4 maart 2024

CAO-onderhandeling voor 120.000 schoonmakers start op 19 maart

CNV wil in nieuwe cao forse loonsprong voor schoonmakers. De lonen voor schoonmakers moeten ruim boven het minimumloon blijven liggen. ‘Als de sector aantrekkelijk wil blijven voor nieuwe werknemers, moeten de lonen in de nieuwe cao flink omhoog’, vindt onderhandelaar Jan Kampherbeek van CNV Vakmensen. “Ook andere regelingen, zoals de reiskostenvergoeding, moeten een stuk beter. Schoonmakers zijn nu vaak geld kwijt op om hun werk te komen. Zo jaag je mensen juist de schoonmaak uit.” De huidige cao voor de 120.000 schoonmakers en glazenwassers in Nederland loopt nog tot 1 juli 2024. De onderhandelingen over een nieuwe cao beginnen op 19 maart.

Lonen moeten verder omhoog
Na de extra loonsverhoging tijdens de lopende cao – waarover vorig jaar afspraken zijn gemaakt – is opnieuw een flinke loonsverhoging nodig, vindt Jan Kampherbeek. “Het minimumloon is afgelopen tijd sterk gestegen. Dat is op zichzelf een goede zaak, maar dat betekent wel dat de lonen in de schoonmaak mee omhoog moeten. Om de sector aantrekkelijk te houden, zou wat ons betreft de eerste loonschaal minimaal 20% boven het minimumloon moeten liggen. We begrijpen dat dit voor de werkgevers een flinke stap is, die we niet in één keer kunnen maken. Maar we willen in de nieuwe cao wel een stevige loonsverhoging afspreken. Concreet stellen we voor dat de lonen op 1 januari 2025 omhoog gaan met 7% en op 1 januari 2026 nog eens met 7%.”

Reiskostenregeling moet beter
Veel schoonmakers hebben te maken met steeds hogere reiskosten. Kampherbeek: “Het zou geen geld moeten kosten om op je werk te komen. En dat is nu helaas vaak wel het geval. De reiskostenregeling in de nieuwe cao moet daarom een stuk beter. In de huidige cao krijg je pas een vergoeding vanaf 30 kilometer enkele reis. Die grens moet naar beneden. Ons voorstel is dat schoonmakers al vanaf 5 kilometer enkele reis een vergoeding krijgen van 23 cent per kilometer.”

Ervaringstoeslag en weekendtoeslag
CNV Vakmensen heeft al meerdere keren met de werkgevers gesproken over een weekendtoeslag voor hotelschoonmakers én over een ervaringstoeslag voor schoonmakers met een lang dienstverband. Tot nu toe is het niet gelukt om daarover afspraken te maken. Toch blijft de bond zich hiervoor inzetten. Bij de komende cao-onderhandelingen staan deze onderwerpen daarom hoog op de agenda.

Gezond doorwerken
In de schoonmaakbranche stijgt de gemiddelde leeftijd van de schoonmakers. “Daar moet dus aandacht voor zijn. Een oudere schoonmaker kan nu eenmaal meestal niet hetzelfde werk verzetten als een jongere schoonmaker”, vindt Jan Kampherbeek. “Oudere schoonmakers die minder willen werken of eerder willen stoppen met werken, moeten hier de kans voor krijgen. Die regelingen willen we in de nieuwe cao verbeteren.”

Schoonmaak zal duurder worden
De nieuwe cao zal er ook voor zorgen dat de schoonmaak duurder wordt. “Dit is daarom ook een signaal aan opdrachtgevers”, vindt Jan Kampherbeek. “De schoonmaak wordt duurder, zo simpel is het. In plaats van vooral te bezuinigen door schoonmaakbedrijven tegen elkaar uit te spelen, kunnen ze beter kijken naar de kwaliteit en hoe een schoonmaakbedrijf met de schoonmakers omgaat. En schoonmaakbedrijven moeten op hun beurt niet bang zijn om de hogere loonkosten door te berekenen, als ze in de race zijn voor een nieuwe opdracht.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

19 november 2025

Hans Miete nieuw Algemeen Directeur Vebego Cleaning Services

Hans Miete treedt op 1 december 2025 in dienst bij Vebego Cleaning Services, waar hij per 1 januari 2026 de verantwoordelijkheden van interim algemeen directeur Jeanine Holscher overneemt. Hans...

01 april 2025

Uit het dagboek van Jouw Glazenwasser: “Honden zijn niet echt mijn ding….”

Jasper Dekker van Jouw Glazenwasser neemt je mee in zijn ervaringen als glazenwasser. Zijn blog gaat ditmaal over huisdieren en dan met name honden. Een haat-liefde verhouding: "Nee ik ben...

25 juli 2022

Nieuwe webshop voor Carel Lurvink

Het Enschedese familiebedrijf Carel Lurvink vindt het belangrijk dat elke organisatie zich bij hen thuis voelt, ook op de webshop. Daarom heeft zij haar website omgezet naar een nieuw...

16 augustus 2024

Burgman viert 2 x 10 jaar toewijding: Marnix Verhaar en Mike Voges

Burgman vertelt dat zij op 22 april en 12 juni 2024 twee bijzondere mijlpalen vierden: het 10-jarig dienstverband van salesmanager Marnix Verhaar en account manager Mike Voges. “Marnix Verhaar...

07 juli 2025

Blog Esther van der Lelie (Schoonmaakjournaal): Zet schoonmakers aan de ontwikkeltafel bij innovaties

Als hoofdredacteur van Schoonmaakjournaal volg ik dagelijks het nieuws uit de branche. Ik spreek ondernemers, leveranciers, luister naar schoonmakers en ontvang persberichten vol veelbelovende termen: AI, circulair, touch-free, datagedreven....

02 april 2020

Jan Bakker (Victoria Schoonmaakbedrijf): “Onze mensen, onze kracht. Daarvoor staat opleiden aan de basis”

“Het zijn hectische en onvoorspelbare tijden die vragen om flexibiliteit, professionaliteit, kwaliteit en maatwerk”, schetst Jan Bakker concreet. Vier kernwoorden waarmee de operationeel directeur van Victoria de samenwerking met...

28 maart 2024

Dag 2 van de CAO-onderhandelingen: Schoonmakend Nederland doet eerste loonbod

Op donderdag 28 maart 2024 vond dag 2 van de CAO onderhandelingen voor de schoonmaak- en glazenwassersbranch plaats. Dit vond plaats in het MAC3 stadion van Pec Zwolle. Schoonmakend...

28 februari 2025

SchoonWestland viert 20-jarig bestaan

SchoonWestland bestaat in 2025 20-jaar. Tijd om terug te blikken, medewerkers en relaties te bedanken, én vooruit te kijken mét een nieuwe uitstraling. Schoonmaakbedrijf  Schoonwestland kijkt met trots terug...

09 mei 2019

Gerrit van Woerden (Van der Windt): “Let’s talk about plastic”

“Het gebruik van plastic is wel een ‘dingetje’. Als leverancier zijn wij ons bewust van onze verantwoordelijkheid en zetten in op meer hergebruik van plastic voor onder meer afvalzakken.”...

19 juli 2019

Online expertpagina Poetslappenhulp begin revolutie Hygiënepapier.nl

Sneller, makkelijker en vooral zo goedkoop mogelijk: het bestellen van hygiëneproducten mag niet te veel tijd en geld in beslag nemen. “Nog elke dag zijn we bezig met het...