19 augustus 2019

Jury- en bestuurslid Golden Service Awards Tirza Dingelstad: “Het is een feestje!”

Juist terug van een werkvakantie. Vol ideeën en energie. Tirza Dingelstad is sinds 5 jaar directeur van facilitair adviesbureau CSG in Culemborg en combineert die functie met een aantal andere branchegerelateerde taken. “Laat de tweede helft van 2019 maar komen”, roept ze spontaan in ons gesprek. In die tweede helft staat onder meer de verkiezing van de Golden Service Awards op haar agenda, een vrijwilligersbaan als bestuurs- en jurylid waaraan ze vol overgave en overtuiging invulling geeft. “Toen ik een jaar of 3, 4 geleden werd gevraagd als jurylid, was dat voor mij een ‘no brainer’. Ik hoefde er niet over na te denken.”

Het enthousiasme spat er vanaf: “De Golden Service Awards is dé erkenning voor de mensen in onze branche. Het is een feestje. Het zet onze branche in een positief daglicht”, stelt Tirza. En dat gebeurt al meer dan 20 jaar. De Golden Service Awards bekronen opmerkelijke prestaties in de schoonmaak. Het is dé stimulans voor het imago en het kwaliteitsbewustzijn van toeleveranciers, schoonmaakbedrijven en opdrachtgevers. Kimberly-Clark Professional is als initiatiefnemer en grondlegger aan de Golden Service Awards verbonden.

Anders dan anders
Dit jaar kiest men voor een andere aanpak en uitvoering. Tirza vertelt: “Natuurlijk wordt de Schoonmaker van het Jaar verkozen, maar dit jaar ook het Schoonmaakteam van het Jaar en de Leidinggevende van het Jaar. Ik ben zo blij dat ook de leidinggevenden, de objectleiders en voormannen en -vrouwen eindelijk eens in het zonnetje worden gezet, het is zo’n ongelooflijk ondergewaardeerde baan. Ze werken voor alle partijen, dat valt niet altijd mee. Het zijn de sleutelfiguren voor opdrachtgever, werkgever en werknemers. Een goede leidinggevende is echt goud waard.”

Pak je kans
Tot donderdag 5 september kunnen bedrijven en eigendiensten zich inschrijven voor de drie categorieën van de Golden Service Awards: Schoonmaker van het Jaar, Schoonmaakteam van het Jaar en Leidinggevende van het Jaar. Tirza juicht toe om in te schrijven, wat – met alle respect – ‘slechts’ het beantwoorden van een paar vragen inhoudt, maar wat wel veel oplevert: erkenning en waardering voor de medewerker(s) en naamsbekendheid voor het bedrijf.

“De jurering is best een uitdaging. We ontvangen meestal rond de 100 aanmeldingen. Daaruit maken we een selectie op basis van diverse vaste punten. Natuurlijk gaan en staan we voor een objectieve selectie en prikken we door mooie verhalen van tekstschrijvers heen. We kijken ook niet naar of iemand extra uren maakt. Nee, het gaat om de toegevoegde waarde. Of de aangemelde persoon of team zich heeft kunnen ontwikkelen. Of hij/zij het boegbeeld van onze branche vormt.”

“Fantastisch om te mogen doen”
Uit alle inschrijvingen filtert de jury 20 kandidaten en vervolgens bezoekt de jury 10 genomineerden. “Ik bezoek 2 a 3 kandidaten. Dat is zo leuk en fantastisch om te mogen doen. Het begint vaak al bij de receptie, als je je meldt voor de schoonmaker. ‘Oooh, u bent van de jury. Het is echt een topper hoor’, vertellen collega’s van de schoonmaker ons dan. Na alle bezoeken komen de juryleden vervolgens bijeen en nemen we puntsgewijs de bezoeken en beoordelingen door, en overtuigen we elkaar wie een podiumplaats verdient.”

