Blog: Een dag uit het leven van…
… een hardware-reiniger bij NOOF: “Je komt binnen als schoonmaker en gaat weg als een sociale hygiëne-expert met IT kennis”
Bij binnenkomst van een kantoor zien we de mensen vaak denken: wat komen jullie doen vandaag…? Dat is dan ook meteen de meest gestelde vraag aan onze teams als ze een afdeling op wandelen. Een ploeg frisse jonge mensen komt binnen met koffers en apparatuur om de hardware op de kantoren te reinigen. Men is zichtbaar nieuwsgierig en vaak niet bekend met deze dienst. De materialen worden klaargezet en aangesloten om zo van bureau naar bureau onder meer de toetsenborden, muizen en monitoren te kunnen gaan reinigen.
Wat blijft opvallen, is dat veel gebruikers niet bekend zijn met de dienst ‘hardware-reiniging’ en zich afvragen of dit echt een beroep is? Hierop volgend vertellen de hardware gebruikers dan ook regelmatig, dat hij of zij eens per jaar zijn of haar toetsenbord omdraait en er een paar tikken tegen geeft. Daarna is het toch ook gewoon schoon? Dit is voor ons het moment van uitbreiding: naast de functie hardware-reiniger ben je ook hygiëne-expert. Zo kunnen we met veel plezier en enthousiasme voor het vak uitleggen en laten zie,n dat er wel wat meer komt kijken bij het reinigen van een werkplek.
We laten de gebruiker op zijn/haar eigen werkplek het verschil zien tussen hoe de werkplek eruit ziet na het alleen uitkloppen of ‘er een doekje over heen halen’ en hoe de werkplek eruit ziet na onze reiniging. Dab staat de hardware weer als nieuw op het bureau te blinken!
De functie hardware reiniger is een relatief nieuw beroep in de schoonmaakbranche. Het reinigen van hardware is de laatste jaren in opmars en vindt bij steeds meer bedrijven een vaste plek naast de reguliere schoonmaakdienst. De reden waarom veel schoonmaakbedrijven deze dienst niet aanbieden, zit hem vaak in het feit dat zij hier niet voor zijn verzekerd. En medewerkers hebben de benodigde opleidingen en trainingen nodig, waar ze niet standaard over beschikken.
Het team van NOOF wordt zowel klassikaal als op de werkplek getraind in het reinigen van de hardware en hebben daarnaast een basis IT-kennis. Ook moeten zij weten om te gaan met statisch elektriciteit (ESD), en dit uiteraard weten te voorkomen. Ons team is dus gecertificeerd én duidelijk zichtbaar voor de klant. Ieder teamlid komt in een herkenbare outfit en hebben hun eigen naam achter op hun shirt. Dit zorgt ervoor dat de klant bij vragen de medewerker bij zijn/haar naam kan aanspreken.
Dit zijn de kleine dingen die NOOF uniek maken en als prettig worden ervaren.
De IT-kennis bij onze teams wordt vaak zichtbaar als wij de gebruikers (voordat we gaan reinigen) vragen om de PC of laptop te vergrendelen of deze af te koppelen. Deze handeling doen wij in het kader van AVG, zodat we niets mee kunnen krijgen van wat de gebruiker op dat moment op zijn of haar werkplek aan het doen was en we geen storingen kunnen veroorzaken. Tijdens deze handeling ondersteunen we de gebruiker in hoe ze dat precies moeten doen of hoe zij, nadat de werkplek is gereinigd is, weer op de pc kunnen inloggen. We leggen dit graag uit en helpen de medewerker (die natuurlijk nog onder de indruk is van de schone werkplek) graag zijn systeem weer op te starten.
En niet te vergeten: sociaal!
Hoe fijn onze klanten het vinden om op het moment dat hun werkplek aan de beurt is om gereinigd te worden, deze +/- tien minuten aangrijpen om een leuk gesprek met ons te houden. Stiekem vinden onze teams dit ook één van de leukere aspecten aan het werk, de gezelligheid! De uitnodigingen om ook bij mensen thuis te mogen reinigen, vliegen soms om de oren. Oké, ze komen vaak voor maar het geeft wel aan hoe blij iedereen is als hun werkplek er weer als nieuw uitziet… Daar doen we het voor!
NOOF bestaat nu zo’n 12 jaar en heeft zich ontwikkeld tot een van de grotere spelers in Nederland op het gebied van hardware-reiniging. Jaarlijks maken we jaarlijks meer dan 50.000 werkplekken schoon en dragen bij aan het voorkomen van ziekteverzuim bij bedrijven. Sinds kort is reinigen van hardware ook een belangrijke factor geworden in het voorkomen van virussen als COVID-19 en andere via aanraking overdraagbare ziektes. Door de huidige COVID-19 pandemie wordt ons beroep steeds belangrijker gevonden en willen veel bedrijven zorgen dat hun medewerkers op een veilige manier kunnen werken. Dit betekent een schone en gedesinfecteerde werkplek.
Al voor deze pandemie konden wij aantonen dat waar het RIVM momenteel op aandringt (handen wassen en desinfecteren) belangrijk is in het voorkomen van ziekteverzuim. NOOF heeft in 2018 een grote pilot gedaan voor een klant uit Den Haag, werkzaam in de zorgsector. Hier is het op regelmatige basis ‘dieptereiniging’ en desinfecteren van de flexplekken als middel tegen ziekteverzuim ingezet. Dit heeft een aantoonbaar resultaat opgeleverd. Niet alleen nam het ziekteverzuim af, ook de clean-desk-policy werd beter gedragen en uitgevoerd. De algehele tevredenheid van de medewerkers steeg in het door het bedrijf uitgevoerde tevredenheidsonderzoek.
Of het doel voor onze klanten nou is om het verzuim omlaag te brengen, de arbeidshygiëne te verbeteren of de levensduur van de hardware te verlengen…. We denken graag mee en zijn flexibel in werktijden en contracten.
Kim Siebrecht,
algemeen directeur NOOF
Kim richtte NOOF Office Health in 2008 op. Haar ervaring in de schoonmaakbranche en haar visie op de niche werkplekreiniging ter voorkoming van het sick building syndrome brachten Kim op het idee om een eigen bedrijf te starten. Kim ziet werkplekreiniging als een verlengstuk van de HR-afdeling door het positieve effect op het dalende ziekteverzuim. Bovendien verlengt werkplekreiniging de levensduur van apparatuur en zorgt het voor hygiëne en beleving. Kim en het team van 20 specialisten zetten mensen en kosten voorop. Rabobank, Beercoo Schoonmaakgroep en Gemeente Oldenzaal zijn enkele opdrachtgevers van NOOF en recent won NOOF de aanbesteding van Politie Nederland voor de reiniging van 46.000 werkplekken.