6 februari 2022

Blog: Trots

Op maandag 6 februari 2012 fietste ik ‘s middags naar de HEMA in Zwijndrecht om tompoucejes op te halen met het Schoonmaakjournaal-logo erop. Een gebakje met een eigen logo, wouw, een trots moment. Het lanceringsfeestje thuis met de ‘makers’ van de Schoonmaakjournaal-website en de unieke app (een primeur), en de redactieraad was aanstonds. Met koffie, champagne, een Chinees buffet, en tompoucejes.

De dagen ervoor waren enorm spannend, want vier dagen voor het aangekondigde live gaan van het eerste online (schoonmaak)vakblad, ging, nee moest het roer nog even om: een nieuwe website bouwen. Met een team van 30 man zetten we de schouders eronder om het lanceringsproject in de voorbereiding en op alle vlakken te laten slagen. M’n 80-jaar oude ouders staken 2000 folders in een envelopje, stempelden de enveloppen met ‘port betaald’ en postten ze. Zondags voor de lancering uploadde ik voor het eerst de Schoonmaakjournaal-website. Hoe bijzonder: een nieuwsbericht redigeren en publiceren duurde slechts 6 minuten in plaats van 6 weken. Ja, de online wereld was echt compleet anders dan de papieren wereld. Wouw, trots.

Naar de HEMA fietsend dacht ik: “Hoe valt Schoonmaakjournaal in de smaak? Gaat een hoog bereik lukken? Vandaag is het erop of eronder”. Hoe spannend kan zo’n dag in de nieuwe digitale wereld zijn… Ik kende de cijfers in de media, logisch door mijn rol als hoofdredacteur van het papieren vakblad uit het Groene Hart. Al snel stelde Google Analytics mij gerust: op de eerste dag 2455 bezoekers. En ze bleven ‘lang hangen’ kijkend naar de gemiddelde tijdspanne voor een websitebezoek. Schoonmaakjournaal pakte direct de koppositie. Wouw, trots.

De dagen, maanden en bijna 9 jaren erna volgden nog heel veel trotse momenten, met de Beste Schoonmaker van het Jaar-verkiezing in 2014 als absolute mijlpaal. Een op z’n zachtst gezegd heftig ad hoc-project van 7 maanden qua uren, lobby, financiën, taken, samenwerking, sponsoring, ambassadeurs, jurering, sociale media, films, foto’s, oorkondes, feesten, optredens, goodybags, cadeaus. Hoe uitdagend en soms bijna uitputtend, maar ook hoe mooi: ik voelde zo ongekend veel samenhorigheid en dankbaarheid. Op uitnodiging van Esther vergaderden we bij Dolmans aan een tafel vol met concurrenten. Ik keek op me heen, voelde de bijzonderheid. Wouw, trots.

De power en passie om met ambassadeurs en sponsors een écht feest voor de Beste Schoonmaker van 2014 te bouwen was onbeschrijfelijk. Het lukte. Het moment van de grote finale waarin de tien Nederlandse en Belgische finalisten allen een 41 inch-televisiescherm cadeau kregen, was en is voor mij onvergetelijk. De genomineerde schoonmaakster van een ziekenhuis die haar dochters verjaardagwens – een tv – financieel niet waar kon maken, vertrok ondanks dat zij de Beste Schoonmaker van het Jaar-verkiezing niet had gewonnen ontzettend blij en tevreden naar huis; ze ging haar dochter verrassen met een televisie. Nog altijd krijg ik er tranen van in m’n ogen. Zo bijzonder. Wouw, trots.

Ik ben zo onbescheiden om te stellen dat ik in de schoonmaakbranche veel heb meegemaakt, veel heb gedaan en opgestart, maar werken met en voor de (specialistische) schoonmakers was en is het fijnste, het dankbaarste om te doen. Zij verdienen het, want zij vormen onze schoonmaakbranche. We mogen vanachter ons bureau of autostuur dag-in-dag-uit – of als je dit nu leest – beseffen, dat zij altijd en overal presteren, klaar staan en doorgaan. Dat zij zorgen voor een plezierige, fijne en veilige werk- en leefomgeving. Onze schoonmakers zijn dienstbare helden, bikkels, doorzetters, risiconemers en overwinnaars. Zij verdienen erkenning, bewondering, respect, eer en vertrouwen. Het is van de zotte dat het schoonmaakvak pas door de uitbraak van de coronapandemie tot een cruciaal beroep werd verheven – helaas voor even – en in relatie tot coronabesmetting sinds 26 januari nu tot een essentieel bedrijfsproces behoort. Nu niet voor tijdelijk hoop ik, nee ik gun het alle (specialistische) schoonmakers. Weg met dat negatieve imago, welkom erkend vakmanschap. Wouw, trots.

