4 februari 2019

Sebastiaan van der Vinne (LEVIY): “Hotel heeft er belang bij dat de gast zo lang mogelijk verblijft”

“Een kleine revolutie”, typeert Van der Valk Hoorn de intrede van de LEVIY housekeeping app. Ieder hotel is elke dag weer op zoek naar de meest efficiënte manier van werken, maar vooral naar de hoogste waardering van haar gasten. De totale LEVIY hoteloplossing draagt hier direct aan bij door processen sneller, soepeler en transparanter te laten verlopen. Het valt dus wel te begrijpen dat Van der Valk het een kleine revolutie noemt. Ondanks deze enthousiaste geluiden blijkt niet ieder hotel open te staan voor revolutionaire innovaties die gegarandeerd verbeteringen opleveren, namelijk betere gastbeleving, vloeiende processen en hogere gasttevredenheid. In gesprek met Sebastiaan van der Vinne, CEO en co-founder van LEVIY, over de wat ouderwetse en daarmee zeker uitdagende hotelbranche.

“Een zo goed en efficiënt mogelijk proces van housekeeping bieden, met als doel een optimaal tevreden gast. Dat is de toegevoegde waarde van onze housekeeping app. Toch lukt het omarmen van digitalisering door hotels niet altijd, omdat ze tegen uitdagingen aanlopen”, begint Sebastiaan ons gesprek. “Je merkt dat de hotelmarkt nog altijd een vrij conservatieve markt is. Er wordt vaak nog gewerkt met oude software en vooral ook met oude procedures. Elk hotel zal netjes verklaren dat de gasten het centrale punt van focus zijn. Alles draait om de gast. Maar gasten moeten in de regel nog altijd wel voor 11 uur de kamer verlaten en mogen pas na 15.00 uur inchecken. Hoeveel mis je dan als hotel? Aan beleving, tevredenheid, omzet aan de bar of in het restaurant. Een hotel heeft er belang bij dat de gast zo lang mogelijk verblijft.”

“Hotels sturen op reviews, op gastbeleving”
“Wat wij merken is dat de drivers binnen hotels de afgelopen jaren enorm zijn veranderd. Met de komst van allerhande online platformen als booking.com en Tripadvisor zien we dat hotels zich eigenlijk vooral nog druk maken om de beleving, ervaring en dus om de beoordeling van de gast. Wat ik lastig vind om te bevatten, is dat in mijn perceptie schoonheid, reinheid en frisheid hier een enorm belangrijke rol in spelen. Van vooral je kamer, maar ook van het hele hotel. En toch blijken de schoonmaakbedrijven nog altijd vaak voor een bodemprijs te werken en is er niet of nauwelijks ruimte voor innovatie. Wat daarbij ook opvalt, is dat veel van onze klanten met een eigendienst meer de tijd nemen voor de schoonmaak en er ook veel meer waarde aan hechten. We komen verschillen tegen tot wel 25% qua TCO (Total Cost of Ownership).”

“Waarom betrekken we de schoonmaak (of facilitaire dienst) juist niet op een veel strategischere manier in het proces?”

“LEVIY laat de beleving van gasten stijgen”
“Ergens is er dus ruimte. Het is interessant om daarnaar te kijken. Waarom worden voor uitbestede schoonmaakdiensten vaak nog de duimschroeven aangedraaid? Waarom betrekken we de schoonmaak (of facilitaire dienst) juist niet op een veel strategischere manier in het proces? Hoe kan schoonmaak direct bijdragen bij een hogere tevredenheid en in-house omzet van het hotel?

Hotels die met LEVIY werken, krijgen zoveel meer inzicht in kwaliteit, voortgang en onderhoudsproblemen, dat de operatie beter aansluit op de gast. Kamers kunnen veel sneller worden vrijgegeven aan de klant en met vele malen minder verstoringen. Klachten nemen af en de gasttevredenheid stijgt aantoonbaar. “Hoe paradoxaal is het dat deze markt valt of staat met gastbeleving, met schoonheid en reinheid, maar dat de dialoog over innoveren en dus ook wat investeren blijft zo lastig. Ik denk echt dat een meer strategische dialoog op dit vlak kan leiden tot enorme resultaten”, aldus Sebastiaan.

