4 februari 2019

Sebastiaan van der Vinne (LEVIY): “Hotel heeft er belang bij dat de gast zo lang mogelijk verblijft”

“Een kleine revolutie”, typeert Van der Valk Hoorn de intrede van de LEVIY housekeeping app. Ieder hotel is elke dag weer op zoek naar de meest efficiënte manier van werken, maar vooral naar de hoogste waardering van haar gasten. De totale LEVIY hoteloplossing draagt hier direct aan bij door processen sneller, soepeler en transparanter te laten verlopen. Het valt dus wel te begrijpen dat Van der Valk het een kleine revolutie noemt. Ondanks deze enthousiaste geluiden blijkt niet ieder hotel open te staan voor revolutionaire innovaties die gegarandeerd verbeteringen opleveren, namelijk betere gastbeleving, vloeiende processen en hogere gasttevredenheid. In gesprek met Sebastiaan van der Vinne, CEO en co-founder van LEVIY, over de wat ouderwetse en daarmee zeker uitdagende hotelbranche.

“Een zo goed en efficiënt mogelijk proces van housekeeping bieden, met als doel een optimaal tevreden gast. Dat is de toegevoegde waarde van onze housekeeping app. Toch lukt het omarmen van digitalisering door hotels niet altijd, omdat ze tegen uitdagingen aanlopen”, begint Sebastiaan ons gesprek. “Je merkt dat de hotelmarkt nog altijd een vrij conservatieve markt is. Er wordt vaak nog gewerkt met oude software en vooral ook met oude procedures. Elk hotel zal netjes verklaren dat de gasten het centrale punt van focus zijn. Alles draait om de gast. Maar gasten moeten in de regel nog altijd wel voor 11 uur de kamer verlaten en mogen pas na 15.00 uur inchecken. Hoeveel mis je dan als hotel? Aan beleving, tevredenheid, omzet aan de bar of in het restaurant. Een hotel heeft er belang bij dat de gast zo lang mogelijk verblijft.”

“Hotels sturen op reviews, op gastbeleving”
“Wat wij merken is dat de drivers binnen hotels de afgelopen jaren enorm zijn veranderd. Met de komst van allerhande online platformen als booking.com en Tripadvisor zien we dat hotels zich eigenlijk vooral nog druk maken om de beleving, ervaring en dus om de beoordeling van de gast. Wat ik lastig vind om te bevatten, is dat in mijn perceptie schoonheid, reinheid en frisheid hier een enorm belangrijke rol in spelen. Van vooral je kamer, maar ook van het hele hotel. En toch blijken de schoonmaakbedrijven nog altijd vaak voor een bodemprijs te werken en is er niet of nauwelijks ruimte voor innovatie. Wat daarbij ook opvalt, is dat veel van onze klanten met een eigendienst meer de tijd nemen voor de schoonmaak en er ook veel meer waarde aan hechten. We komen verschillen tegen tot wel 25% qua TCO (Total Cost of Ownership).”

“Waarom betrekken we de schoonmaak (of facilitaire dienst) juist niet op een veel strategischere manier in het proces?”

“LEVIY laat de beleving van gasten stijgen”
“Ergens is er dus ruimte. Het is interessant om daarnaar te kijken. Waarom worden voor uitbestede schoonmaakdiensten vaak nog de duimschroeven aangedraaid? Waarom betrekken we de schoonmaak (of facilitaire dienst) juist niet op een veel strategischere manier in het proces? Hoe kan schoonmaak direct bijdragen bij een hogere tevredenheid en in-house omzet van het hotel?

Hotels die met LEVIY werken, krijgen zoveel meer inzicht in kwaliteit, voortgang en onderhoudsproblemen, dat de operatie beter aansluit op de gast. Kamers kunnen veel sneller worden vrijgegeven aan de klant en met vele malen minder verstoringen. Klachten nemen af en de gasttevredenheid stijgt aantoonbaar. “Hoe paradoxaal is het dat deze markt valt of staat met gastbeleving, met schoonheid en reinheid, maar dat de dialoog over innoveren en dus ook wat investeren blijft zo lastig. Ik denk echt dat een meer strategische dialoog op dit vlak kan leiden tot enorme resultaten”, aldus Sebastiaan.

