Schoonmaker van het Jaar 2018 verdienen. Uit alle inzendingen werden eerst tien Nederlandse en tien Belgische finalisten gekozen aan de hand van criteria als inzet, betrokkenheid, motivatie, opleiding, ervaring en kennis(overdracht). Daarna gingen de juryleden op bezoek bij alle halve finalisten. Aan de hand van dit bezoek, de gesprekken en uiteraard met de criteria in het achterhoofd, werden uiteindelijk de tien finalisten gekozen. Al snel werd duidelijk dat Sandy en Hasan met kop en schouders boven de rest uitstaken. De juryleden waren niets dan lovend over deze terechte winnaars.

Schoonmaker van het Jaar Nederland: Sandy Varion
De 46-jarige Sandy uit Maastricht werkt in het zorgcentrum Beukeloord in Meerssen voor schoonmaakbedrijf Envida Proper. De cliënten waar Sandy dagelijks mee te maken krijgt op haar werk leiden onder meer aan (zware) dementie of autisme. Maar Sandy weet hier feilloos mee om te gaan, zo ondervond de jury.

“Sandy beheerst de omgang met mensen met dementie of autisme en ze weet conflict vermijdend te communiceren, wat heel goed aansluit bij de doelgroep,” zo vertelde het jurylid na het werkbezoek. Als illustrerend voorbeeld werd genoemd dat de zwaar dementerende cliënten tegen de verpleegkundige zeggen: ‘Let op, Sandy komt zo, dus niet knoeien met de hagelslag.’ Sandy’s leidinggevenden én de zorg onderstrepen dan ook haar vakkundigheid en haar servicegerichtheid naar alle partijen. “Ik vind deze dame uitmuntend in haar werk en in haar zijn. Het contact dat zij maakt met cliënten, leiding, zorgcollega’s is absoluut bijzonder. Sandy is een ambassadrice van het vakgebied. Met eigen ogen en oren kon ik meemaken wat voor een verschil deze dame maakt. Zij biedt cliënten veel rust, reinheid en gezelligheid. Ze is zó gek op die mensen, ze werkt met hart en ziel in dit team,” luidde de lovende beoordeling van de jury.

Schoonmaker van het Jaar België: Hasan Saglam
Hasan Saglam, voor zijn omgeving beter bekend als Sam, uit Sint-Joost-ten-Node is lid van de mobiele ploeg van Gom Fleet Services. “De klant laat duidelijk weten dat zij volledig gerust zijn zodra Sam naar hen toe komt en ze laten het bedrijfskapitaal -Aston Martins van meer dan 200.000 euro- met volledig vertrouwen over aan Sam,” klinkt het vanuit de jury na het werkbezoek. Dat vertrouwen is niet zo gek, gezien het feit dat de zeer ervaren Sam beschikt over talloze vakdiploma’s. Zo volgde hij trainingen in hoogtewerkers, glazenwassen, gevelreiniging, het reinigen van hybride en elektrische wagens en veiligheid. Verschillende opdrachtgevers hebben Sam al gevraagd om vast bij hen op locatie te komen werken, maar “hij blijft liever mobiel.”

Zowel de opdrachtgever, als de werkgever én de jury waren al enorm lovend over het werk van Sam, maar na zijn bijzondere verhaal, was meteen duidelijk dat hij de titel verdiende: “Naast het gegeven dat deze man een echte vakman is, vertelde hij plots het verhaal hoe hij een paar collega’s geselecteerd heeft om na de aanslag van 22 maart 2016 in Brussels Airport,  samen de schoonmaak van de vertrekhal uit te voeren. Zodat ze zijn collega’s die daar normaal werkten, konden aflossen en vervangen. De dingen die hij gezien heeft en daar moest ‘opkuisen’ hebben hem geraakt, maar zijn hulp kwam uit zijn hart. Indrukwekkend,” aldus de jury.

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

27 oktober 2022

Care ontvangt VN-duurzaamheidscertificaat ‘SDG Pioneer’

Op de Dag van de Duurzaamheid, ontving het Belgische schoonmaakbedrijf Care het ‘SDG Pioneer’-certificaat van UNITAR, het United Nations Institute for Training and Research. Voor de expert in de...

04 juni 2020

Inschrijvingen Golden Service Awards geopend

De inschrijvingen van de Golden Service Awards (GSA) voor schoonmaker, leidinggevende, team en glazenwasser van het jaar zijn van start gaan. “We hebben ervoor gekozen om dat tijdstip van...

21 oktober 2023

Schoonmaker Kissi in documentaire ‘Onzichtbaar’

‘Toen schoonmaker Kissi door zijn ex-vrouw zijn verblijfsvergunning kwijtraakte, schoten zijn collega’s te hulp.’ Met deze titel begint Rijnmond het artikel over één van de schoonmakers die centraal staat...

04 februari 2023

#FAVORITES Podcast over The Ocean Clean-up

Het plasticvrij maken van de oceanen begint niet op zee, maar in het lab. Head of Research Laurent Lebreton vertelt vanuit Nieuw-Zeeland hoe onderzoek en datagestuurde wetenschap de basis...

14 juni 2022

Blog (1): Gelijke monniken, gelijke kappen in schoonmaakland? Vergeet het maar!

Service Management kopte op 16 mei: Hotelschoonmakers protesteren vanwege oneerlijke arbeidsvoorwaarden: geen weekendtoeslag. Het FNV Schoonmaakparlement maakt zich druk over dit standpunt. Volop in de media wordt de mening...

11 januari 2023

“Iets voor de nabestaanden kunnen betekenen, geeft veel voldoening”

Twintig jaar geleden richtte Maurits Knegt het schoonmaakbedrijf Knegt Dienstverlening op nadat hij bij zijn werkgever was weggegaan. Het mondde uiteindelijk uit in een in sterfgevallen gespecialiseerde onderneming, waarover...

22 mei 2023

Nieuwe afspraken over loon

Het nieuws over de nieuwe loonafspraken die zijn gemaakt door de sociale partners in de schoonmaak- en glazenwassersbranche (FNV, CNV en Schoonmakend Nederland) werd eerder in mei bekend gemaakt....

27 oktober 2022

Bereken zelf jouw besparingspotentieel Green Care Professional

Met de Green Care Performance Calculator bereken je, afgestemd op jouw bedrijfssegment, snel en makkelijk hoeveel CO2, plastic en ruwe olie jouw bedrijf op jaarbasis kan besparen door over...

08 april 2019

Marco van der Linden (Hijman): “Met Bricks & Clicks disruptieve tijden overleven”

Steeds meer ‘traditionele’ winkels verdwijnen. De klant gaat voor digitale aanschaf, waar en wanneer hij dat wil. De stenen winkel van Hijman Schoonmaakartikelen in Amsterdam bestaat al 60 jaar...

01 december 2019

#nieuwsnotendop met winnaars Asito, Wenting en NH, gunning Forton, AWOG glazenwassersweek, Facilicom feest en OSB nieuws

Golden Service Awards voor Wenting, Kolkman en NH Amsterdam Schiphol Airport De jury van de Golden Service Awards (GSA) heeft op 28 november tijdens een feestelijk diner de winnaars...