Vandaag, 6 februari 2022, toast ik op mijn verjaardag, op 10 jaar Schoonmaakjournaal én op jullie. Met respect, dankbaarheid en trots!

Petra de Bruin
enthousiaste community-bouwer, pionier in online media, marketeer en verbinder met een schoonmaak- en camperhart

P.S. Welkom in de nieuwe Schoonmaakjournaal Community: een vakkennis(sen) platform dat sinds 4 februari een nieuw jasje draagt met een andere pasvorm en een andere look-and-feel. Een community met een échte vakkundige meerwaarde, waar je bij wilt horen en waar je deel van uit wilt maken.

Van de Redactie: deze jubileumweek is Petra onze gasthoofdredacteur. Haar blog is de aftrap van een week vol schoonmaak-toeters en bellen!

Deel dit artikel

Ook interessant:

02 maart 2023

Hoe maak je de keuze voor een nieuwe bedrijfsstofzuiger?

Heb je een nieuwe bedrijfsstofzuiger nodig? Waar vind jij dan de informatie die jij nodig hebt om jouw keuze te maken? Er zijn diverse stofzuigers op de markt, maar...

23 oktober 2024

Angelique (Breedweer) al bijna 25 jaar actief in de schoonmaak

Angelique van der Cammen is een van de vele mooie mensen die de schoonmaaksector kleur geven. Haar schoonmaakcarrière begon in 2000 en na bijna 25 jaar voelt ze zich...

11 december 2023

Veranderingen taaltrajecten per 1 januari 2024

In de schoonmaaksector werken veel mensen met verschillende achtergronden en vanuit verschillende culturen. Niet iedereen daarvan beheerst de Nederlandse taal voldoende. Om goed redzaam te zijn en professioneel bekwaam...

16 september 2022

Realityserie: De vuilste jobs van Nederland

RTL5 volgt in een nieuwe realityserie mensen met smerig werk. De Vuilste Jobs Van Nederland geeft een kijkje in het werk van rioolreinigers, vuilnisverwerkers en rattenvangers. Echte verhalen staan...

01 september 2022

Arbeidscampagne ‘Schoonmaak Je Rijk’ start op 5 september

Het aftellen is begonnen. Maandag 5 september start Schoonmakend Nederland met de online advertentiecampagne Schoonmaakjerijk.nl. Doel van de campagne is studenten te interesseren voor werk in onze branche. Dit...

25 januari 2020

Vandaag 2e PizzaMarketingSessie: thema Customer Journey

Klantbeleving is een interessante dynamiek. Altijd en overal. En steeds meer in opmars. Volgens Frankwatching – platform en community voor marketeers – gaan “de contentstrategietrends in 2020 meer over...

21 februari 2023

Blog: ‘Huilie Huilie troef in de schoonmaak’

Er wordt de laatste tijd moord en brand geschreeuwd: de schoonmaak heeft voor dezelfde hoeveelheid aan werkzaamheden steeds minder schoonmaakmedewerkers. Reden om zelfs opdrachtgevers duidelijk te maken dat ze...

27 oktober 2022

Care ontvangt VN-duurzaamheidscertificaat ‘SDG Pioneer’

Op de Dag van de Duurzaamheid, ontving het Belgische schoonmaakbedrijf Care het ‘SDG Pioneer’-certificaat van UNITAR, het United Nations Institute for Training and Research. Voor de expert in de...

06 december 2021

‘Elk wasje kost ’n tasje’

Duurzame zeepmaker Seepje start 6 december met de campagne “Elk wasje kost ’n tasje” om consumenten duidelijk te maken hoe milieuvervuilend wassen met een regulier synthetisch wasmiddel is. Deze...

29 augustus 2023

Nooit meer het toilet schoonmaken?!

Newscientist.nl brengt een nieuwe ontwikkeling naar buiten. Het digitaal magazine schrijft over een 3D-geprint toilet dat je nooit meer hoeft schoon te maken, omdat het zo glad is dat...