24 april 2023

Blog: De mens en efficiency

In nagenoeg alle arbeidsmarkten is een tekort aan arbeidskrachten, van theoretisch opgeleiden tot praktisch opgeleiden arbeidskrachten. Toch moet het werk worden gedaan en zo ook in de schoonmaak. Hoe kunnen we de arbeidskrapte opvangen? Hoe kunnen we het zelfde werk doen met minder medewerkers?

Hiervoor zijn verschillende opties, welke de juiste is laat ik aan jou, als lezer, over, want wat voor het ene bedrijf een goede oplossing is, is voor het andere bedrijf een drama. De opties kunnen zijn:
1. De schoonmaakmedewerkers meer uren geven
2. De schoonmaak overdag uitvoeren
3. De schoonmaak met een lagere frequentie uitvoeren
4. Het werkprogramma en de werkvolgorde aanpassen
5. Noviteiten inzetten
6. Robotica introduceren

1. De schoonmaakmedewerkers meer uren geven
Het uitbreiden van de contracten van de schoonmaakmedewerkers is de makkelijkste optie om de arbeidskrapte op te vangen. Maar daar zit een grens aan. Als al je medewerkers al een uitbreiding hebben op hun oude uren dan is daar de rek uit. Ook kan dit bij medewerkers extra werkdruk kan geven, waardoor ze kunnen uitvallen. Dan heeft je oplossing het probleem groter gemaakt.

2. De schoonmaakoverdag uitvoeren

Dit is een optie waaraan al jaren wordt gewerkt. Begin van deze eeuw werkte ik bij Dolmans en toen werd deze optie als een goed alternatie geïntroduceerd. Medewerkers die niet in ochtend- of avonduren willen werken kunnen nu overdag werken. Ik zelf denk dat dit los van de arbeidskrapte een goede zaak is. Op deze manier krijgt de schoonmaakmedewerker een gezicht en kunnen de gebouwgebruikers niet meer onpersoonlijk over de schoonmaak praten. Het nadeel is wel dat de schoonmaker zich bewust moet zijn dat hij/zij dienstverlenend is, verzorgd en representatief. De medewerkers die niet communicatief of verlegen zijn, zullen nu sneller buiten de boot vallen.

3. De schoonmaak met een lagere frequentie uitvoeren
Het verlagen van de frequentie kan en mag alleen in overleg met de opdrachtgever. Het voordeel is dat je minder tijd voor de schoonmaak hoeft in te zetten bij de klant. Het grote nadeel is dat de kans aanwezig is dat er een structurele achterstand komt op de kwaliteit van de schoonmaak. Bij slechte communicatie naar de gebouwgebruikers ook (onnodig) veel klachten.

4. Het werkprogramma en de werkvolgorde aanpassen
Het aanpassen van het werkprogramma en de werkvolgorde is misschien de eerste optie die bekeken kan worden. Waar zit onnodig verloop van tijd door inefficiënt uitvoeren van de schoonmaakwerkzaamheden. Bij grote projecten kan veel tijd worden gewonnen. Bij een kleiner project wat minder. Hierbij heeft de leiding een belangrijk toezichthoudende en coachende rol.

5. Noviteiten inzetten
Bij nieuwe technieken kan er efficiënt worden gewerkt. Denk terug aan de invoering van microvezeldoeken, vlakmoppen, interieurmoppen, spinragmoppen enzovoorts. Deze noviteiten zorgen voor een efficiënte wijze van werken, maar ook voor ergonomische wijze van werken. De ontwikkeling binnen de schoonmaak gaat steeds verder. Noviteiten zijn nooit alleen de oplossing, maar dragen bij aan de efficiency van het werk.

6. Robotica introduceren

Al vele jaren wordt gewerkt aan robots die stofzuigen, schrobben en moppen. Elk jaar worden deze technieken beter en kunnen een goede aanvulling zijn op het efficiënter inzetten van de schoonmaakmedewerker.

