27 februari 2023

“Wees als leider open, eerlijk en koersvast”

In januari 2023 gingen Hago Next en nog acht schoonmaakbedrijven van Vebego als één bedrijf verder onder de naam Vebego Cleaning Services. Voor contractmanager Wendy Baams betekende dit dat ze haar medewerkers moest meenemen in een transitie. Hoe ging ze daar als leidinggevende mee om?

Wendy Baams heeft een echt facilitair hart. Na een facilitaire opleiding aan de Haagse Hogeschool en een kort uitstapje naar de uitzendbranche kwam ze bij Gom (Facilicom) terecht waar ze in verschillende rollen ruim twintig jaar heeft gewerkt. “Ik ben er als trainee gestart en kreeg meteen de leiding over een rayon. Dit was in een tijd dat er nog geen mobiele telefoon of mail was en je veel zelf moest ontdekken. Mijn team maakte mij wegwijs in het schoonmaakvak en met vallen en opstaan groeide ik in mijn rol als leidinggevende. Een uitdagende periode, waarin ik me af en toe best wel eens heb afgevraagd of binnen de schoonmaak mijn toekomst lag.” Het antwoord is volgens haar inmiddels duidelijk. “Ik groeide door van rayonmanager naar districtsmanager en na een aantal jaar als senior manager Kwaliteit en Innovatie ben ik weer teruggekeerd naar de operatie. Ik zie mijn tijd bij Gom als een hele waardevolle periode die ik voor geen goud had willen missen. Ik heb er veel geleerd over management en mezelf tot leidinggevende verder kunnen ontwikkelen.”

Veranderprocessen
Momenteel is ze onder de vlag van Vebego Cleaning Services financieel en operationeel eindverantwoordelijk voor de schoonmaak en een aantal andere facilitaire diensten bij een grote organisatie binnen het onderwijs. De voorbereidingen om als één groot schoonmaakbedrijf verder te gaan zijn een jaar geleden gestart, waardoor iedereen binnen de organisatie volgens haar al enige tijd aan de verandering heeft kunnen wennen. “Ik vind het belangrijk om tijdens veranderprocessen voor rust en stabiliteit te zorgen”, legt Baams uit. “Neem je mensen mee, schakel tussen alle niveaus en laat het ook eerlijk weten dat je niet precies weet hoe de toekomst eruit komt te zien. Wees dus open en transparant, maar benader het wel positief. Benadruk dat je samen het avontuur aangaat en geef mensen het vertrouwen dat het goed gaat komen.” Dat het niet altijd even vlekkeloos zal verlopen, is naar haar mening niet erg. “Dit hoort er ook bij, zolang je maar weet waar je naar toe gaat en waar je het voor doet.”

 

Wendy Baams

 

Ze werkte tijdens haar loopbaan onder zeven mannelijke en een vrouwelijke directeur. Zijn er verschillen tussen mannelijke en vrouwelijke leiders? “Ik vind dit een lastige. Ik denk dat vrouwen misschien net wat meer voor het collectief gaan en meer aspecten laten meewegen voordat ze een beslissing nemen, maar eigenlijk vind ik deze verschillen minimaal. Alle mannelijke directeuren waren namelijk stuk voor stuk verschillend en ik ken genoeg mannen die over meer ‘typisch vrouwelijke’ eigenschappen beschikken dan ikzelf. Het belangrijkste is dat je als leider een strategie kunt uitstippelen, koersvast bent en stimulerend naar je medewerkers toe.” Want volgens haar balanceert een goede leider altijd op het snijvlak van sturing en ruimte geven. “Fouten maken mag, daar leer je van. Daarom is het essentieel dat je als leider je medewerkers faciliteert en ruimte geeft om zelf keuzes te maken en daarvan te leren.” Ook is duidelijkheid belangrijk. “Dit betekent dat je grenzen moet stellen en soms een mindere boodschap moet brengen. Dat is niet altijd even leuk, maar hoort er wel bij in deze functie. Zolang je maar kunt uitleggen waarom je bepaalde keuzes maakt en consistent bent in wat je zegt en doet.”

