5 maart 2025

Bas van Klompenburg (Stichting Lezen & Schrijven): “Als werkgever investeer je in het onbekende talent van je collega’s”

In Nederland hebben 3,3 miljoen mensen moeite met lezen, schrijven, rekenen en digitale vaardigheden. Dit heeft niet alleen impact op hun persoonlijke leven, maar ook op de werkvloer kunnen deze beperkingen leiden tot uitdagingen, zoals problemen met administratieve taken of het begrijpen van veiligheidsinstructies. Bas van Klompenburg is adviseur bij Stichting Lezen en Schrijven en werkt dagelijks samen met bedrijven om basisvaardigheden van hun medewerkers te verbeteren. Bijvoorbeeld samen met McDonald’s, schoonmaakbedrijf CSU, het UWV of O&O-fondsen zoals OOMT (motorvoertuigen- en tweewielerbedrijf) en Handel Groeit (groente- en fruitsector) en nog veel meer organisaties.

In een interview op lezenenschrijven.nl deelt Bas zijn ervaringen en geeft hij praktische tips aan werkgevers.

Allereerst, wat motiveert jou om te werken aan het verbeteren van basisvaardigheden op de werkvloer?
“Mijn passie voor dit thema ontstond ooit dankzij een taalambassadeur van Stichting ABC. Hij vertelde met tranen in z’n ogen wat voor strijd het was, om met zo’n groot geheim rond te lopen. Wat het met hem deed om dit geheim te moeten houden voor zijn familie, zijn kinderen, zijn collega’s en zijn vrienden. Hoe erg hij ervan baalde dat hij ‘niet dom was, maar lezen en schrijven gewoon moeilijk vond’. Hoe bang hij was dat mensen hem dom zouden vinden als hij dit vertelde.
Dit is altijd mijn motivatie geweest om dit werk te gaan doen. Het gaat voor mij altijd om de impact die het thema heeft op het dagelijks leven van deze mensen en wat voor een ongekend talent er in deze mensen zit. Ze zijn niet ‘dom’, ze hebben alleen een beetje moeite met lezen en schrijven. Door samen te werken met werkgevers maken we grote impact, omdat we via hen mensen die moeite hebben met basisvaardigheden rechtstreeks bereiken; hun medewerkers.”

Wat zijn de grootste uitdagingen voor medewerkers die moeite hebben met basisvaardigheden?
“Schaamte is vaak de grootste uitdaging. Veel medewerkers durven niet toe te geven dat ze moeite hebben met lezen, schrijven, rekenen of digitale vaardigheden. Vaak uit angst dat dit hun baan in gevaar brengt. Hierdoor vermijden ze taken zoals het invullen van formulieren of begrijpen ze instructies onvoldoende. Dit kan op den duur leiden tot fouten en hoger ziekteverzuim. Maar zodra mensen steun krijgen, groeit hun zelfvertrouwen enorm en gaan ze veel beter functioneren.”
“Een ondernemer vertelde me ooit hoe zijn eerste offerte slechts één zin was op de achterkant van een papiertje: ‘Ik kom schoonmaken voor 300 gulden.’ Ondanks zijn moeite met lezen en schrijven, groeide hij dankzij hulp van klanten uit tot een succesvolle ondernemer met 300 medewerkers. Dit soort verhalen laten zien hoe belangrijk het is om laaggeletterdheid bespreekbaar te maken en werknemers te ondersteunen in hun ontwikkeling.”

Hoe help je bedrijven met basisvaardigheden op de werkvloer?
“Het begint altijd met bewustwording. Veel werkgevers realiseren zich onvoldoende dat er mensen in hun organisatie werken met beperkte basisvaardigheden. Wij helpen hen dit bespreekbaar te maken, bijvoorbeeld met kennissessies waarin we uitleggen wat laaggeletterdheid is en hoe je het herkent. Dit creëert een basis voor actie.”
“Zo was ik laatst bij een werkgever waar ik samen met HR en een paar ploegleiders heb nagedacht over leerdoelen van hun medewerkers. Centrale vraag hierbij was: wat is er nodig om te zorgen dat deze collega’s het werk nu én in de toekomst kunnen blijven uitvoeren? Dan help ik bij het formuleren van die doelen. Daarnaast heb ik nu ook een werkgever die ik adviseer met het inkopen van de juiste scholing. Waar moet je hierbij op letten? Wat zijn goede leesmethodes? Wat is een reële prijs-kwaliteitsverhouding? Hier adviseer ik deze werkgever over.”

“We blijven graag betrokken op de lange termijn omdat we geloven in duurzame samenwerkingen. We monitoren de voortgang en bieden ondersteuning waar nodig, zodat zowel de medewerkers als de werkgever écht de vruchten plukken van deze investering.”

