4 augustus 2022

JobCrafting voor personeelsbehoud

Alles wat je aandacht geeft, groeit. Dat geldt ook voor de aandacht die jij als leidinggevende aan jouw medewerkers geeft. En waarmee je ervoor zorgt dat je deze medewerkers behoudt. Dat is makkelijk gezegd, maar hoe doe je dat dan? Met JobCrafting!

Jochem van Lunteren van XY Talent Solutions geeft inzichten en tips: “Aandacht is het sleutelwoord voor personeelsbehoud. Door de juiste vragen te stellen en te begrijpen waaruit werk voor een medewerker bestaat, kun je gerichte aandacht geven. Want werk is meer dan geld en uren, het is ook de manier waarop je werkt, of je vaardig bent, of je in de juiste omgeving bent en over de juiste middelen beschikt, met wie je werkt en hoe belangrijk je je werk vindt. Door met een medewerker echt in gesprek te gaan, ontdek je hoe de persoon in het werk staat en vind je aanknopingspunten om de relatie mens en werk te versterken. Uit ervaring kan ik zeggen dat dit heel interessante en vooral mooie gesprekken oplevert.

Het aandacht geven aan die zaken waarmee je de werk-mens-relatie voor de medewerker kunt verbeteren, noemen wij ‘JobCrafting’. Het ‘craften’ gaat over 4 aspecten: taken, relaties op je werk, context (werkomgeving) en cognitie (wat je over je werk denkt en voelt). Hierover kun je in gesprek gaan om daarna te gaan ‘sleutelen’.
Belangrijk is wel dat je bij JobCraften rekening houdt met de zogenaamde ‘vrijheidsgraden’ – de grenzen van bedrijfsvoering en regels in de omgeving waarbinnen je aan het sleutelen bent. Vanuit werkgevers en werknemers perspectief.”

Laat je inspireren:

Taken: wat doe je, hoeveel tijd besteed je daaraan en hoeveel energie krijg je ervan?
“De inhoud van het werk is vaak het meest zichtbare en tastbare. Als iemand heel druk is met zijn of haar werk, kan dat voor stress zorgen. Door te analyseren hoeveel tijd iemand bijvoorbeeld kwijt is met een bepaalde taak, kun je onderzoeken waar werkdruk vandaan komt. Stel je bijvoorbeeld voor dat iemand erg lang bezig is met het stofzuigen van een kantoor, waar hij of zij eigenlijk minder tijd aan zou moeten besteden. Heeft dat te maken met de vaardigheid of misschien met de grondigheid waarmee iemand schoonmaakt? Dan kun je daar iemand in begeleiden. Je kunt dingen meer doen, minder doen, anders doen of problemen ermee oplossen.”

Relatie mens-werk: Hoe gaat het ermee, waar ben je veel of minder tijd mee kwijt, hoe gaat het met de samenwerking met collega’s, voel je je eenzaam?
“Neem bijvoorbeeld eenzaamheid. Medewerkers die alleen op een pand werken kunnen hier verschillend over denken. De één vindt het heerlijk om alleen op te starten, te werken zonder ‘gezeur aan het hoofd’. Dat is prima. Een ander kan zich juist diepongelukkig voelen om iedere dag weer alleen naar het werk te gaan, zonder de gezelligheid van collega’s het werk te doen en weer alleen naar huis te gaan. Samen met die persoon kun je kijken naar een oplossing om de eenzaamheid te verzachten en vragen ‘wat is voor jou belangrijk? Misschien is de oplossing wel om ervoor te zorgen dat hij/zij samen met iemand anders die op hetzelfde bedrijventerrein werkt samen te reizen, te pauzeren en na afsluiten na te praten. Met een relatief kleine aanpassing kun je een oplossing zoeken die aansluit bij de behoeften, zonder dat je werkzaamheden helemaal moet omgooien, want het werk moet gedaan woorden. Het is zoeken naar het beste van twee werelden, wat moet er gebeuren en hoe kun je het gemotiveerd laten doen.”

Context: Hoe ervaart iemand de werkomgeving?

“Ervaart een medewerker problemen, bijvoorbeeld lichamelijke problemen door repeterende werkzaamheden of vindt hij/zij de werkomgeving niet prettig omdat deze bijvoorbeeld zo donker is. Dan zijn oplossingen het inzetten van machines of ervoor zorgen dat er meer licht komt. Oplossingen die klein lijken maar groot verschil maken. Het vergt creativiteit, bereidheid en vooral het kijken naar wie heb ik voor mij en wat is voor hem/haar echt belangrijk.”

