25 mei 2020

Total Cleaning Products en ABC Products ontwikkelen unieke all-in-one hygiënezuil

“De mondiale vraag naar desinfectiezuilen explodeerde door het coronavirus, maar de uitdaging ook: veel meer vraag dan concreet aanbod. Dus staken we de koppen bij elkaar en dachten we na over mogelijkheden, oplossingen en onze netwerken.” Crisis maakt creatief, blijkt uit het gesprek met Marco Harijgens, operationeel directeur en mede-eigenaar van Total Cleaning Products uit Naarden, en Wilco de Kwant, adviseur bij ClearCircle en ABC Products uit Ermelo. Maar ook de kracht van klein komt duidelijk naar voren: de mannen en hun teams kunnen snel schakelen. En dat doen ze ook. “Door onze samenwerkingen met een standbouwer, meubelmaker, fabriek en producent van alcohol brengen we de exclusieve, ‘one size fits all’ en sensorloze houten Hygiënezuil met voetpompbediening, desinfectant in sprayvorm, zonder dispenser.” Ook daar zit de wereld om verlegen.

“Het begon met het idee van Roland Aartsen, eigenaar van groothandel ABC Products, een groothandel voornamelijk actief in het horecasegment. Roland is ook eigenaar van ClearCircle en zet daarmee in op duurzaamheidsconcepten in de reinigingsmiddelenbranche. Toen de corona-uitbraak plaatsvond, zagen we het gebeuren: het land gaat collectief aan de desinfectiezuilen. Hoe kunnen we daar met onze visie en kennis van hygiëne op inspelen? Het idee van een eigen Hygiënezuil was geboren. We zijn met een standbouwer en meubelmaker van maatwerkmeubels rond de tekentafel gaan zitten, zij beschikken over vakmanschap en hebben nu capaciteit over. We dachten na over een eigen ontwerp, waarbij een losse dispenser overbodig zou zijn. Op 1 april was het eerste proefmodel klaar.”

Alle hens aan dek
Inmiddels zijn we ruim een maand verder, de website www.hygienezuil.com is gelanceerd, de eerste hygiënezuilen zijn uitgeleverd en de productie draait volop. Opschaling is het sleutelwoord. “De vraag explodeerde, dus hebben we de productiecapaciteit bij de meubelmaker in Harderwijk moeten en inmiddels kunnen verdubbelen. Sinds vorige week hebben we een extra fabriek bereid gevonden om ook voor ons te produceren. Dit was nodig, want de productie bleef achter op de vraag vanuit onze klanten. Er is direct voor tenminste duizend zuilen aan materialen en onderdelen besteld en zijn de nodige vakmensen georganiseerd, zodat de productie meteen volop kon worden opgeschaald. Het is net als een trein die op meer plekken gaat rijden om het aantal reizigers aan te kunnen. We zetten de dienstregeling volop in om aan de vraag te kunnen voldoen”, vergelijkt Marco.

One size fits all
Een hygiënezuil van Nederlands fabricaat, is dat bijzonder? “Nee”, reageren de mannen oprecht. “In Nederland worden meer hygiënezuilen geproduceerd, van kunststof en metaal tot karton. Vaak is het een zuil met een dispenser erop gemonteerd, voorzien van een pompmechanisme met sensor of armbesturing. Onze Hygiënezuil is een 2-in-1 mobiele desinfectie-unit. Wat onze zuil ook uniek maakt, is de fabricage van hout, de vulling zonder dispenser en het voetpedaal met uniek luchtdruk-slangensysteem. We ontwikkelden onze Hygiënezuil met voetbediening, omdat handhygiëne essentieel is; een desinfectiezuil met een elleboogpomp wordt nog vaak met de hand aangeraakt, waardoor er voorbij wordt gegaan aan het doel.” Ook de vulling – de desinfectant – maakt de Hygiënezuil uniek: “Dispensers zijn nauwelijks verkrijgbaar en leverbaar, dus vonden we de ‘all in one’ oplossing en leveren we het desinfectiemiddel zonder dispenser, maar met een exclusieve 2,5-litercartridge.”

