13 november 2018

Jim van Heyningen (DSO) trendsetter in kantoorloos werken?

Pingpongtafels, loungeplekken, stomerijservice en faciliteiten voor pakketpost; het traditionele kantoorgebouw met een receptie, lange gangen, vele verdiepingen en rijen ‘hokjes’ waarin mensen achter hun bureau zitten te werken, is (bijna) voltooid verleden tijd. “De jongere generatie kijkt op een heel andere manier naar werken. Het gaat er veel meer om dat mensen elkaar ontmoeten. Elkaar inspireren. In een verzamelgebouw bijvoorbeeld. Dit lijkt ook op te gaan voor de meer traditionele schoonmaakbranche”, stelt Jim van Heyningen, directeur van DSO Cleaning Services, een (bijna) kantoorloos én succesvol schoonmaakbedrijf.

Schoonmaakbedrijf DSO zet vanuit een minikantoor in Amsterdam maximaal in op schoonmaakdienstverlening. En met succes! Want het DSO-team telt circa 40 schoonmaak fulltimers en € 2,5 miljoen omzet. “We werken met korte lijnen, met een hoge betrokkenheid. We zijn een schoonmaakbedrijf met een persoonlijke signatuur”, introduceert Jim van Heyningen, directeur, eigenaar, initiator en grondlegger van DSO.

Typische denker en doener
Wie het profiel van Jim op LinkedIn bekijkt, leest op de plaats waar (bijna) iedereen zichzelf met zijn of haar functie profileert bij Jim: “betrouwbaar, respectvol, authentiek, persoonlijk & kleinschalig, zorgzaam en ondernemend. Dat zijn mijn kernwaarden”. Het typeert de ondernemer in zijn denken en doen. Jim is al sinds jaar en dag actief in de schoonmaak – van Lavold naar eigen ondernemer in 2000. “We hebben weinig overhead. Ik geloof niet in investeren in dure kantoren, maar in investeren in de werkvloer. In mensen.” Dat doet Jim door zoveel mogelijk fulltimers in dienst te hebben. Opmerkelijk voor de schoonmaaksector. Maar ook door enkel kantoorschoonmaak uit te voeren. Ik geloof in de juiste mensen om me heen verzamelen. Ik geloof ook heel erg in kleine teams. En alleen in klanten die willen investeren in de samenwerking. Eindelijk anders!”

Het kantoorloze schoonmaakbedrijf
“Tegenwoordig kun je overal werken waar je wilt. Thuis of onderweg. We hebben eigenlijk alleen nog een kantoor van 20 m2 bij Regus in Amsterdam Zuidoost om ‘te landen’. Onze eigen aanvliegplek, voorzien van ‘State of The Art’ faciliteiten op aanvraag. Daar treft het kader elkaar minimaal één keer per week, spreken we af met leveranciers en maken we persoonlijk kennis met sollicitanten. Onze vaste telefoon staat doorgeschakeld naar een professionele telefoondienst. Onderweg of op een object spreken we klanten en medewerkers. We werken ook met externen samen, specialisten in recruitment bijvoorbeeld. Je Whats appt, mailt en staat de hele dag met elkaar in verbinding. We houden kantoor in een fantastisch verzamelgebouw met een centrale hal, grand café, werkplekken, vergaderruimtes, ontvangstmogelijkheden et cetera. Ik vind dat we bij de klant en medewerker moeten zijn en niet als kader met z’n allen op kantoor horen te zitten”, aldus Jim van Heyningen.

Front- en backoffice
Voor het functioneren van een (bijna) kantoorloos schoonmaakbedrijf is meer nodig dan een professionele telefoondienst die de telefoontjes opvangt. Jim vertelt: “We gebruiken bijvoorbeeld de software van LEVIY voor de front office en van Nocore voor onze backoffice-activiteiten. Daardoor kun je overal werken waar je wilt. We ontsluiten hiermee niet alleen ons kader, maar vanaf volgend jaar ook onze fulltime schoonmaakmedewerkers en de klant. Geparametriseerde transparantie is de sleutel voor veel van de uitdagingen in onze business.”

Andere manier van business runnen
Jim vervolgt: “Ik geloof in zelfstandigheid. Waar ik met 40 fulltimers samen werk, daar hebben anderen een veelvoud aan parttime schoonmakers in dienst. Ik geloof in een andere manier van de business runnen. Dat is beter voor je klanten, voor je medewerkers en dus uiteindelijk ook voor de business. En het resulteert erin om als schoonmaakbranche en -bedrijf ook aantrekkelijk te zijn en blijven voor de ‘next generation’. Dat inspireert. Dat is de toekomst!”