Wat is de rol van werkgevers in het verbeteren van basisvaardigheden?
“Juíst bij werkgevers bereiken we vaak mensen die we niet bereiken bij bijvoorbeeld de bibliotheek, taalhuizen of buurtcentra. Deze mensen zijn druk met hun baan en komen daar vaak niet, in tegenstelling tot de mensen die we wel op deze ‘traditionele vindplaatsen’ bereiken. Werkgevers (maar ook bijvoorbeeld HR-afdelingen en leidinggevenden) spelen dus een cruciale rol. Ze kunnen daarnaast het onderwerp laaggeletterdheid bespreekbaar maken en een veilige omgeving creëren waarin medewerkers zich comfortabel voelen om hulp te vragen.
Investeren in de ontwikkeling van medewerkers is niet alleen goed voor hen, maar óók voor het bedrijf. Denk aan minder fouten, hogere productiviteit en een betere werksfeer. Dit soort investeringen verdienen zichzelf terug.”

Welke boodschap wil je geven aan bedrijven die nog niet actief bezig zijn met basisvaardigheden?
“Waar ik ontzettend in geloof: je investeert in het onbekende talent van je collega’s. Iemand kan een geweldige manager zijn. Praten als een waterval. Ze durven het gesprek aan te gaan en maken heel makkelijk contact (want ze moeten hun hele leven al om hulp vragen). Als je investeert in de basisvaardigheden van déze mensen, krijg je collega’s met ongekende talenten en vaardigheden die van onschatbare waarde voor je organisatie zijn.”

Wil jij als werkgever ook bijdragen aan het verbeteren van basisvaardigheden op de werkvloer?
Neem dan rechtstreeks contact op met Bas van Klompenburg of een van de andere adviseurs bij Stichting Lezen en Schrijven. Zij helpen je graag verder met informatie en een plan van aanpak op maat.

 

Bron: Stichting Lezen & Schrijven

Deel dit artikel

Ook interessant:

14 februari 2025

Roy Rademaker 15 jaar werkzaam bij Schoonmaakbedrijf Exclusive

“Ik spreek mijn oprechte waardering uit voor Roy Rademaker, die inmiddels 15 jaar een onmisbare kracht is binnen ons bedrijf”, vertelt Marzena Pawlowska, eigenaar Schoonmaakbedrijf Exclusive. We feliciteren Roy...

04 december 2024

Eindelijk ook werkschoenen voor vrouwen

Werkschoenen zijn traditioneel ontworpen voor één doel: het bieden van bescherming op de werkvloer. Tot voor kort was er dan ook weinig aandacht voor stijl en comfort, en al...

29 april 2022

TRU finalist Cleaning & Hygiene Awards

European Cleaning & Hygiene Awards is een grensoverschrijdende competitie voor professionals uit de schoonmaakindustrie. Verspreid over een aantal categorieën worden de allerbeste schoonmaak- en reinigingsbedrijven, alsook de producenten van...

07 mei 2020

Top 3 op LinkedIn in april: Asito, MTS Euro Products en Facility Apps

De bereikcijfers op het Schoonmaakjournaal-platform ontploffen sinds de corona-uitbraak. Ook dat feit bevestigt het belang van schoonmaak. Dit zijn de drie bijzondere artikelen met het hoogste bereik op LinkedIn:...

03 juli 2019

FD: “Het wordt tijd om de bezem uit de kast te halen”

Wat is er toch aan de hand met onze grote schoonmaakbedrijven? Columnist Bartjens van het Financieele Dagblad vraagt het zich af. In zijn column De bezem erdoor beschouwt hij...

04 februari 2023

#FAVORITES Podcast over The Ocean Clean-up

Het plasticvrij maken van de oceanen begint niet op zee, maar in het lab. Head of Research Laurent Lebreton vertelt vanuit Nieuw-Zeeland hoe onderzoek en datagestuurde wetenschap de basis...

22 november 2023

Asito zet regenwater in voor glasbewassing en meer….

Asito is gestart met een pilot om regenwater op te vangen en in te zetten voor diverse doeleinden. Deze pilot is het schoonmaakbedrijf gestart bij hun eigen pand in...

20 augustus 2019

Asito stationschoonmakers Paul en Reinier: een bijzonder duo

Al vijf jaar houden ze samen Station Almelo schoon: Paul en Reinier, twee schoonmaakkrachten van Asito. “Het is ons station. En zo behandelen we het ook.” Het resultaat? Een ontzettend...

21 juni 2023

Blog: Is dat meten wel zo ‘smart’?

De afgelopen decennia heeft onze sector een flinke groei gezien van allerlei meetsystemen. In eerste instantie gericht op de technische kwaliteit van de dienstverlening, daarna op tevredenheid van de...

12 december 2018

Nederland viert op vrijdag 14 juni 2019 De Dag van de Schoonmaker

“Met 73% voor vrijdag 14 juni en 27% voor zaterdag 15 juni is het overduidelijk wanneer de schoonmakers in 2019 De Dag van de Schoonmaker willen vieren. Op vrijdag...