12 juni 2024

Vebego presenteert jaarcijfers 2023: solide groei, ondanks uitdagende arbeidsmarkt

Vebego heeft vandaag zijn jaarverslag 2023 gepubliceerd. Het bedrijf kijkt terug op een intensief jaar, met interne en externe uitdagingen. Ontwikkelingen zoals de lancering
van Vebego als nieuw merk op de markt, het uitdragen van een nieuwe overkoepelende cultuur en het samenvoegen van bedrijven hebben tijd, energie en – wederom – geld gekost; Vebego heeft in vier jaar tijd € 30 miljoen geïnvesteerd in het opnieuw vormgeven van het bedrijf.

Extern had Vebego in 2023 te kampen met hoge inflatiecijfers en tekorten op de arbeidsmarkt. Maar de inspanningen hebben hun vruchten afgeworpen. Vebego heeft vooruitgang geboekt in het
toekomstbestendig maken van de organisatie. De commerciële prestaties waren in overeenstemming met een meerjarige trend: sinds 2021 is de omzet met 40% gegroeid. Het nettoresultaat voor 2023 is
opnieuw positief. Dit gezonde financiële resultaat helpt Vebego om zijn doelen te bereiken: het creëren van betekenisvolle banen op basis van de overtuiging dat iedereen recht heeft op een goede
baan en een fatsoenlijk inkomen.

Solide groei, ondanks lastige arbeidsmarkt
“Tijdens dit jubileumjaar, waarin we ons 80-jarig bestaan vierden, is de omzet van Vebego met bijna 8% gestegen naar een recordhoogte van € 1.480 miljoen (2022: € 1.371 miljoen). De solide groei was vooral te danken aan de activiteiten in Zwitserland en de groenvoorziening- en schoonmaakdiensten in Nederland. Vooral de krappe arbeidsmarkt vormde een uitdaging voor verdere groei. Aanzienlijke investeringen om de organisatie, bedrijfscultuur en het merk te versterken zijn de belangrijkste – en geplande – oorzaken van een lager nettoresultaat in 2023: € 4,3 miljoen (2022: € 10,6 miljoen). Het nettoresultaat werd ook gedrukt door lagere marges en hogere indirecte kosten als gevolg van loonsverhogingen en inflatie.”

Waarde voor klanten, werknemers en de maatschappij
“Een belangrijke mijlpaal in 2023 was de succesvolle lancering van het merk Vebego. Het nieuwe logo, de nieuwe bedrijfsnamen en de nieuwe huisstijl stralen eenvoud, toegankelijkheid en mensgerichtheid uit. De zichtbaarheid van Vebego is groter geworden dankzij de rebranding. Opdrachtgevers geven het aan; ook zij zien meer en meer de grote verscheidenheid van onze diensten en de kracht van ons collectief. Sterker nog, we worden steeds vaker aangesproken op de thema’s waar wij belang aan hechten, zoals betekenisvol werk en inclusiviteit. Op het gebied van waardecreatie hebben we onze inspanningen opgevoerd. Een voorbeeld hiervan is de creatie van een dashboard op basis van de zes pijlers van waardecreatie die dienen als leidraad voor de besluitvorming van de board en als ondersteuning voor transparante rapportage.”

Outlook 2024
In 2024 blijven de marktomstandigheden volgens Vebego uitdagend. Maar het bedrijft zegt te blijven werken aan de toekomstbestendigheid van het bedrijf en het blijven investeren in mogelijkheden om onze impact op het milieu te verminderen en een duurzamere en betekenisvollere sociale impact te creëren. “Onze focus blijft liggen op de uitrol van het merk Vebego en ons herstructureringsprogramma. We verwachten een aanzienlijke prestatieverbetering bij verschillende bedrijven.” Voor 2024 wordt een hogere omzet en een verbeterd nettoresultaat verwacht. CEO Ton Goedmakers kijkt met enthousiasme en vertrouwen uit naar 2024: “Vebego is bezig zich om te vormen van een bedrijf met meerdere entiteiten naar een nieuw, krachtig collectief dat opereert onder één naam: Vebego. Ons op mensen gerichte verhaal landt steeds beter, zowel intern als extern.”

