13 december 2021

Blog: Hoe groen is groen?

‘Hoe groen is groen?’ is een statement dat ik de laatste tijd vaak voorbij zie komen in blogs, artikelen en op social media. Laat ik als eerste aangeven dat schoonmaak, ongeacht welke schoonmaaktechniek/-methode je gebruikt, altijd een belasting is voor het milieu en dat we dat moeten onderkennen. Denk hierbij onder andere aan chemie, transport, elektra en verpakkingen. Maar als een schoonmaakbedrijf of leverancier van schoonmaakartikelen claimt dat zij milieuvriendelijk werken, vraag ik mijzelf af: ‘klopt dit dan wel?’ De een zal zeggen van wel, een ander zal zeggen dat het niet zo is. Het is maar vanuit welke hoek je het bekijkt.

Het klopt dat kunstvezels, zoals microvezels, microplastics in het milieu achter laten. Maar hoe belastend is dat ten opzichte van schoonmaken met nonwovendoekjes en chemische reinigingsmiddelen met op de etiketten waarschuwingspicto’s? Of hoe milieuvriendelijk is dan de katoenenvezel ten opzichte van de microvezel? Katoen is een natuurproduct, maar wordt met mest gevoed. En mest zorgt weer voor CO2 uitstoot. Ook het oogsten van katoen gaat automatisch, hoe milieu belastend is dat dan? Het maken van vergelijkingen zonder daadwerkelijke onderbouwingen is mijn inziens niet correct, omdat wel ergens in de keten een belasting van het milieu verborgen zit.

Dan heb ik nog niet gesproken over de verpakkingen van de verschillende artikelen: plastic of papier. Laat je als bedrijf je plastic flessen ophalen of verdwijnen ze in de afval van de opdrachtgever? Waar leg je de nadruk op als een plasticfles 100% afbreekbaar is? Of wat is de milieubelasting als een plasticfles voor 100% uit gerecycled materiaal bestaat?

Ik ben van mening dat elke onderbouwde stap of visie een goede stap is voor ons milieu. Niets doen is zeker geen optie. Daarom is starten met groen ook groen en kun je daarna verdere stappen zetten. Het gaat om het einddoel dat je voor jouw bedrijf stelt. En ook het einddoel is weer een startpunt voor verdere doelen. Dat is voor iedere organisatie anders. Dus zeg niet zomaar dat jouw  concurrent of concullega niet goed groen bezig is, terwijl zij zelf claimen dit wel te zijn. Elke stap naar een groenere schoonmaakbranche is er één en dat is het belangrijkste.

Edgar van Engelen
Directeur Clear4Clean

Deel dit artikel

Ook interessant:

20 juni 2022

“Het zijn de kleine dingen die het ‘m doen”

Moeder Suzan en dochter Monique Bongers runnen samen SBS+ waar ze met hun team zo’n 150 klanten bedienen. Hun droom? Vaker vervuilde woningen schoonmaken om daarmee de bewoners verder...

17 juli 2023

Blog: I have a dream

Martin Luther King, John Lennon en de schoonmaakhelden. I have a dream. Dat schoonmakers in de hele wereld ongeacht hun seksualiteit, huidskleur, religie of leeftijd met respect behandeld worden,...

03 november 2023

Uit de hand gelopen paintballfeestje…….

Nieuw Leven Facility Groep kreeg onlangs een melding dat een paintball-bedrijfsfeestje te enthousiast was uitgepakt. Met de vraag en of het mogelijk was dat hun specialistische reinigings-medewerkers het bedrijfspand...

01 juni 2022

1nergiek genomineerd als Grootste stijger Integron Beleving Award

“Na twee keer winnaar van de Medewerkerbeleving Award in de categorie Dienstverlening zijn we nu genomineerd voor de categorie Grootste stijgers. Hoe trots kun je zijn? Heel trots!”, reageert...

20 juni 2024

Schrappen verpandingsverboden grote stap voor financierbaarheid mkb

MKB-Nederland en VNO-NCW zijn blij dat de Tweede Kamer heeft ingestemd met het Wetsvoorstel opheffing verpandingsverboden. Dat is van cruciaal belang voor de broodnodige kredietruimte van het mkb. De...

03 mei 2022

FacilityApps lanceert objectieve meetmethode schoonmaakkwaliteit op Interclean

Zo objectief mogelijk de kwaliteitsscore van de schoonmaak meten. Hoe doe je dat? Met de nieuwe meetmethode van FacilityApps, een gebruiksvriendelijke uitbreiding op de bestaande DKS-structuur met onderscheid in...

03 juni 2022

Ken je Sammy al?

Deze schoonmaakheld leert kinderen op een speelse manier over hygiëne en maakt hen bewust over hun eigen rol bij het schoonhouden van hun klas. Het doel? Een veilige, hygiënische...

08 oktober 2021

4e Hygiëneforum: onwennig en vertrouwd

‘Zijn jullie na de lockdowns ook voor het eerst weer buiten? Het lijkt wel een schoolreisje’, opende dagvoorzitter Thomas Hoogendoorn op maandag 4 oktober 2021 het Hygiëneforum in RAI...

11 januari 2022

Acht socialmedia-trends voor de schoonmaakbranche

Korte filmpjes op TikTok, adverteren op Facebook of toch maar video’s maken op Youtube? De mogelijkheden op het gebied van online marketing via sociale media vliegen je om de...

24 maart 2024

Vloerspecialisten Donovan en Nelson in podcastserie KraakHELDer

De derde aflevering van onze zesdelige podcastserie KraakHELDer staat live. In de podcastserie praat Inge Diepman niet óver, maar mét de personen die de inclusieve arbeidsmarkt vertegenwoordigen. In deze...