27 februari 2023

“Wees als leider open, eerlijk en koersvast”

In januari 2023 gingen Hago Next en nog acht schoonmaakbedrijven van Vebego als één bedrijf verder onder de naam Vebego Cleaning Services. Voor contractmanager Wendy Baams betekende dit dat ze haar medewerkers moest meenemen in een transitie. Hoe ging ze daar als leidinggevende mee om?

Wendy Baams heeft een echt facilitair hart. Na een facilitaire opleiding aan de Haagse Hogeschool en een kort uitstapje naar de uitzendbranche kwam ze bij Gom (Facilicom) terecht waar ze in verschillende rollen ruim twintig jaar heeft gewerkt. “Ik ben er als trainee gestart en kreeg meteen de leiding over een rayon. Dit was in een tijd dat er nog geen mobiele telefoon of mail was en je veel zelf moest ontdekken. Mijn team maakte mij wegwijs in het schoonmaakvak en met vallen en opstaan groeide ik in mijn rol als leidinggevende. Een uitdagende periode, waarin ik me af en toe best wel eens heb afgevraagd of binnen de schoonmaak mijn toekomst lag.” Het antwoord is volgens haar inmiddels duidelijk. “Ik groeide door van rayonmanager naar districtsmanager en na een aantal jaar als senior manager Kwaliteit en Innovatie ben ik weer teruggekeerd naar de operatie. Ik zie mijn tijd bij Gom als een hele waardevolle periode die ik voor geen goud had willen missen. Ik heb er veel geleerd over management en mezelf tot leidinggevende verder kunnen ontwikkelen.”

Veranderprocessen
Momenteel is ze onder de vlag van Vebego Cleaning Services financieel en operationeel eindverantwoordelijk voor de schoonmaak en een aantal andere facilitaire diensten bij een grote organisatie binnen het onderwijs. De voorbereidingen om als één groot schoonmaakbedrijf verder te gaan zijn een jaar geleden gestart, waardoor iedereen binnen de organisatie volgens haar al enige tijd aan de verandering heeft kunnen wennen. “Ik vind het belangrijk om tijdens veranderprocessen voor rust en stabiliteit te zorgen”, legt Baams uit. “Neem je mensen mee, schakel tussen alle niveaus en laat het ook eerlijk weten dat je niet precies weet hoe de toekomst eruit komt te zien. Wees dus open en transparant, maar benader het wel positief. Benadruk dat je samen het avontuur aangaat en geef mensen het vertrouwen dat het goed gaat komen.” Dat het niet altijd even vlekkeloos zal verlopen, is naar haar mening niet erg. “Dit hoort er ook bij, zolang je maar weet waar je naar toe gaat en waar je het voor doet.”

 

Wendy Baams

 

Ze werkte tijdens haar loopbaan onder zeven mannelijke en een vrouwelijke directeur. Zijn er verschillen tussen mannelijke en vrouwelijke leiders? “Ik vind dit een lastige. Ik denk dat vrouwen misschien net wat meer voor het collectief gaan en meer aspecten laten meewegen voordat ze een beslissing nemen, maar eigenlijk vind ik deze verschillen minimaal. Alle mannelijke directeuren waren namelijk stuk voor stuk verschillend en ik ken genoeg mannen die over meer ‘typisch vrouwelijke’ eigenschappen beschikken dan ikzelf. Het belangrijkste is dat je als leider een strategie kunt uitstippelen, koersvast bent en stimulerend naar je medewerkers toe.” Want volgens haar balanceert een goede leider altijd op het snijvlak van sturing en ruimte geven. “Fouten maken mag, daar leer je van. Daarom is het essentieel dat je als leider je medewerkers faciliteert en ruimte geeft om zelf keuzes te maken en daarvan te leren.” Ook is duidelijkheid belangrijk. “Dit betekent dat je grenzen moet stellen en soms een mindere boodschap moet brengen. Dat is niet altijd even leuk, maar hoort er wel bij in deze functie. Zolang je maar kunt uitleggen waarom je bepaalde keuzes maakt en consistent bent in wat je zegt en doet.”

