Ernst-Jan van der Graaf (Uniqcare): “Born to be different”
“Het is een aparte tak van sport…die sanitaire dienstverlening. Hij wordt meer dan eens als de achilleshiel gezien van de schoonmaak binnen bedrijven en (zorg)instellingen. Als dit onderdeel om welke reden dan ook niet goed is geregeld, staat de gehele schoonmaakprestatie op het spel. Immers, de continue beschikbaarheid van een schone sanitaire ruimte met het ruimschoots beschikbaar hebben van sanitaire supplies, gaan hand in hand.” Een prikkelend gesprek met Ernst-Jan van der Graaf, directeur van Uniqcare, een dienstverlener voor facilitaire diensten in sanitaire hygiëne en schoonloopmatten, maar ‘born to be different’.
Het is niet voor niets dat Uniqcare, voornamelijk actief in het midden segment, intensieve samenwerkingen onderhoudt met kleine en middelgrote schoonmaakpartners. Het vereist expertise om de juiste aansluiting te vinden met onze vakbroeders in de schoonmaak. “Omdat de sanitair dienstverlener apart opereert naast de schoonmaakpartij, moet de samenwerking net zo precies zijn als een mooi gelegde puzzel van ravenburger” onderstreept Ernst-Jan van der Graaf, sinds bijna vijf jaar verantwoordelijk voor dit mooie bedrijf in het hartje van de Betuwe.
Geruisloos eindklanten ondersteunen
Snel en adequaat inspelen op de vragen van schoonmaakpartijen zodat ze geruisloos de eindklant kunnen ondersteunen. Daar doet Uniqcare het voor.
Uniqcare heeft haar expertise de afgelopen jaren niet alleen toegespitst op het faciliteren van de sanitaire diensten rondom schoonmaakpartijen.
Dat onderdeel is reeds 15 jaar belangrijk voor de bestendige groei van de organisatie. Men is bij Uniqcare van mening dat sanitaire oplossingen moeten samengaan met een hoge mate van flexibiliteit en ruime keuzemogelijkheden in dispenseroplossingen. In praktijk betekent dat, dat vier integrale hygiëneconcepten voorhanden zijn om complexe vraagstukken op te lossen.
4 dienstverleningsconcepten
“De vier dienstverleningsconcepten bevatten producten, verschillende lijnen dispenseroplossingen en inclusieve opleidingen om juist gebruik van de diensten te borgen. Daar betaalt de klant immers voor”, legt Ernst-Jan uit. Tailormade oplossingen die bijdragen aan een steeds kritischer wordende klant zijn voor Uniqcare het leukst. “Vooral in de zorgomgeving excelleren we door in onze dienstverlening een oogje in het zeil te houden of toepassingen wel worden gebruikt zoals bedoelt. Daarin gaan we nét verder dan de groothandel doet en waar de grote partijen aan voorbij gaan.”
Veeleisende klanten heeft Uniqcare het liefst
Veeleisende klanten heeft Uniqcare het liefst. Klanten die waarderen dat je dat stapje harder loopt en een oplossing biedt, die in een one stop shop de sanitaire hygiëne en de EHBO goed inregelt. Ernst-Jan: “Dat laatste onderdeel heeft na een aanloopperiode in 2017 in 2018 een hoge vlucht genomen. Kleine en middelgrote bedrijven onderkennen dat juist ook het EHBO-vraagstuk een ondergeschoven kindje is, máár dat het wel goed geregeld moet zijn. Ik zeg wel eens ‘Uniqcare is born to be different’. Alhoewel deze uitspraak aan een Britse documentaire toebehoort, past deze uitspraak Uniqcare als een jas. Onderscheidend vermogen zit in de kleine dingen, de verrassingen, de momenten van verbazing dat de puzzel gewoon gelegd kan worden.”
Toekomstige investeringen
Om als achilleshiel in vorm te blijven investeert Uniqcare de komende jaren verder in haar kennis proposities als aanvulling op goede producten en dispenseroplossingen. Het verschil blijven maken in het midden van de markt als landelijk speler is de uitdaging waar we het met zijn allen voor doen. De mythe luidt trouwens dat de Griekse held Achilles uiteindelijk door een pijl in zijn hiel het loodje heeft gelegd in de strijd rondom Troje…”, sluit Ernst-Jan van der Graaf ons gesprek af