“De investering is zo terug”
Dat de investering snel terug kan worden verdiend, daarvan is Sebastiaan overtuigd, mits met de juiste tools. Niet verwonderlijk als co-founder van LEVIY. Maar ook niet verwonderlijk als je dit leest in de inspiring story van Hotel van der Valk Hoorn: “we rennen niet meer heen en weer”, “geen continue gebel meer met supervisors of geren voor kamerinspecties”, “en weer met de lift en snel naar de computers om meldingen te maken”. “Allemaal zaken die voltooid verleden zijn, dankzij de smartphone housekeeping app”, concludeert het housekeeping-team van Van der Valk Hoorn. Met als resultaat een bevestiging van hun ultieme doelstelling: een zeer tevreden gast!

De komende tijd kun je ‘inspiring stories’ over hotelschoonmaak in combinatie met de LEVIY housekeeping app op Schoonmaakjournaal.nl volgen. Al nieuwsgierig naar deze smartphone tool, klik op deze link naar de website van LEVIY.

 

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

22 juli 2024

Voortgang in nieuwe ZZP wetgeving

The Legal Company deelt informatie over de voortgang van de veranderende ZZP wetgeving. Ook organiseren zij op 3 oktober een masterclass over dit onderwerp. Lees er hier meer over....

24 oktober 2019

Met Moodus excellereert EW Facility Services in gastbeleving

“Ultieme gastbeleving is ons hoogst haalbare doel.” Wie EW Facility Services kent, weet dat hospitality al 30 jaar de basis van de facilitair dienstverlener is. Om de ultieme gastbeleving...

20 oktober 2023

#FOTOFRIDAY Bijzondere ‘kunstklus’

Schoonmaakorganisatie Wouters deelt hun verhaal over een bijzondere klus in het gemeente huis van Berg en Dal. In opdracht van de gemeente hebben zij daar een kleurrijk kunstwerk in...

31 maart 2020

Meerwaarde schoonmaak: disposable microvezel

Microvezel is sinds de jaren negentig niet meer weg te denken uit de professionele schoonmaak; anno 2020 is er een doekje dat niet gewassen hoeft te worden maar na...

05 december 2022

‘Wij brengen de wc naar de cloud’

Een kantoorgebouw dat uitgerust is met de wc-technologie van het Antwerpse IPEE bespaart 40 à 60 procent water per maand. Bovendien geeft deze technologie inzicht in het gebruik waardoor...

07 februari 2024

Kärcher Nederland neemt Kärcher Center Van Mol in Goes over

Kärcher Nederland kondigt de overname aan van het Kärcher Center Van Mol in Goes. Kärcher Center Van Mol was een gevestigde waarde in België met eigen vestigingen in Elversele,...

16 januari 2025

GWS dé Schoonmaker behaalt opnieuw Trede 3 op de PSO-Prestatieladder

Gaby Westelaken, directeur GWS dé schoonmaker is trots. "We kunnen melden dat onze organisatie weer Trede 3 op de PSO-Prestatieladder heeft behaald! Dit is het hoogst haalbare niveau en...

15 januari 2019

Nederrijn Schoonmaak, Gom, Toekomst Schoonmaakbedrijven en UVA/HvA finalisten Best Practice Award

Wie wint de Best Practice Award? U hebt tot 17 januari, dus nog twee dagen, de kans om uw stem uit te brengen op een van de vier finalisten:...

02 november 2018

Beercoo’s rayonleider Sam’s 4e vlog: communicatie

Als rayonleider ben je het spin in het web. Dat uit zich onder meer in de communicatie. Rayonleider Sam van Beercoo Schoonmaakgroep vertelt met wie ze op een gemiddelde...

13 november 2022

Nieuw boek: Strategic Sourcing

Na ruim een jaar schrijven, reviewen, ontwerpen, aanpassen en drukken, is begin november het boek ‘Strategic Sourcing – organiseren, besturen en samenwerken in facilitaire organisaties’ officieel gelanceerd en in...