Cognitie: Wat vind je leuk of stom aan je werk, wat vind je belangrijk en waarom?

“Als schoonmaker in een ziekenhuis kun je jouw werk nutteloos vinden: ‘Ik ben maar de schoonmaker terwijl de artsen levens redden’, Of  ‘mijn schoonmaakwerk is superbelangrijk, want door mij kunnen de artsen zich focussen op het redden van levens.’ Als leidinggevende is het jouw taak om medewerkers te laten inzien dat hun werk ertoe doet. Waarde en waardering geven. De totaalsom leuker maken, Playful Work Design toepassen, dat betekent spelelementen toevoegen om een repeterende saaie klus uitdagender te maken, bijvoorbeeld met collega’s onder elkaar een competitie aangaan. Dat draagt ook nog eens bij aan gevoelens van competentie. Klik hier voor meer informatie over Playful Work Design.”

Nu denk je misschien ‘dit klinkt allemaal makkelijk, maar ik vind het best moeilijk om die gesprekken aan te gaan’. Dan is er uiteraard hulp. Bijvoorbeeld via de RAS of via Jochem.

Deel dit artikel

Ook interessant:

07 mei 2019

Boukje Domburg (Beercoo) over werkgeluk: “Als je doet wat je leuk vindt, voelt het niet als werk”

“Ons bedrijf heeft een smiley als logo en ‘da’s leuk’ als pay-off. Dat is wie wij zijn en niet alleen een marketinguiting.” Boukje Domburg, vestigingsmanager Woerden van Beercoo Schoonmaakgroep,...

08 mei 2024

CAO resultaat: Schoonmakers krijgen loonsverhoging, meer reiskostenvergoeding en vrij op verjaardag

Werkgevers in de schoonmaak (verenigd in Schoonmakend Nederland) en vakbonden CNV Vakmensen en FNV Schoonmaak hebben op dinsdag 7 mei 2024 een onderhandelingsresultaat bereikt over een nieuwe cao voor...

28 september 2023

i-team Global verschoont en vergroent wagenpark

Hoe bijzonder is het: een elektrische auto van je werkgever met een nummerbord mét jouw naam. Dat overviel Toon, Wendy, Bart, Mike en nog 12 collega’s van i‑team Global:...

22 maart 2022

Clean up your routine met Greenspeed

Schoonmaken doen we allemaal regelmatig. Want een hygiënische werkplek zorgt voor meer werkplezier! Greenspeed ontwikkelt al meer dan 25 jaar duurzame schoonmaakmiddelen voor de professionele markt en is sinds...

30 december 2024

Top 25 meest gelezen artikelen 2024

Ben je benieuwd welke artikelen jullie het afgelopen jaar het meest hebben gelezen? 2024 stond bol van inspirerende interviews, belangrijke ontwikkelingen en vernieuwende trends in de schoonmaakbranche. Hier is...

07 december 2023

Nocore en gasten kijken terug op geslaagde Superuser-bijeenkomst

Op 28 november was de zaal van H20 Esports in Purmerend gevuld met superusers van Nocore, klanten die gebruik maken van en ook meedenken over meerdere softwaremodules van Nocore....

01 april 2019

1-aprilvlog: Samantha (Beercoo) lanceert innovatie housekeeping

Beercoo Schoonmaakgroep zet de hotelschoonmaak op z’n kop. Na maanden van voorbereiding wordt vandaag, 1 april, de innovatie onthuld die het werk van housekeepers een stuk aangenamer én leuker maakt....

08 februari 2022

Duurzaamheid terug als belangrijkste prioriteit voor Facilitair Nederland

Duurzaamheid is terug als nummer 1 prioriteit van facilitair verantwoordelijken in Nederland. Dit blijkt uit het Nationale Benchmarkonderzoek Facilitaire Innovatie 2022. De duurzaamheidsprestaties van organisaties kunnen beter. Facilitair managers...

20 januari 2022

Thuismakers van Zizo van start

Onlangs is Zizo van start gegaan. Een nieuw initiatief van CSU om professionele schoonmaak thuis bij medewerkers van bedrijven te brengen. Om hen te helpen met het afvinken van...

16 augustus 2023

Samen meer duurzame impact maken

Wil jij met jouw bedrijf meer impact maken met jouw inkoop? Lees dan het recent uitgebrachte Sustainable Procurement Manifest — geinitieerd door SDG Nederland en GSES – Global Sustainable...