Feest op 28 november
Dat podium wordt op donderdag 28 november gebouwd, ditmaal een podium met een speciaal tintje. Tirza legt uit: “We zijn voor het eerst aangehaakt bij het OSB-congres. Wij hebben namelijk eenzelfde visie op het belang van positieve aandacht voor de belangrijke rol van schoonmakers. Het OSB-congres en het Golden Service Awards-verkiezingsfeest vinden op dezelfde dag en op dezelfde locatie plaats. Maar eerst vindt het congres plaats en daarna in een andere ruimte ons verkiezingsfeest. Zodoende kunnen deelnemers aan het OSB-congres ook naar de Golden Service Awards-verkiezing komen. We hopen zo meer impact te creëren en nog meer bedrijven te bereiken. Ook niet OSB-leden en ook kleine(re) bedrijven. En ja, natuurlijk blijft de Golden Service Awards-verkiezing een feest voor de medewerker. De entree voor de schoonmaker!”

Deel dit artikel

Ook interessant:

18 augustus 2020

Rob Bongenaar over hygiëne in horeca: “Er is een wereld te winnen. Juist nu meters maken”

“Het is vaak geen onwil maar onkunde. Je komt op plekken en zie, merk en denk je: ‘ze hebben het goed gedaan’, maar soms zie je dat de schoonmaak...

29 april 2019

Whitepaper Duurzame Vloer beschikbaar

De ketenpartijen VSR, OSB en Modint hebben gezamenlijk de whitepaper Duurzame Vloer opgesteld. In het document is de beschikbare actuele kennis en ervaring op het gebied van professioneel omgaan...

19 maart 2020

Meest gestelde vragen aan OSB coördinatiepunt Corona en schoonmaak

Vorige week startte OSB een landelijk coördinatiepunt om schoonmaakbedrijven bij te staan bij alle consequenties van het coronavirus. Het punt biedt ondernemers, medewerkers en overheid informatie, advies en oplossingen...

24 december 2019

Stralende schoonmaaksterren schitteren aan de kerstboom

Op sociale media als Facebook en zelfs op LinkedIn barst het van de digitale kerstkaarten en nieuwjaarsgroeten. Schoonmaakjournaal pikte drie opvallende en schitterende sterren aan de schoonmaakkerstboom: de help-armoede-de-wereld-uit-actie...

21 oktober 2022

Antonio genomineerd voor Schoonmaker van het jaar!

Afgelopen week verrasten collega’s van Beercoo Schoonmaakgroep hun SMILE-medewerker Antonio Almeida met leuk nieuws: hij is genomineerd als één van de drie finalisten voor ‘schoonmaker van het jaar’! Volgens...

27 maart 2023

Golden Service Awards verder als de verkiezing van De Schoonmaker van het Jaar

VMN Media, uitgever van onder meer Service Management, stopt met de organisatie van de Golden Service Awards. Het bestuur van de stichting GSA betreurt dit uiteraard, maar heeft ook...

14 januari 2019

Geslaagde zorgweek glazenwassers voor bewoners zorgcentra 

Verschillende glazenwassersbedrijven deden tussen 10 en 21 december mee aan de actieweek Glazenwassers hebben hart voor de zorg, geïnitieerd door OSB. De glazenwassers brachten aan ongeveer 20 zorgcentra een...

08 augustus 2019

#nieuwsnotendop: cybercriminaliteit, groen toiletpapier en werkgeluk

OSB-ledenbijeenkomst: Wapen je schoonmaakbedrijf tegen cybercriminaliteit Cybercriminaliteit: iedere ondernemer moet zich hiervan bewust zijn en maatregelen nemen, in het belang van het bedrijf. Omdat cybercriminaliteit ook schoonmaakbedrijven treft, organiseert...

29 maart 2020

OSB roept Rijksoverheid op: “Er liggen genoeg kansen om mensen aan het werk te houden”

Bij OSB (Ondernemingsorganisatie Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten) komen er geluiden binnen, dat ook de Rijksschoonmaakorganisatie (RSO) de schoonmaakbranche in de kou laat staan. Voorzitter Piet Adema van OSB: “We krijgen...

08 mei 2020

OSB alert: “Corona brengt veel onrust: vergeet schoonmakers in zorg en onderwijs niet bij testen op corona”

Ondernemersorganisatie Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten (OSB) roept op om bij het testen op Covid-19 in de zorg en onderwijs de schoonmakers niet te vergeten. Jeroen Veldboer (directeur OSB): “In veel...