Geregistreerd product zorgt voor betrouwbare handhygiëne
Betrouwbaarheid is een ander ‘dingetje’ legt Wilco uit: “De ‘finishing touch’ zit ‘m niet in het ontwerp, de zuil op zichzelf of het voetpedaal, maar wel op het toegepaste handdesinfectiemiddel in de Hygiënezuil. Het bij de CTGB geregistreerde desinfectieproduct waarborgt de certificering en betrouwbaarheid van onze Hygiënezuil.” Marco vult aan: “We zijn een samenwerking gestart met een grote alcoholproducent. Zij vullen, etiketteren en verpakken de cartridges voor ons en hebben de mogelijkheid om enorm op de schalen in productie. Uiteraard voldoet het product aan alle vereiste kwaliteitsnormen. De potentie en oorsprong van de Hygiënezuil spraken enorm aan, wat uiteindelijk leidde tot deze fijne en betrouwbare samenwerking.”

Crisis maakt creatief
Natuurlijk beseffen en zien de ervaren groothandels ABC Products en Total Cleaning Products de consequenties van bestellingen van tientallen in plaats van enkele stuks. “Van handwerk naar machinaal werk is voor de producent ook anders. De machines opnieuw instellen kostte al twee dagen werk. En ja, het ‘finetunen’ zit ‘m soms in de millimeters, want elk schroefje en boutje moet passen”, leggen Wilco en Marco uit. “Maar met onze opschaling van fabrieken en productie en onze kwaliteitscontroles en ijzersterke teams hebben we er alle vertrouwen in. De kracht van klein, wij geloven erin, want een crisis maakt creatief en verbroedert. Ook deze. Mooi toch?!”

Kijktip:
Kennismaking met de Hygienezuil:

Deel dit artikel

Ook interessant:

06 oktober 2023

The Good Roll eerste Fair Trade toiletpapiermerk ter wereld

In een tijdperk waarin multinationals domineren laten The Good Roll en de World Fair Trade Organization (WFTO) een moedig geluid horen. Stel je voor: toiletpapier dat verder gaat dan...

19 april 2023

Blog: De magie van veilig voelen

Ken je dat….je komt alleen ergens binnen op een feestje en je kiest ervoor om naast de persoon te gaan zitten die je kent of leuk vindt. Waarom? Waarschijnlijk...

16 september 2025

50 Jaar partnerschap tusen ASKO en Plan International

Een vijftig jaar durende samenwerking. Dat is bijzonder. Met name in de schoonmaakwerkeld, waar contracten vaak van korte duur zijn en organisaties zich razendsnel vernieuwen. Toch vieren ASKO en...

05 augustus 2025

Doe mee met de Week van lezen en schrijven (8-15 september)

In Nederland hebben 3 miljoen mensen van 16 tot en met 75 jaar moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. Daardoor hebben ze ook vaak moeite met een computer of...

13 juni 2019

#nieuwsnotendop met Atir, Diversey, Dolmans, Rietbroek en Zone3

Diversey en Dolmans kiezen voor een goed gevoel Dolmans heeft ongeveer 2000 specialisten die met alle zorg, aandacht en vakmanschap facilitaire diensten verlenen. Dolmans koos voor Diversey voor het...

17 november 2023

#FotoFriday: Rolien van Groeningen wint ondernemersprijs Haaglanden

“Ontzettend spannend”. Dat was de reactie van Rolien van Groeningen, toen we haar feliciteerden met haar finaleplaats tijdens de Schoonmaakvakdagen, een dag voor het verkiezingsfeest. Deze spanning zetten op...

13 juli 2025

MKB-Nederland roept Politiek op om nu te kiezen voor stabiliteit, richting en ruimte voor ondernemerschap

"De rek is er bij veel ondernemers uit. De reële winst blijft achter en daardoor neemt het investeringsvermogen af. Dat gaat uiteindelijk ten koste van de wendbaarheid en innovatiekracht...

03 december 2025

John van Hoof neemt afscheid van Total Care

Na ruim 13 jaar betekenisvol leiderschap kondigt John van Hoof, voorzitter van de Raad van Bestuur van Total Care (CSU, Tzorg en Zizo), aan dat hij per 17 april...

08 februari 2024

Wat is de invloed van Lisanne van Wijk (CSG) op de schoonmaakbranche?

In december 2023 deden we de oproep over welke invloed jongeren in de schoonmaakbranche hebben. Lisanne van Wijk liet meteen van zich horen. Zij is teamleider consultants bij CSG...

18 juli 2023

Wie wint dit jaar het NK Glazenwassen?

Tijdens het NK Glazenwassen op de Schoonmaak Vakdagen op 16 november 2022 werden er niet één, maar maar liefst twee winnaars gekozen. Stefan Struyck van Degenaar/Gom én Niklaas Larkens...