16 november: innovatietafel Het kantoorloze schoonmaakbedrijf
Op vrijdag 16 november organiseren Schoonmaakjournaal en Nocore de innovatietafel Het Kantoorloze schoonmaakbedrijf: het nieuwe werken?! Biedt het perspectief? We gaan het ontdekken. Door in te zoomen op mogelijkheden en onmogelijkheden, voorwaarden en vooruitzichten, flexibele en vaste werkplekken, successen en samenwerkingen. Uiteraard geven we ‘believers’ en ‘non-believers’ alle ruimte voor hun visie op dit thema. 

Deel dit artikel

Ook interessant:

22 augustus 2024

A𝗿𝗯𝗲𝗶𝗱𝘀𝗶𝗻𝘀𝗽𝗲𝗰𝘁𝗶𝗲 𝗰𝗼𝗻𝘁𝗿𝗼𝗹𝗲𝗲𝗿𝘁 𝗼𝗽 𝘃𝗲𝗶𝗹𝗶𝗴 𝘄𝗲𝗿𝗸𝗲𝗻 𝗺𝗲𝘁 𝘀𝗰𝗵𝗼𝗼𝗻𝗺𝗮𝗮𝗸𝗺𝗶𝗱𝗱𝗲𝗹𝗲𝗻

De Nederlandse Arbeidsinspectie voert vanaf deze zomer tot eind oktober 2024 een inventarisatie uit bij schoonmaakbedrijven over het veilig werken met schoonmaakmiddelen. Het doel is om te onderzoeken met...

27 januari 2022

UL-Team met nieuw team uitdagend opleidingsjaar in

Al meer dan 10 jaar werkt UL-Team aan de ontwikkeling van facilitaire medewerkers. Met haar opleidingsaanbod draagt de specialist in facilitaire opleidingen bij aan meer kwaliteit op de werkvloer,...

28 juni 2019

#filmFriday FM Next Generation aftermovie: 40 seconden (inter)actie

Ontmoeten, ontdekken, ontwikkelen, brainstormen, inspireren, infomeren, netwerken, fun en sport: in 40 seconden terugblikken op het 3e event van FM Next Generation, het gratis jongerenplatform voor de schoonmaak en...

02 juli 2020

Anderhalvemeters maken in musea en het nieuwe normaal: wat gewoon was, is niet meer

Bij musea denk je wellicht direct aan het Rijksmuseum in Amsterdam, maar er zijn nog 1725 andere musea in Nederland. Van Delfzijl tot Sas van Gent. Samen zijn ze...

24 april 2025

Nocore en Business Apps bundelen krachten

Nocore en en Business Apps bundelen hun krachten.  Een samenwerking die synergie brengt tussen de operationele oplossingen van Nocore en de communicatietools van Business Apps ten voordele van de...

14 mei 2024

Robotstofzuiger Kira CV 50 van Kärcher valt tweemaal in de prijzen

Tijdens de uitreiking van de Innovation Awards op de openingsochtend van Interclean 2024 viel Kärcher tot tweemaal toe in de prijzen. De nieuwe KIRA CV 50 robotstofzuiger won de...

27 juli 2023

CSU en’s Heeren Loo gaan voor schoon op basis van data

CSU is al ruim 40 jaar schoonmaakpartner van ’s Heeren Loo, de grootste zorgaanbieder van Nederland voor mensen met een beperking. De samenwerking in de regio Noord-Holland is op...

29 januari 2025

Saxion studenten ervaren unieke leeruitdaging bij Asito

Asito gaf 70 tweedejaars studenten Commerciële Economie van Saxion Hogeschool, met het profiel Sales als basis, de uitdagende opdracht om belangrijke leads te definiëren binnen de segmenten industrie, retail...

13 september 2023

Controles op cao en pensioen blijken effectief

Het is belangrijk dat alle werkgevers in de Schoonmaak- en Glazenwassersbranche de cao-lonen betalen en pensioenpremie afdragen. Werknemers van schoonmaakbedrijven krijgen dan waar ze recht op hebben. Dat betekent...

09 december 2019

King Belgium bezoekt Metsä Tissue fabriek: “Zeer indrukwekkend”

“Een beeld – of in dit geval een bezoek – zegt meer dan 1000 woorden. Er is veel te vertellen en te laten zien. Daarom nodigen we regelmatig relaties...