Kleine stapjes
Nu Hago Next onderdeel is geworden van Vebego Cleaning Services wil Baams binnen deze nieuwe organisatie bijdragen aan de doelstelling ‘impact maken door het bieden van betekenisvol werk’. “Dit klinkt heel groot en gewichtig, maar verandering draait juist om kleine stapjes”. Als voorbeeld geeft ze de verschuiving van avond- naar dagschoonmaak. “Binnen Hago Next was dagschoonmaak al de standaard, waardoor wij eenvoudiger een volwaardige baan op één plek kunnen bieden. De mens achter de schoonmaak is hierdoor zichtbaar en hoe fijn is het als onze medewerkers ook ‘s avonds thuis bij hun gezin kunnen zijn. Ik wil onze mensen een baan bieden waar ze trots op zijn en zich prettig in voelen. Trots en tevredenheid zorgen voor betrokkenheid, wat uiteindelijk ook door onze klanten wordt ervaren. Daarnaast wil ik mijn medewerkers stimuleren en helpen in hun verdere ontwikkeling. Ik vind het belangrijk als ik kan bijdragen aan hun toekomst. Voor mij geeft dat veel zingeving.”

 

Meer interviews over vrouwelijk leiderschap lezen? Klik hier: https://schoonmaakjournaal.nl/index.php?s=vrouwelijk+leiderschap

Deel dit artikel

Ook interessant:

12 april 2024

De week van de overgang

Elke vrouw krijgt met de overgang te maken. Ruim de helft van de medewerkers in de schoonmaakbranche is vrouw. Van alle vrouwen in de overgang heeft 80% overgangsklachten. 33%...

30 juni 2017

Ecover verovert plaats in ’s werelds Benefit Corporations

Ecover en zijn zustermerk Method hebben een nieuw hoogtepunt bereikt met een geverifieerde score van 146 op de B Impactevaluatie. Dankzij deze uitstekende prestatie, die werd aangekondigd door Drew...

17 februari 2020

Sandra Roso Sanchez over 1e Hago Zorg Innovatiedag: “Dienstverlening en techniek perfecte combinatie”

De oudste, grootste en meest innovatieve schoonmaakdienstverlener in de zorg? 160 enthousiaste professionals van Hago Zorg – de 53-jarige schoonmaakspecialist in de zorg – vierden de eerste Zorgcategorie Innovatiedag...

21 augustus 2024

Diane van Dijk-Loois nieuwe Algemeen Directeur CSU

CSU benoemt per 1 oktober aanstaande Diane van Dijk-Loois (50) tot Algemeen Directeur. Diane is momenteel Commercieel Directeur van CSU. In haar nieuwe positie als eindverantwoordelijke binnen het directieteam...

01 augustus 2023

Blog: Duurzaam?!

Duurzaam? Wat is duurzaam? Hoe bepaal je wat duurzaam is? Is het investeren in medewerkers hun welzijn ook duurzaam of is alleen duurzaam geproduceerde middelen en materialen duurzaam? Wat...

27 januari 2023

Podcast: duurzaam was- en afvalproces in de zorg

Is duurzaamheid jouw goede voornemen van dit jaar? Luister dan naar de nieuwe aflevering van de podcast ‘Preach what you practice’ van studenten en docenten van Han Facility Management....

25 januari 2020

Vandaag 2e PizzaMarketingSessie: thema Customer Journey

Klantbeleving is een interessante dynamiek. Altijd en overal. En steeds meer in opmars. Volgens Frankwatching – platform en community voor marketeers – gaan “de contentstrategietrends in 2020 meer over...

04 mei 2023

Wat is de juiste wasapparatuur voor jouw schoonmaakbedrijf?

Als schoonmaakbedrijf heb je dagelijks te maken met grote hoeveelheden vuil wasgoed. Dit wasgoed verwerk je het liefst dezelfde dag nog, om het een volgende werkdag opnieuw te kunnen...

25 oktober 2022

FMG roept op tot Facilitair Verduur-Samen: werk aan de winkel in de zorgsector!

“Weet je dat de zorgsector in Nederland net zo vervuilend is als de luchtvaart? De zorgsector produceert zo’n 7,6 miljard kilo CO2 per jaar. Van handschoenen tot plastic verpakkingen,...

30 juni 2022

Onderzoek hoger onderwijs: Schoon maak je samen

Schoon is (veel) meer dan schoonmaken. Schoon is beleving. Schoon is imago. En schoon is na een pandemie meer dan ooit verbonden aan hygiëne. Het belang is enorm, maar...