7 november 2018

Ecover introduceert eerste statiegeldsysteem voor plastic in België

Om het debat rondom statiegeld een duwtje in de rug te geven, introduceert de Statiegeld Store als eerste in België een statiegeldsysteem voor plastic. Tussen 15 en 17 november kunnen hier lege PET-flessen worden ingeleverd. De tijdelijke store in Antwerpen neemt je mee in de wereld van plastic en is een initiatief van schoonmaakmerk Ecover.

Ecover wil hiermee zo veel mogelijk mensen sensibiliseren en vermijden dat plastic wordt weggeworpen door er nog een waarde aan te geven na gebruik. Plastic flesjes en blikjes zijn momenteel verantwoordelijk voor 40% van het volume van zwerfafval. Een statiegeldsysteem als oplossing is er (voorlopig) nog niet in België, want de regering blijft de beslissing uitstellen.

Antwoord op zwerfafval
Sinds de komst van plastic in de jaren ’50 is er wereldwijd al acht miljard ton geproduceerd. Van de miljoenen flesjes (en blikjes) die jaarlijks over de toonbank gaan, belandt nog altijd een aanzienlijk deel in onze oceanen, op straat of zwerft het ergens op een vuilnisbelt. Van het afval dat wel in de vuilnisbak eindigt, wordt slechts de helft gerecycleerd. Een schril contrast met landen die een statiegeldsysteem hebben en recyclagecijfers neerzetten van meer dan 90%. Toch blijft statiegeld bij de zuiderburen een discussiepunt. De regering heeft de beslissing om zo’n systeem te introduceren uitgesteld en als het er komt, zal dit ten vroegste in 2023 zijn. Een doorn in het oog van menig eco(ver) warrior. Ondertussen hebben al meer dan 800 organisaties, overheden en bedrijven zich aangesloten bij de Statiegeldalliantie – een organisatie die zich in Nederland en België inzet voor de invoering van statiegeld.

Inge Luyten, coördinator van de Statiegeldalliantie:
De cijfers tonen het aan: statiegeld is dé manier om te zorgen dat lege PET-flesjes en blikjes na gebruik worden ingeleverd. Dat is een belangrijk deel van de oplossing voor zwerfvuil. Het vermindert de plastic soep in zee en voorkomt veel onnodig dierenleed. Statiegeld zorgt voor minder opruimkosten van zwerfvuil en een betere recycling van plastic en blik. Dat ook grote bedrijven zoals Ecover aansluiten bij de vraag aan de regering om statiegeld in te voeren, toont dat het draagvlak immens breed is.

Expositie Trash to Treasure
Om mensen de waarde van plastic in te laten zien én het debat rondom een statiegeldsysteem te stimuleren, introduceert het ecologisch schoonmaakmerk als eerste in België een statiegeldsysteem voor plastic. Dit middels een tijdelijke ‘Statiegeld Store’ in hartje Antwerpen. Bij het inleveren van een plastic PET-fles krijg je een euro* (die je voor jezelf kan houden of kan doneren aan de Statiegeldalliantie) en een fles Ecover afwasmiddel gemaakt van 100% gerecycled plastic. Maar er is meer dan alleen statiegeld: tijdens drie dagen staat plastic centraal in de Statiegeld Store, onder andere in de expo Trash to Treasure, tal van workshops en een Let’s talk plastic-debat met de statiegeld connaisseurs.

Tom Domen, innovatiemanager van Ecover:
Als je wilt dat plastic niet als afval wordt beschouwd, moet je er waarde aan geven, zoals met statiegeld. Met deze tijdelijke store willen we een sterk statement maken naar de consument, producent én de overheid. We roepen iedereen op hun PET-flessen te komen inleveren om zo te bewijzen dat statiegeld inderdaad werkt, zoals andere landen al ruimschoots hebben bewezen.

Missie: Let’s live clean
Onder het motto Let’s live clean voert Ecover een rebelse strijd tegen wegwerpplastic. Met innovaties op het gebied van eigen verpakkingen die tegen 2020 allemaal uit 100% gerecycleerd plastic gemaakt moeten zijn en met testen met verpakkingen van biologische oorsprong. Onderdeel van de strijd is ook om zoveel mogelijk mensen bewust te maken van de waarde van plastic en samen te blijven zoeken naar oplossingen om onze enorme afhankelijkheid van plastic te minimaliseren.

Natuurlijk is statiegeld slechts een deel van de oplossing, want met recyclage alleen komen we er niet”, stelt Doomen. “We moeten ervoor zorgen dat we plastic alleen inzetten als het echt niet anders kan en blijven zoeken naar alternatieven. Alleen zo kunnen we het gigantische probleem van wegwerpplastic écht aanpakken.”  

Leestip:

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

30 juni 2017

Ecover verovert plaats in ’s werelds Benefit Corporations

Ecover en zijn zustermerk Method hebben een nieuw hoogtepunt bereikt met een geverifieerde score van 146 op de B Impactevaluatie. Dankzij deze uitstekende prestatie, die werd aangekondigd door Drew...

08 januari 2020

Chris De Vuyst (Werner & Mertz) over successen 2019: “Ik kon me mijn 1e jaar niet beter voorstellen”

Ecologische schoonmaakmiddelenproducent Werner & Mertz heeft niet stilgezeten het afgelopen jaar. Met drie prijzen, 330 miljoen recycled flessen op de flessenteller, nieuwe samenwerkingen en een nieuwe productiesite in Mainz,...

07 november 2021

The Hermit Crab

Een kunstwerk volledig gemaakt van plastic afval uit de Noordzee en de Rotte. Dat is ‘The Hermit Crab’ van Eddy Kaiser. Dit kunstwerk was ontstaan vanuit een initiatief met...

30 augustus 2019

SCJohnson filmboodschap over plastic solutions: “We moeten het samen doen”

Middenin de prachtige natuur van de White Salmon River in Washington doet SCJohnson – wereldwijd producent van huishoudelijke en industriële producten voor schoonmaak, opslag, luchtverfrissing, insectenbestrijding en schoenverzorging – een beroep...

22 juli 2019

Dankzij ProfiBright serveren Hilton Hotels geen plastic soep meer

In 2017 lanceerde André Vonk het idee om meer te gaan doen aan duurzaamheid voor de reinigingsindustrie. “Alleen al in de schoonmaakwereld genereren we miljoenen ton aan afvalflacons en...

31 juli 2019

Blog Opruimobers

Fields of Joy, een kleinschalig festival in het Twentse Oldenzaal; sinds dit jaar is Asito daar schoonmaakpartner. Ook al is dit een kleinschalig festival, je kunt er tot je...