“De investering is zo terug”
Dat de investering snel terug kan worden verdiend, daarvan is Sebastiaan overtuigd, mits met de juiste tools. Niet verwonderlijk als co-founder van LEVIY. Maar ook niet verwonderlijk als je dit leest in de inspiring story van Hotel van der Valk Hoorn: “we rennen niet meer heen en weer”, “geen continue gebel meer met supervisors of geren voor kamerinspecties”, “en weer met de lift en snel naar de computers om meldingen te maken”. “Allemaal zaken die voltooid verleden zijn, dankzij de smartphone housekeeping app”, concludeert het housekeeping-team van Van der Valk Hoorn. Met als resultaat een bevestiging van hun ultieme doelstelling: een zeer tevreden gast!

De komende tijd kun je ‘inspiring stories’ over hotelschoonmaak in combinatie met de LEVIY housekeeping app op Schoonmaakjournaal.nl volgen. Al nieuwsgierig naar deze smartphone tool, klik op deze link naar de website van LEVIY.

 

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

04 november 2022

Ben jij de marketing specialist die Nocore zoekt?

Ben jij een échte marketingspecialist en heb jij van a tot z kennis van marketingactiviteiten? Vind jij het leuk om de marketing verder op te bouwen en daar veel...

22 maart 2024

MTS Euro Products B.V. zet met Marcel van der Zwan nieuwe stap naar groei

Per 1 april 2024 zal de directie van MTS Euro Products B.V. worden uitgebreid met Marcel van der Zwan als COO (Chief Operating Officer). Met zijn aantreden zet de...

14 december 2018

Beercoo’s Ans Hoogvliet: schoonmaaktopper november

“Het is hier altijd netjes en strak schoon. Ans is altijd bereid om iets extra’s te doen.” De collega’s van Beercoo Schoonmaakgroep, de pandbewoners Novo Nordisk en de initiator...

18 februari 2024

#FAVORITES Poetsvrouw exposeert haar barbiecollectie in museum waar ze schoonmaakt

De vaste schoonmaakster van het Museum Valkenburg, Saskia Poortvliet, bleek een fanatieke Barbieverzamelaar. In het kader van 65 jaar Barbie heeft het museum haar gevraagd haar collectie in het...

11 december 2019

Huishoudhulpen opnieuw in actie voor #deftigloon

Opnieuw voeren huishoudhulpen deze week actie voor #deftigloon. Op 28 november kwamen ze op straat om een loonsverhoging van 1,1% te eisen. “Een week later blijkt dat ze geen...

19 december 2022

Hygienische omstandigheden, reistijd en contact met collega’s bepalen keuze voor werkplek

Wat zijn de bepalende factoren om thuis te werken of juist te kiezen voor de kantooromgeving? Onderzoeksbureau Ruigrok uit Amsterdam deed hier onderzoek naar in opdracht van Sodexo. Hygienische...

01 november 2023

Sustainable Schoonmaaktoppers genomineerd

Jaarlijks wordt de ABN AMRO Duurzame 50 award uitgereikt aan koplopers die samenwerking, creativiteit en vernieuwing nastreven. Hoe mooi is het dat ook twee koplopers uit de schoonmaakbranche hiervoor...

07 oktober 2024

Winnaars European Cleaning & Hygiene Awards 2024 gekroond in Lissabon

De winnaars van de European Cleaning & Hygiene Awards 2024 zijn op 3 oktober 2024 gekroond tijdens een schitterend awardsevenement in Lissabon. Elf bedrijven en individuen gingen met een...

11 februari 2024

#FAVORITES Carnavalsvierders en schoonmakers vieren samen een ‘schoon’ feest

Ook in schoonmaakland zijn fervente carnavalsvierders aanwezig. In de trein worden schoonmakers toegezongen. Tussen de bedrijven houden schoonmakers de steden schoon. Het is één groot feest! Bekijk de beelden...

13 juni 2019

#nieuwsnotendop met Atir, Diversey, Dolmans, Rietbroek en Zone3

Diversey en Dolmans kiezen voor een goed gevoel Dolmans heeft ongeveer 2000 specialisten die met alle zorg, aandacht en vakmanschap facilitaire diensten verlenen. Dolmans koos voor Diversey voor het...