21 november 2024

MKB-Nederland: Bijdrage werkgevers aan vakopleiding jongeren vaak onderschat

MKB-Nederland benadrukt hoe belangrijk bedrijven zijn voor de praktijkopleiding van jongeren. Ze investeren veel in stage- en leerwerkplekken. Zo ook in de schoonmaakbranche. Toch wordt die bijdrage vaak onderschat. Onderzoek van ResearchNed, in opdracht van MKB-Nederland en VNO-NCW, laat zien hoe groot de verschillen in kosten kunnen zijn.

Uiteenlopende kosten
Bedrijven investeren gemiddeld €4.750 per mbo-student voor een meewerkstage. In sommige gevallen levert een stagiair zelfs €1.000 op, terwijl in andere situaties de kosten oplopen tot €10.000. Stages van vmbo-leerlingen zijn nog duurder, gemiddeld €5.500. De kosten dalen pas als studenten meer ervaren zijn en meer bijdragen aan het werk.
MKB-Nederland pleit daarom voor flexibele stagevergoedingen. “Die vergoeding moet passen bij wat de stagiair bijdraagt,” zegt voorzitter Jacco Vonhof. Een vaste vergoeding past niet bij iedere situatie. Dit sluit aan bij afspraken in het Stagepact, waar cao-tafels hierover afspraken maken.

Kleine bedrijven extra kwetsbaar
Voor kleine, lokale bedrijven wegen de kosten van begeleiding zwaar. De productiviteit daalt doordat ondernemers zelf begeleiding geven. Maar stagiairs krijgen hierdoor wel intensieve begeleiding en leren het vak misschien nog wel beter. MKB-Nederland waarschuwt dat een vaste stagevergoeding zulke bedrijven kan ontmoedigen om stageplekken aan te bieden. Dit risico is niet gewenst.

Uniek systeem in Nederland
Nederland heeft een uniek systeem waarin bedrijven en scholen samenwerken bij de opleiding van jongeren. Dit wordt internationaal bewonderd. Maar vaak wordt de bijdrage van bedrijven gezien als vanzelfsprekend. Toch bieden bedrijven niet alleen stageplekken. Ze geven ook gastlessen en leiden eigen medewerkers op. Deze bijdrage is essentieel, zowel voor bedrijven zelf als voor de hele beroepsbevolking.

Belang van subsidies
De Subsidieregeling Praktijkleren is een belangrijke steun voor bedrijven. Hiermee kunnen zij stage- en leerwerkplekken blijven aanbieden. Deze subsidie bedraagt nu ongeveer €2.400 per jaar per student. Dat is weinig, zeker gezien een volledig BBL-traject gemiddeld €26.000 kost. MKB-Nederland wil dat de subsidie langjarig wordt gegarandeerd. Ook pleit de organisatie voor een vast bedrag per student.

Toekomstbestendige oplossingen
MKB-Nederland vraagt ook aandacht voor de derde leerweg. Dit maatwerktraject is bedoeld om medewerkers verder op te leiden. De kosten hiervoor lopen op tot €100.000 per opleiding, wat een drempel vormt. Als de overheid deze trajecten (deels) bekostigt, kunnen meer bedrijven hierin investeren. Dit is essentieel voor een leven lang leren.

Conclusie
Bedrijven, zo ook in de schoonmaakbranche, spelen een onmisbare rol in het opleiden van jonge mensen. De bijdrage van werkgevers mag niet worden onderschat. Het is cruciaal dat deze bedrijven worden gesteund met subsidies en flexibele regelingen. Alleen zo blijven er voldoende en goede leerwerkplekken bestaan.

Bron: MKB-Nederland, onderzoek ResearchNed (2024).

Deel dit artikel

Ook interessant:

07 november 2024

Niklaas Larkens wint NK Glazenwassers 2024!

Niklaas Larkens (De Jong Facilitaire Dienstverlening) is de winnaar van het NK Glazenwassen 2024! Sven van der Burgh (Glazenwassersbedrijf Goeree-Overflakkee) werd tweede en de derde plaats was voor Michael...

05 januari 2023

𝗪𝗲𝗯𝗶𝗻𝗮𝗿 ‘𝗔𝗮𝗻 𝗱𝗲 𝘀𝗹𝗮𝗴 𝗺𝗲𝘁 𝗱𝗲 𝗻𝗶𝗲𝘂𝘄𝗲 𝗽𝗲𝗻𝘀𝗶𝗼𝗲𝗻𝘄𝗲𝘁’

Na jarenlange discussie is het zover: de Tweede Kamer heeft ingestemd met de komst van een nieuw pensioenstelsel. Dat betekent dat alle werkgevers in Nederland aan de slag moeten...

10 september 2024

Blog Esther van der Lelie: “Horen, zien én meedoen!”

Zondagochtend fietste ik naar de sportschool om mijn lijf weer flink aan het werk te zetten. Onderweg kwam ik veel wielrenners en hardlopers tegen. Driebergen was weer vroeg wakker....

11 september 2023

Robert Stelling over de waardevolle rol van jongeren in de schoonmaakbranche

Al ruim voordat het jongerenplatform FMNextGen in 2018 werd opgericht, zette Robert Stelling, directeur Interclean Global Events, zich in om jongeren in de schoonmaakbranche te verbinden. Nu is hij...

13 augustus 2024

Zomer-sport-serie (3): Schoonmaak supports sport

Schoonmaak en topsport. Een eenheid. Het gaat altijd door om de beste prestaties te kunnen bereiken. De eenheid uit zich ook in betrokkenheid. Zo zijn er meerdere bedrijven die...

05 februari 2024

Overdracht All Cleaning Products aan volgende generatie

In 2017 startte Wim van Nobelen het bedrijf All Cleaning Products. Na een rijke carrière bij producenten van schoonmaakmachines en groothandels in schoonmaakartikelen, wilde hij zijn eigen bedrijf starten...

23 februari 2023

Qleaning ontvangt Hart van Deventer

‘Op vrijdag 17 februari jl. reikte wethouder Thomas Walder het Hart van Deventer uit aan het team van Qleaning in Deventer. Het Hart van Deventer is een initiatief van...

20 augustus 2024

Zomer-sport-serie (4): Doorwerken, hard sporten en mooie doelen behalen

In de schoonmaakbranche wordt hard gewerkt. Vooral omdat deze wereld zich laat zien als professioneel en de wil heeft om alles tot in de puntjes te regelen. Het doorzettingsvermogen,...

06 augustus 2024

Ton Funke: “….Hierdoor zal ik in één klap dé robots specialist van Nederland worden.”

De 21-jarige Ton Funke verkoopt schoonmaakrobots. Een baan bij Groveko die hij via een oproep op LinkedIn vond en super enthousiast over is. Onze redactie vroeg hem hoe hij...

05 september 2024

Job Klösters (Nocore): “Ons nieuwe Planbord medewerkers draagt bij aan werkplezier en klanttevredenheid”

Job Klösters, business unit manager schoonmaak bij Nocore, vertelt over de nieuwe productstrategie van Nocore omtrent medewerkers. Ontwikkeld om schoonmaakbedrijven te ondersteunen bij het efficient plannen tot werven en...