8 november 2018

Blog: Hoe blijven we voorop lopen?

Alpheios bestaat 60 jaar en dat betekent dat Alpheios Performance Solutions alweer 10 jaar bestaat. Ter gelegenheid van het 50-jarige bestaan, richtte Alpheios een aparte consultancytak op die zich richt op vooral complexe vraagstukken waarmee onze klanten en prospects kampen.

Waar het in het begin vooral ging om het ‘strak’ inrichten van de schoonmaakorganisatie en een juiste vertaalslag van een bestek maken naar een werkorganisatie, zien we de laatste jaren dat performancevraagstukken zich meer en meer richten op leiderschap, zelfsturing, betekenisvol werken aan de ene kant en klantwaarde, gastvrijheid en servicegerichtheid aan de andere kant. Een volwassen discussie om naast het technisch juist uitvoeren van schoonmaakwerkzaamheden, vooral te focussen op de achterliggende factoren die elke dag opnieuw de schoonmaker motiveren om andermans rommel op te ruimen. En precies daarin zit mijn persoonlijke passie voor dit mooie vak. Hoe maken wij permanent het verschil in het faciliteren en motiveren van de vakman/vakvrouw?

In de afgelopen 10 jaar heb ik vele klantvragen voorbij zien komen. Keer op keer heb ik voldoening gehaald uit het feit, dat schoonmaak met hoge prioriteit op de (facilitaire) agenda stond en na jaren van bezuinigingen nu eens níet als sluit- of kostenpost. Schoonmaak als doelbewust instrument om medewerkers/klanten/cliënten te werven of te binden. De schoonmaker die een zichtbare gastvrijheidsrol krijgt in een ziekenhuis, een glimlachende gastvrouw wordt in een verpleeghuis of een trotse host wordt op Schiphol of in de trein. Het voelt als ‘eindelijk een volwaardige rol’.

De bewuste keuze van Alpheios om onze consultancytak NAAST onze salesactiviteiten te positioneren, valt erg goed bij onze opdrachtgevers en helpt om onderzoek en advies los te zien van de overige activiteiten van Alpheios. 10 jaar geleden al een vooruitziende blik. Daar waar 30 jaar geleden vakopleidingen het verschil maakten, maakt nu consultancy het verschil. En we zijn niet van plan het hierbij te laten…

Na 10 jaar kan ik bijna zeggen dat wij als team niet alleen klanten, maar vooral partners erbij hebben gekregen. Luisteren naar elkaar (mijn collega Leon Hermse had het daar al eerder over in zijn blog Het eeuwige leven), of misschien moet ik zeggen “nog beter luisteren naar elkaar”. Het is een must als het om de toekomst gaat. Alleen dan kun je 75 of zelfs 100 (en Alpheios Performance Solutions dan misschien wel 25 of 50) jaar worden. Ik verheug me er nu al op.

Frank Brandsma,
business consultant Alpheios

Frank Brandsma is 34 jaar actief in de professionele schoonmaak en is sinds 1984 in diverse functies verbonden aan Vebego.

Deze blog maakt deel uit van de serie Kettingblogs ter gelegenheid van 60 jaar Alpheios. Begin december volgt de volgende blog.

Deel dit artikel

Ook interessant:

19 februari 2022

Oh, wat een week (7)

Blik met ons terug naar het nieuws van afgelopen week: 14 februari: Blog ‘Werkplezier……Hoe dan? Als leidinggevende en/of HR-medewerker heb je veel ballen in de lucht te houden. Verhogen...

27 februari 2023

“Wees als leider open, eerlijk en koersvast”

In januari 2023 gingen Hago Next en nog acht schoonmaakbedrijven van Vebego als één bedrijf verder onder de naam Vebego Cleaning Services. Voor contractmanager Wendy Baams betekende dit dat...

09 juni 2022

Blog: Het is niet één dag, maar elke dag ‘De dag van de Schoonmaker’

De economie ligt stil als er geen schoonmaak is. De zorg en de voedingssector kunnen bijvoorbeeld niet zonder schoonmaak functioneren. Het is een cruciaal beroep. Dus eigenlijk heel bijzonder...

18 september 2023

Zuidas bundelt krachten voor inclusieve arbeidsmarkt

Het arbeidstekort groeit en bedrijven moeten volgends de CSRD-richtlijn vanaf 2024 rapporteren over hun impact op mens en milieu. Donderdag 14 september vond op uitnodiging van Vebego Inclusivity ’23...

25 maart 2020

Blog: Prachtig

Wat prachtig, de hartverwarmende pluim van onze Koning aan alle schoonmakers van Nederland in dit coronatijdperk tijdens zijn speech op 20 maart. Wat prachtig, de metafoor van Rutger Bregman,...

31 mei 2019

Blog: Verpakkingen en duurzaam gedrag

We hebben steeds meer voorkeur voor duurzame producten. Als consument, maar ook als professional, in de B2B-wereld, toch? Ik inspireer en daag je uit met deze consumentengerichte blog. Natuurlijk...

17 april 2023

Blog: Schoon Genoeg

We hebben iets met schoon, het woord en wat we ermee willen duiden. We zeggen met schoon iets over onze omgeving, situaties of mensen. Van Dale duidt schoon o.a....

12 februari 2022

Oh, wat een week

Wat een mooi nieuws hebben we in onze jubileumweek kunnen brengen. Petra de Bruin wist zich met verve weer de rol van (gast)hoofdredacteur op zich te nemen. We blikken...

28 november 2024

#BLOG Leon Habraken (Schoonmaak Nederland): “Wie heeft de oplossing voor dit probleem?”

Als platform in de schoonmaakbranche komen we regelmatig vraagstukken tegen waar ook wij even over moeten nadenken voor we een passend antwoord hebben. Maar voor dit geval heb ik...

26 september 2022

Blog: ‘Wat is kwaliteit?’

Deze vraag wordt mij met enige regelmaat gesteld, maar kan ik zo niet eenduidig beantwoorden. Kwaliteit is namelijk voor eenieder anders. Om vast te stellen wat kwaliteit is, is...