24 april 2023

Blog: De mens en efficiency

In nagenoeg alle arbeidsmarkten is een tekort aan arbeidskrachten, van theoretisch opgeleiden tot praktisch opgeleiden arbeidskrachten. Toch moet het werk worden gedaan en zo ook in de schoonmaak. Hoe kunnen we de arbeidskrapte opvangen? Hoe kunnen we het zelfde werk doen met minder medewerkers?

Hiervoor zijn verschillende opties, welke de juiste is laat ik aan jou, als lezer, over, want wat voor het ene bedrijf een goede oplossing is, is voor het andere bedrijf een drama. De opties kunnen zijn:
1. De schoonmaakmedewerkers meer uren geven
2. De schoonmaak overdag uitvoeren
3. De schoonmaak met een lagere frequentie uitvoeren
4. Het werkprogramma en de werkvolgorde aanpassen
5. Noviteiten inzetten
6. Robotica introduceren

1. De schoonmaakmedewerkers meer uren geven
Het uitbreiden van de contracten van de schoonmaakmedewerkers is de makkelijkste optie om de arbeidskrapte op te vangen. Maar daar zit een grens aan. Als al je medewerkers al een uitbreiding hebben op hun oude uren dan is daar de rek uit. Ook kan dit bij medewerkers extra werkdruk kan geven, waardoor ze kunnen uitvallen. Dan heeft je oplossing het probleem groter gemaakt.

2. De schoonmaakoverdag uitvoeren

Dit is een optie waaraan al jaren wordt gewerkt. Begin van deze eeuw werkte ik bij Dolmans en toen werd deze optie als een goed alternatie geïntroduceerd. Medewerkers die niet in ochtend- of avonduren willen werken kunnen nu overdag werken. Ik zelf denk dat dit los van de arbeidskrapte een goede zaak is. Op deze manier krijgt de schoonmaakmedewerker een gezicht en kunnen de gebouwgebruikers niet meer onpersoonlijk over de schoonmaak praten. Het nadeel is wel dat de schoonmaker zich bewust moet zijn dat hij/zij dienstverlenend is, verzorgd en representatief. De medewerkers die niet communicatief of verlegen zijn, zullen nu sneller buiten de boot vallen.

3. De schoonmaak met een lagere frequentie uitvoeren
Het verlagen van de frequentie kan en mag alleen in overleg met de opdrachtgever. Het voordeel is dat je minder tijd voor de schoonmaak hoeft in te zetten bij de klant. Het grote nadeel is dat de kans aanwezig is dat er een structurele achterstand komt op de kwaliteit van de schoonmaak. Bij slechte communicatie naar de gebouwgebruikers ook (onnodig) veel klachten.

4. Het werkprogramma en de werkvolgorde aanpassen
Het aanpassen van het werkprogramma en de werkvolgorde is misschien de eerste optie die bekeken kan worden. Waar zit onnodig verloop van tijd door inefficiënt uitvoeren van de schoonmaakwerkzaamheden. Bij grote projecten kan veel tijd worden gewonnen. Bij een kleiner project wat minder. Hierbij heeft de leiding een belangrijk toezichthoudende en coachende rol.

5. Noviteiten inzetten
Bij nieuwe technieken kan er efficiënt worden gewerkt. Denk terug aan de invoering van microvezeldoeken, vlakmoppen, interieurmoppen, spinragmoppen enzovoorts. Deze noviteiten zorgen voor een efficiënte wijze van werken, maar ook voor ergonomische wijze van werken. De ontwikkeling binnen de schoonmaak gaat steeds verder. Noviteiten zijn nooit alleen de oplossing, maar dragen bij aan de efficiency van het werk.

6. Robotica introduceren

Al vele jaren wordt gewerkt aan robots die stofzuigen, schrobben en moppen. Elk jaar worden deze technieken beter en kunnen een goede aanvulling zijn op het efficiënter inzetten van de schoonmaakmedewerker.