Lees het jaarverslag hier.

Deel dit artikel

Ook interessant:

22 november 2024

#FOTOFRIDAY 𝐄𝐞𝐧 𝐛𝐢𝐣𝐳𝐨𝐧𝐝𝐞𝐫𝐞 schoonmaak-𝐥𝐨𝐜𝐚𝐭𝐢𝐞

Onlangs hebben medewerkers van Dolmans Specialistische Reiniging een grondige reiniging mogen verzorgen op een wel heel bijzondere locatie. Ze gingen namelijk aan de slag bij een kerk in Wateringen....

09 april 2024

Tamara van Ark: “De zorg voor medewerkers zit in de genen van de schoonmaaksector”

Ze is nog geen jaar voorzitter van Schoonmakend Nederland, toch kwam Tamara van Ark als voormalig staatssecretaris van Sociale Zaken al via de politiek in aanraking met de branche....

14 februari 2024

Kärcher opent nieuw Municipal Competence Center in Wilrijk

Op 8 februari opende Kärcher Belux officieel de deuren van haar Municipal Competence Center in Wilrijk. Met deze nieuwe fysieke locatie zet Kärcher een belangrijke stap richting een verdere...

27 november 2024

Rijksschoonmaakorganisatie werkt succesvol met de BubbleFlush

Bij de Rijksschoonmaakorganisatie (RSO) werken ze aan een steeds duurzamere en betere schoonmaak door nieuwe innovaties te introduceren en waar mogelijk op te nemen in hun standaard werkwijze. Zo...

27 november 2018

Viert Nederland in 2019 De Dag van de Schoonmaker op 14 of 15 juni?

“Opnieuw organiseren we volgend jaar De Dag van de Schoonmaker. Maar we staan voor een grote uitdaging!”, meldt het organisatieteam. De Dag van de Schoonmaker 2019 valt namelijk op...

29 maart 2023

Aanmelding Hygiëneforum 2023 is geopend

Op woensdag 17 mei 2023 vindt in RAI Amsterdam het vijfde Hygiëneforum plaats. Experts uit verschillende vakgebieden gaan in op het thema ‘Een gezonde organisatie begint bij een goede...

25 mei 2020

Total Cleaning Products en ABC Products ontwikkelen unieke all-in-one hygiënezuil

“De mondiale vraag naar desinfectiezuilen explodeerde door het coronavirus, maar de uitdaging ook: veel meer vraag dan concreet aanbod. Dus staken we de koppen bij elkaar en dachten we...

26 augustus 2024

𝐍𝐢𝐞𝐮𝐰𝐞 𝐞𝐢𝐧𝐝𝐭𝐞𝐫𝐦𝐞𝐧 opleidingen in de maak

RAS laat weten dat er nieuwe eindtermen worden opgesteld door bedrijven uit de sector die beschrijven wat een medewerker moet kennen en kunnen om zijn/haar functie goed te kunnen...

01 juli 2024

Unieke samenwerking schoonmaakbedrijven en praktijkonderwijs: ‘Facilidoor voor PROVSO’

Schoonmaakbedrijven Gom, Vebego Cleaning Services en CSU, brancheorganisatie Schoonmakend Nederland en de scholen van Stichting BOOR, Yulius Onderwijs en Horizon hebben op dinsdag 25 juni de samenwerkingsovereenkomst ‘Facilidoor voor...

19 december 2019

Herman Busch over succes nieuwe koers Hago Zorg: “We ademen steeds meer zorg uit”

“Toen Hago in 1967 bij onze eerste zorgorganisatie ging schoonmaken, deden we dat omdat de zorg bijzondere aandacht verdient. Niet alleen vanwege het grote belang van hygiëne en de...