26 maart 2024

TRU maakt met Cleanroom Cleaning uitstap naar de Verenigde Staten

Vanessa Morini richtte TRU op in 2019. Het bedrijf werd de beste Europese start-up in 2022 en zet straks voet aan de grond in Amerika. Het gaat hard voor TRU. Het bedrijf legde zich bij de start toe op de reiniging van cleanrooms en de bijhorende toestellen en materialen. Als enige in de Benelux. Die bewuste niche-strategie was een instant hit en levert nu ook een ticket op richting de Verenigde Staten. Voor haar overzeese avontuur zet Morini een joint-venture op met de gerenommeerde Pharma Resource Group uit Pennsylvania.

In het najaar van 2019 legde Vanessa Morini de laatste hand aan haar businessplan voor de oprichting van TRU. Met een achtergrond in de chemie en met twintig jaar ervaring op zak stelde ze vast dat bedrijven vaak niet de juiste knowhow aan boord hadden op het vlak van cleanroom cleaning. Vanessa sprong in het gat en vulde daarmee vrijwel meteen een belangrijke behoefte in op de markt. TRU groeide vanaf dag één en had drie jaar later al meer dan 30 medewerkers op de payroll en een award voor beste Europese start-up op de kast.

100% ontzorgd
Intussen blijft, zoals het bedrijf meldt, de curve maar stijgen. In die mate dat TRU zijn internationale ambities opschroeft met een uitbreiding op Amerikaanse bodem. “Dankzij onze unieke focus onderscheiden we ons makkelijk van gewone schoonmaakbedrijven”, verduidelijkt CEO Vanessa Morini. “Bovendien worden de richtlijnen inzake de productieomstandigheden van medicinale en hightech producten wereldwijd alsmaar strenger. Logisch, want gebrekkige schoonmaak van ruimtes en materialen houdt substantiële risico’s in voor de gezondheid van medewerkers en eindgebruikers. Cleanrooms en equipment cleaning zijn dan ook geen standaardtaken. Wij beheersen dat vak apart als de beste. Daarom zetten we naast pure cleaning ook in op consultancy en vorming. Op basis van verregaande audits leggen we pijnpunten in procedures bloot en reiken we pasklare oplossingen aan. In de TRU Academy leiden we medewerkers van onze klanten op tot volwaardige experts. Allemaal met hetzelfde doel: bedrijven laten voldoen aan de strengste normen inzake kwaliteit, hygiëne, veiligheid en GMP, het kwaliteitsborgingssysteem voor de farmaceutische industrie. Zo schakelen ze contaminatierisico’s voorgoed uit, gaan ze elke audit met een gerust hart tegemoet en – last but not least – kunnen ze zich 100% focussen op hun kernactiviteiten. Maximale ontzorging dus. Ook wat betreft de praktische en administratieve opvolging. We werkten zelfs een eigen digitaal platform uit waarop elke schoonmaakhandeling nauwgezet wordt vastgelegd. Dat bespaart tijd, geld en misverstanden. Al die opgebouwde expertise geeft in de VS heel wat extra opportuniteiten. Want geen enkel ander land telt meer bedrijven die bezig zijn met de ontwikkeling van cel-, gen- en weefselengineering.”

Oude bekende
TRU bestormt Amerika via een joint-venture met de Pharma Resource Group (PRG), een wereldspeler in product development en complex technische consulting voor de farmasector. “Waar zij zich vooral concentreren op de binnenkant van productieapparatuur voor geneesmiddelen, richten wij ons op de buitenzijde”, vertelt Vanessa Morini. “Een heel complementair verhaal dus. Vooral onze gezamenlijke zin voor innovatie gaf mij snel een goed gevoel. Na heel wat gesprekken en onderzoeken, besloten we onze krachten te bundelen. In de eerste fase richten we onze pijlen op drie staten: Delaware, New Jersey en PRG-thuishaven Pennsylvania. Deze drie staten behoren in de VS tot de top vijf concentratiepolen in de lifescience industrie.”
Leuk Detail: de eerste contacten tussen TRU en PRG kwamen tot stand via Hans Van Hees, een oude bekende van Vanessa. “Toen ik in 2009 bij Janssen Pharmaceutica werkte, was Hans er General Manager. Door de jaren heen leidde hij verschillende divisies van de farmareus, zowel op de site in Geel als in API en consumerfabrieken in alle uithoeken van de wereld. Een begrip in de sector met een ongeëvenaard netwerk. Dat hij de voorzet gaf om TRU vooruit te helpen, beschouw ik als een eer. Ik ben Hans ontzettend dankbaar.”