Kleine stapjes
Nu Hago Next onderdeel is geworden van Vebego Cleaning Services wil Baams binnen deze nieuwe organisatie bijdragen aan de doelstelling ‘impact maken door het bieden van betekenisvol werk’. “Dit klinkt heel groot en gewichtig, maar verandering draait juist om kleine stapjes”. Als voorbeeld geeft ze de verschuiving van avond- naar dagschoonmaak. “Binnen Hago Next was dagschoonmaak al de standaard, waardoor wij eenvoudiger een volwaardige baan op één plek kunnen bieden. De mens achter de schoonmaak is hierdoor zichtbaar en hoe fijn is het als onze medewerkers ook ‘s avonds thuis bij hun gezin kunnen zijn. Ik wil onze mensen een baan bieden waar ze trots op zijn en zich prettig in voelen. Trots en tevredenheid zorgen voor betrokkenheid, wat uiteindelijk ook door onze klanten wordt ervaren. Daarnaast wil ik mijn medewerkers stimuleren en helpen in hun verdere ontwikkeling. Ik vind het belangrijk als ik kan bijdragen aan hun toekomst. Voor mij geeft dat veel zingeving.”

 

Meer interviews over vrouwelijk leiderschap lezen? Klik hier: https://schoonmaakjournaal.nl/index.php?s=vrouwelijk+leiderschap

Deel dit artikel

Ook interessant:

21 april 2022

Vebego wint Familiebedrijven Award 2022

Woensdag 20 april 2022 nam familiebedrijf Vebego de Familiebedrijven Award 2022 in ontvangst. In een zinderende eindstrijd met drie andere finalisten trok Vebego aan het langste eind. “Met name...

06 augustus 2025

Gezien in de media: Glazenwassers Joep en Mark van de Sanden wassen ieder 350 ramen per dag

Het Brabants Dagblad publiceert op 6 augustus 2025 een artikel over glazenwassers Joep en Mark van de Sanden. Een artikel over het beroep van glazenwasser en wat zij op...

26 februari 2022

Oh, wat een week (8)

Blik met ons terug naar het nieuws van afgelopen week: 21 februari: #Blog: van Passie naar Kwaliteit. ‘Hoe maken we schoonmaak sexy?’ wordt wel eens gevraagd. Laten we eerlijk...

23 oktober 2025

Schoonmaakinnovatie in de horeca: slim, duurzaam en gastgericht

In de horeca draait alles om beleving. En dat begint niet pas bij het eten of de service, het begint bij een brandschone zaak. Schoonmaak is allang geen klus...

21 juli 2022

“Dankzij VR-bril worden schoonmaaktrainingen leuker en leerzamer”

Leren via een VR-bril? Het klinkt allemaal heel futuristisch, maar bij Cleaning Workx is de afgelopen jaren gewerkt aan een virtual reality lesmethode voor de schoonmaak. En dit leidt...

07 februari 2023

Niemand wordt er beter van als werknemers ieder jaar van baan veranderen’

In 2022 maakten anderhalf miljoen mensen een overstap naar een andere werkgever. Dat binnen een jaar één op de vijf werknemers een andere baan neemt, is natuurlijk geen gezonde...

21 oktober 2024

Schiphol zet in op schonere terminal en beter werk voor schoonmakers

Schiphol wil nieuwe, langdurige, contracten sluiten met GOM, Hago Airport Services en Victoria voor de schoonmaakwerkzaamheden in de terminal en bagagekelder. Dat maakt de luchthaven in een voorlopige gunning...

28 juni 2022

Krachtig, draadloos en stofvrij: de nieuwe Numatic Quick.

De nieuwe steelstofzuiger ‘Quick’ van Numatic is in mei op Interclean gepresenteerd en vanaf augustus leverbaar. In dit artikel vertellen we je de ins & outs van deze steelstofzuiger...

10 mei 2019

Pollet wint innovatieprijs op Bunzl Belgium Expo 2019

Voor de tweede keer op rij kaapte Pollet de Innovatieprijs weg op de Bunzl Belgium Expo in Brussel (7, 8 en 9 mei). Pollet kreeg de prijs dankzij PolVita, het...

10 december 2018

Beercoo’s rayonleider Sam’s 5e vlog: gastvrijheid

Rayonleider Samantha heeft alweer haar vijfde vlog gemaakt, de laatste vlog van 2018. In deze vlog laat zij zien hoe schoonmakers gastvrijheid toepassen in hun dagelijkse werkzaamheden bij kantoren...