De arbeidskrapte zorgt voor slimmer en efficiënter werken door de schoonmaakbranche. Niet één optie is de oplossing, het zal vaak een combinatie zijn van opties die toepasbaar zijn bij opdrachtgevers. Het zijn uitdagende tijden voor de schoonmaakbranche, maar het zal leiden tot nieuwe inzichten en oplossingen waarbij de opdrachtgevers, schoonmaakmedewerkers en schoonmaakbedrijven zich goed in kunnen gaan vinden.

Als je het nu direct aan mij vraagt of ik de oplossing zie dan moet ik je het antwoord schuldig blijven. Maar de uitdaging is er en zal zeker worden opgepakt. Wees eerlijk en transparant naar de schoonmaakmedewerkers en de opdrachtgevers. Dan neem je ze mee in de route naar de oplossing.

Edgar van Engelen
Clear4Clean/Qualis Insight

Deel dit artikel

Ook interessant:

03 april 2023

De beursvloer bulkt van de deskundigen

Honderden deskundigen staan straks op de vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer, 7-9 juni in Jaarbeurs Utrecht, klaar om hun kennis met de bezoekers te delen en met hun deskundige mening...

10 januari 2023

Wat zijn de belangrijkste belastingwijzigingen in 2023?

Vanaf 1 januari 2023 zullen diverse belastingmaatregelen wijzigen. En dat heeft gevolgen voor iedereen. Benieuwd welke belangrijkste verandering dit jaar worden doorgevoerd voor werkenden en ondernemers? Lees dan vooral...

08 februari 2019

5e EW event maakte ultimate journey: creatie van hospitality verwarrend eenvoudig?

Traditiegetrouw organiseerde EW Facility Services begin februari het event The Power of Hospitality. Voor de vijfde maal op rij verwelkomde de organisatie op 5 februari ongeveer 200 gasten uit...

11 september 2019

Blog: Inspirerend

Laatst is een boek verschenen over de oprichtster van het schoonmaakbedrijf MAS Dienstverleners.  ‘Tout’ schoonmaakland was lovend en vond het verhaal inspirerend. Nu ben ik eerlijk dat ik over...

03 oktober 2019

Dennis Vos over familiebedrijf Total Cleaning Products: “The sky is the limit”

“De schoonmaak is mij met de paplepel ingegoten”. Dennis Vos van Total Cleaning Products in Naarden werkt samen met zijn ouders in hun schoonmaakgroothandel en ervaart hoe zij met...

02 januari 2020

#nieuwsnotendop EW wint aanbesteding, factsheet WAM, 1e Whiz stofzuigcobot op Horecava en miljoenen voor taalscholing  

Nationale Theater kiest voor multiservice aanpak EW Facility Services Ruim 680 voorstellingen per jaar, wekelijks meer dan 4200 bezoekers en medewerkers over de vloerm en 7 locaties in Den...

08 september 2022

ISS behaalt hoogste niveau CO2-prestatieladder

ISS Nederland heeft met het behalen van niveau 5 op de CO2-prestatieladder een grote stap gezet in het realiseren van de duurzaamheidsdoelen die het bedrijf zichzelf heeft gesteld. Zij...

03 juli 2022

Meest gelezen in juni 2022

Benieuwd naar welke artikelen jullie in juni 2022 interessant en inspirerend vonden? We hebben de statistieken bekeken en een top 10 gemaakt van de meest gelezen artikelen. De Dag van...

05 april 2022

“Ik wil de schoonmaakbranche nog mooier en fijner maken dan hij al is”

Ellen Dekkers startte net voordat de coronacrisis uitbrak als algemeen directeur bij de RAS. Wat hebben de twee jaar haar gebracht en waar wil de RAS het komende jaar...

16 juni 2022

Maak kennis met Gerrie, Ludwig en Anja

Een voorvrouw met een hart van goud, een glazenwasser die mensen blij maakt en een rayonmanager die er trots op is zichzelf te kunnen zijn in de schoonmaakbranche. Weer...