Wringen
Bij TRU blijven ze dus vooruit kijken. Ligt het tempo niet té hoog? “Als je kansen ziet, moet je ze grijpen”, countert de energieke CEO. “Al ben ik de eerste om iedereen met beide voetjes op de grond te houden. Ik besef dat het opnieuw knokken wordt. Het kwaliteitsniveau in Amerika ligt een stuk lager dan in Europa en veel bedrijven hebben een eigen schoonmaakploeg. Anderzijds biedt dat heel veel perspectieven om net in die markt het verschil te maken. In België en Nederland werd de cleanroom cleaning business aanvankelijk ook beheerst door de grote schoonmaakbedrijven en toch wrongen we ons ertussen. En namen we de rol vrij vlug over. Enerzijds door de onophoudelijke aandacht voor kwalitatieve dienstverlening, anderzijds dankzij onze mensgerichte en laagdrempelige aanpak. De Truthentic approach, zoals wij het noemen. Authenticiteit gaat bij ons hand in hand met de drang naar innovatie en de wil om impact te creëren op zowel economisch als maatschappelijk niveau. Bij ons en straks ook in de VS.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

28 september 2023

‘Let’s rethink cleaning’

BOMA, leverancier van schoonmaakmiddelen en materialen, kondigt met trots de lancering aan van ‘Let’s Rethink Cleaning’. Met deze aanpak wil BOMA bewustzijn creëren binnen de schoonmaak over de impact...

21 november 2018

Circulaire bedrijfskleding CSU winnaar Corporate Fashion Award

CSU heeft de tweejaarlijkse Corporate Fashion Award in de categorie MVO Collecties gewonnen. De bekroonde collectie is voor 100% gemaakt van gerecyclede materialen en daardoor een goed voorbeeld van...

07 januari 2025

Serie vrouwelijk leiderschap in de schoonmaakbranche krijgt vervolg

Wat betekent vrouwelijk leiderschap écht? In de afgelopen jaren spraken we met verschillende inspirerende vrouwen in de schoonmaakbranche. Deze vrouwen geven niet alleen vorm aan leiderschap, maar durven ook...

12 november 2024

Universiteit Maastricht & Asito vormen partnerschap voor een schone en innovatieve campus

Asito is enorm trots om de komende jaren schoonmaakpartner te zijn van de Universiteit Maastricht. Samen met Universiteit Maastricht Facility Services zet het bedrijf zich in voor een schone,...

06 september 2024

Ineke van den Bemt: “Tork levert betere hygiëne voor betere business”

“De uitdagingen waar schoonmaakbedrijven en hun opdrachtgevers momenteel voor staan zijn de stijgende kosten en personeelskrapte. Dit zet hun business onder druk. Het vraagt om kostenbesparing en het verbeteren...

15 augustus 2024

De productiviteit van de Nederlanders daalt. Wat betekent dat?

De productiviteit van Nederlandse werkenden is het afgelopen decennium nauwelijks meer gegroeid. Vorig jaar was er zelfs sprake van krimp, blijkt uit nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor...

02 oktober 2023

Blog: “Samen impact maken in de schoonmaak”

De wereld om ons heen verandert snel, en steeds meer bedrijven worden zich bewust van de impact die hun keuzes hebben op het milieu, de maatschappij en hun eigen...

11 november 2024

Tork lanceert Tork OptiServe® Toiletpapier Systeem

Met haar nieuwe Tork OptiServe® Toiletpapier Systeem helpt Tork de efficiëntie van facilitair managers en hun teams verbeteren en de impact op het milieu verminderen. Het hulsloze toiletpapier zorgt...

13 maart 2020

SVS pakt coronavirus op en aan: gratis toegang tot e-learning module handhygiëne

Ook in Nederland grijpt het coronavirus razend snel om zich heen. Een goede hygiëne, waaronder handhygiëne, speelt meer dan ooit een cruciale rol, ter voorkoming en om de verspreiding...

04 oktober 2023

Go Cleaning: “De Vakdagen geven ons perfect gelegenheid om iedereen te ontmoeten”

In november vinden de Schoonmaakvakdagen weer plaats. Exposanten en sponsoren vertellen in een serie over hun deelname aan deze vakbeurs in de afgelopen jaren. Vandaag vertelt Gunther Bolleurs van...