2 november 2018

Marieke Lambrecht (Forbo Flooring) nieuw raadslid: “FMGezondheidszorg als platform met objectieve informatie”

“Een facility manager van een (zorg)organisatie krijgt zoveel informatie met allemaal andere belangen. De één roept dit, de ander dat. Als vereniging objectieve informatie over bepaalde onderwerpen uitdragen, daar ligt zeker een taak voor FMGezondheidszorg.” In ons kennismakingsgesprek met Marieke Lambrecht kijkt zij naar het heden en de toekomst, en dus ook naar kansen en krachten. Met ruim 14 jaar ervaring in vloeren is Marieke voor velen een bekende, maar zij is nieuw in haar rol als lid van de Facilitaire Raad van beroepsvereniging FMGezondheidszorg.

Wie is Marieke Lambrecht?
Marieke Lambrecht is sales manager Public Sector bij Forbo Flooring. “Sinds begin dit jaar na 8 jaar segmentmanager gezondheidszorg bij Forbo. We hebben de organisatie opnieuw ingericht. Onder de paraplu Public Sector hangt nu de gehele publieke sector, waaronder bijvoorbeeld zorg, openbare gebouwen en onderwijs vallen. Elke organisatie zegt klantgericht te zijn, maar is meestal productgericht ingericht. Met deze wijziging zijn wij nu echt klantgericht. Neem de publieke sector, die een heel andere kijk op vloeren heeft dan de private sector. Door andere budgetten en belangen bijvoorbeeld. Door je als bedrijf daarop te richten, kun je als partner aan tafel zitten.” Het team van Marieke wordt gevormd door 3 landelijk werkende segmentmanagers, 6 regionaal georiënteerde projectmanagers en Marieke als salesmanager.

“Waarom vloeren zo interessant zijn? Vloeren zijn divers: van schoonloopsystemen tot vloeren in operatiekamers. Je hebt aan ene kant met technische aspecten als brandveiligheid en rolweerstand te maken en aan de andere kant met interieur, mode, sfeer en uitstraling. Elke ruimte heeft zijn eisen. Kijkend naar de ruimte denk ik graag mee en creëren we samen voor elke ruimte de ideale vloer. Zodat het een prettige omgeving voor eenieder is en waar ieder op een gezonde en comfortabele manier kan verblijven.”

Wanneer en hoe maakte je kennis met FMG?
“Ergens in 2010 maakte ik kennis tijdens een gezamenlijk congres van FMG met FMN. Ik vond en vind het een mooi platform. Mijn insteek om naar congressen te gaan, is om te horen en luisteren naar hetgeen er speelt onder FM’ers in de zorg. Ik hoorde thema’s als duurzaamheid, inrichting van regieorganisaties en uitbesteding voorbijkomen. Echt interessant.”

Welke meerwaarde heeft FMG?
“Beroepsvereniging FMGezondheidszorg mag nog meer platform worden waar collega’s elkaar vinden en informatie halen. Er zijn zoveel FM’ers in de gezondheidszorg. Het is aan ons om duidelijk te maken en aan te geven welke kennis FMG heeft. Of je nu werkt bij een GGZ-instelling, een verpleeghuis of in een ziekenhuis; FM’ers hebben gelijkwaardige problematieken. Daar zie ik heel veel potentieel voor onze vereniging in.”

FMG over 5 jaar
“Een platform waar je zoveel mogelijk objectieve informatie over bepaalde onderwerpen kunt halen, die vanuit diverse hoeken als fabrikanten, instellingen, leveranciers van schoonmaakmiddelen en schoonmaakbedrijven zijn belicht, daar ligt zeker een taak voor FMGezondheidszorg. Dit gaat de facility manager van een (zorg)organisatie helpen, die nu nog zoveel informatie met allemaal andere belangen ontvangt. “

Over de landelijke congressen die FMGezondheidszorg tweemaal per jaar organiseert, zegt Marieke tot slot: “Ik geloof dat er over 5 jaar nog steeds congressen bestaan met relevante informatie voor de leden. Want het blijft zo dat je eerder informeel met collega’s een praatje maakt. Echt een meerwaarde van deze vorm van netwerken.”

Leestip:
In een serie van 5 maken we deze winter kennis met de nieuwe leden van de Facilitaire Raad van beroepsvereniging FMGezondheidszorg. Eerder verscheen het interview met Michel Kampert van Van Hoeckel.

https://schoonmaakjournaal.nl/fmgezondheidszorg/michel-kampert-van-hoeckel-nieuw-fmg-raadslid-eten-en-drinken-meer-op-de-kaart/

Deel dit artikel

Ook interessant:

21 november 2018

Provincie Groningen wint Integron Facility Beleving Award 2018

Integron heeft voor het negende jaar op rij de Facility Beleving Award uitgereikt aan de organisatie die het beste presteert op het gebied van facility beleving. Dit jaar viel...

07 november 2018

Tweede traineegroep van start bij Facilicom Group

Op 1 oktober zijn elf trainees gestart bij facilitair dienstverlener Facilicom Group. De trainees leggen een tweejarig traject af om daarna mogelijk een mooie functie te gaan bekleden op...

31 december 2019

HEYDAY signaleert trend 2020: van het nieuwe werken naar flexibel werken

Waar het nieuwe werken in de zero’s een opmars maakte, vindt er nu een verschuiving plaats naar flexibel werken. Dit houdt in dat werknemers op basis van de activiteit...

10 april 2019

Blog: Vergezichten

Onlangs stond ik met mijn gezin op de lange latten in de sneeuw. Zo met alle bloesem bij mij in de Betuwe lijkt dat ver weg, maar met de vroege...

29 mei 2019

Met virtueel manager Antwerpse woontoren regelen bewoners poetsdienst

Op Linkeroever van Antwerpen herrijst de modernste woontoren van België. Een woontoren met 186 appartementen én met een virtueel manager: een service-app waarmee bewoners hun poetsdienst, strijkophaalservice, carwashservice of...

04 december 2018

WEPA kennissessie Circulariteit in facility: samen heel veel impact maken, idealiter of idealater?

Facility management will save the world… Hoe kunnen we de transitie naar circulariteit verder helpen? De uitdaging van facilitair Nederland waar WEPA Nederland op inzette tijdens haar kennissessie Circulariteit...

09 december 2022

HAN Facility Management maakt podcastserie ‘Preach what you practice’

Weet je dat studenten en docenten van de opleiding Han Facility Management de podcastserie ‘Preach what you practice’ maken? Susan Broekman en Bart Noordhof gingen in de eerste aflevering...

25 juni 2020

Asito en HEYDAY starten benchmark impact coronacrisis op facilitaire dienstverlening

De versoepelde richtlijnen vanuit de overheid en het teruglopende aantal besmettingen doen steeds meer bedrijven besluiten om stapsgewijs weer medewerkers, gasten en leveranciers toe te laten in het gebouw....

02 februari 2020

#nieuwsnotendop met overname Rovac, noviteit Carel Lurvink, uitslag benchmark CSU en vacature Hijman

Overname Rovac Reinigingstechniek in Goes Na 19 jaar stapt Rinaldo Meeuwse fulltime in Excentr en draagt hij de fakkel van familiebedrijf Rovac Reinigingstechniek uit Goes over aan Foox Groothandel...

12 november 2018

Blog: De Stoel

Herinnert u zich het nog? Het tv-programma De Stoel uit de jaren 1990 tot 2009, waarin presentator Rik Felderhof markante personen met een opvallende levensstijl ontmoette. Een bijzondere plaats...