De arbeidskrapte zorgt voor slimmer en efficiënter werken door de schoonmaakbranche. Niet één optie is de oplossing, het zal vaak een combinatie zijn van opties die toepasbaar zijn bij opdrachtgevers. Het zijn uitdagende tijden voor de schoonmaakbranche, maar het zal leiden tot nieuwe inzichten en oplossingen waarbij de opdrachtgevers, schoonmaakmedewerkers en schoonmaakbedrijven zich goed in kunnen gaan vinden.

Als je het nu direct aan mij vraagt of ik de oplossing zie dan moet ik je het antwoord schuldig blijven. Maar de uitdaging is er en zal zeker worden opgepakt. Wees eerlijk en transparant naar de schoonmaakmedewerkers en de opdrachtgevers. Dan neem je ze mee in de route naar de oplossing.

Edgar van Engelen
Clear4Clean/Qualis Insight

Deel dit artikel

Ook interessant:

20 juni 2023

Oproep: Welk schoonmaakbedrijf wil meedoen aan ‘Onderzoek oplopende leeftijd’

RAS is een onderzoek gestart naar het effect van de oplopende leeftijd binnen de branche op de ervaren werklast en heeft hiervoor organisatieadvies- en onderzoeksbureau Déhora ingeschakeld. Zij doet...

12 maart 2024

Schoonmaakbedrijf EW zet diversiteit in de spotlight

Voor Janneke Verkerk, algemeen directeur van EW, werd haar persoonlijke reis naar succes gekenmerkt door vastberadenheid en doelgerichtheid. Gedurende haar carrière heeft ze altijd duidelijke doelen gesteld. Janneke wist...

17 juli 2023

SIEV lunchwebinar op 12 juli over nieuw keurmerk: “Volop vragen”

In het circus van keurmerken ligt de focus van andere keurmerken vaak vooral op de theorie van de uitvoering. SIEV stelt dat (potentiële) leden grote behoefte hebben aan een...

19 december 2022

Carel Lurvink neemt activiteiten mr. Safe & Clean over

Carel Lurvink heeft de activiteiten van mr. Safe & Clean in Oldenzaal overgenomen. Deze week hebben de directies van beide bedrijven de vereiste stukken ondertekend. Het professionele assortiment van...

24 december 2018

Nieuwe weg Piecom, ISSA-bekroning, kennis delen en disruptie

Op Masters of LXRY toonde Piecom onlangs haar nieuwe weg. Met een disruptieve innovatie en een andere manier van presenteren dan in schoonmaakland gewoon is, maakte het bedrijf een...

06 juni 2023

SIEV op Vakbeurs Facilitair: “We zijn een luisterend oor”

Voel de kracht van het mkb, de samenwerking met én tussen de leden, de vele stappen die het SIEV-bestuur zet voor de leden en het luisterend oor voor alle...

27 mei 2022

Yucel Keskin bedankt!

FVH Facility Groep neemt afscheid van Yucel Keskin, ‘de directeur van Symphony’. Pieter Dokter, algemeen directeur FVH Facility Groep, bedankt Yucel Keskin voor zijn inzet: “In 1971 ...

27 oktober 2022

Bereken zelf jouw besparingspotentieel Green Care Professional

Met de Green Care Performance Calculator bereken je, afgestemd op jouw bedrijfssegment, snel en makkelijk hoeveel CO2, plastic en ruwe olie jouw bedrijf op jaarbasis kan besparen door over...

21 september 2022

“Miljoenennota goed voor onze schoonmakers, zorgwekkend voor onze ondernemers”

Piet Adema, voorzitter Schoonmakend Nederland reageert op de begroting 2023 die op Prinsjesdag werd gepresenteerd: “Goed dat het kabinet met een fors pakket aan maatregelen actie onderneemt om de...

25 juli 2023

Blog: Zomers Schoon of niet?

Terwijl een groot deel van de Nederlanders geniet van een heerlijke vakantie, zijn veel schoonmaaktoppers hard aan het werk op scholen, in sportzalen en in andere gebouwen die tijdens...