20 juli 2022

Ruim een derde van werknemers zit vast in gouden kooi

Vastroesten in een baan resulteert in gebrek aan motivatie, bevlogenheid en betrokkenheid:
• 4 op de 10 werknemers zit vastgeroest in huidige functie;
• 44% vindt werk te saai en eenvoudig;
• ongemotiveerde werknemers zijn minder productief, minder succesvol in samenwerking en ervaren minder werkplezier.

Ruim een derde van de werknemers in Nederland zegt in een gouden kooi te zitten. Het ontbreekt hen aan motivatie, bevlogenheid en betrokkenheid. De ‘gouden kooi’ staat voor zekerheid en daarom durven ze de stap naar een andere baan niet te zetten. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van HR-dienstverlener Tempo-Team in samenwerking met prof. dr. Anja Van den Broeck, arbeidsmotivatie-expert aan de KU Leuven. Onderzoeksresultaten tonen aan dat dit gebrek aan interne of externe mobiliteit een negatieve impact heeft op het functioneren van werknemers. De oplossing, zo blijkt uit het onderzoek, is het versterken van de betrokkenheid van werknemers zodat ze langer blijven, en vooral gemotiveerd.

Nederland telt een recordaantal openstaande vacatures. Volgens CBS staan er 451.000 vacatures open tegenover 370.000 werklozen. Dat maakt niet alleen het aantrekken van personeel maar ook het behouden ervan belangrijker is dan ooit. Het motiveren van werknemers en de betrokkenheid spelen hierin een belangrijke rol.

Werkgevers kunnen invloed uitoefenen door werknemers die vastzitten in een gouden kooi nieuwe perspectieven te bieden. Een op de vier werknemers vindt hun werk te eentonig met weinig variatie. 44% vindt hun werk saai en eenvoudig. Als verklaring voor hun situatie geven werknemers aan dat ze weinig andere opties zien of bang zijn om problemen te krijgen als ze hun huidige organisatie zouden verlaten. 57% geeft toe dat veranderen van baan te veel onzekerheid met zich meebrengt. Voor 48% heeft ook de trouw aan hun werkgever een belangrijke impact op hun immobiliteit.

Prof. dr. Anja Van den Broeck: “Het is zonde van tijd en middelen om aan de ene kant schaars talent te aan te trekken en intussen het potentieel van de bestaande werknemers niet volledig te benutten. Daarom is het belangrijk dat zowel op vlak van HR als organisatieniveau inspanningen geleverd worden om werknemers te binden en houden. Werknemers moeten zich door hun organisatie gesteund voelen of althans die perceptie hebben. Daarnaast is het ook van belang dat de waarden van de werknemers in lijn liggen met die van de werkgever en dat deze zijn beloftes nakomt. Tenslotte spelen ook de intrinsieke waarden, zoals het creëren van goede relaties, en de reputatie van het bedrijf een belangrijke rol om werknemers te betrekken bij het bedrijf”.

Gemotiveerde werknemers helpen bedrijven vooruit
Lijnrecht tegenover werknemers in een gouden kooi staan de werknemers die optimaal functioneren. In vergelijking met zij die aangeven gevangen te zitten in een gouden kooi bruisen deze laatste van motivatie (96% vs. 34%) en geluk (96% vs. 41%) waardoor ze goed in hun vel zitten en geen reden hebben om een andere baan te zoeken. Bovendien zijn deze optimisten ook productiever (93% vs. 13%), betrokken in hun werk (95% vs. 31%) en hebben ze ook een betere band met hun collega’s (95% vs. 10%) en leidinggevenden (93% vs. 13%). Dit schrille contrast tussen beide categorieën werknemers toont het belang aan voor werkgevers om in te zetten op betrokkenheid en het gesprek aan te gaan over wensen en behoeften van werknemers.

Werner Klaassen, Algemeen directeur Tempo-Team: “De gouden kooi heeft twee grote nadelen. Aan de ene kant is er een enorm verlies aan mobiliteit op de arbeidsmarkt, wat het invullen van openstaande vacatures nog moeilijker maakt. Daarnaast verliezen bedrijven ook intern potentieel omdat er een tekort is aan motivatie bij werknemers die in die gouden kooi zitten. Dat gebrek aan motivatie zorgt voor een daling in de productiviteit, staat een succesvolle samenwerking met collega’s in de weg en zorgt voor minder werkplezier. Als werknemers wél optimaal op hun plek zitten dan brengt dat enorm positieve effecten met zich mee. Ik denk dat deze inzichten uit het onderzoek écht een eye-opener voor werkgevers zijn. Dus; benut het potentieel van werknemers in de organisatie en investeer in werkplezier!“

Betrokkenheid doet wonderen

Werknemers moeten zich door hun organisatie gesteund voelen. Daarnaast is het ook van belang dat waarden van werknemers in lijn liggen met die van de werkgever en dat deze zijn beloftes nakomt. Tenslotte spelen ook de intrinsieke waarden, zoals het creëren van goede relaties en de reputatie van het bedrijf een belangrijke rol om werknemers te betrekken bij het bedrijf. Optimaal functionerende werknemers scoren hoog op betrokkenheid (88%) en voelen zich duidelijk niet gevangen in een gouden kooi (68%). Ze hebben een hogere motivatie, identificeren zich met de waarden en normen van het bedrijf en voelen zichzelf er ook helemaal thuis. Toch blijkt nog vaak dat een sterke emotionele band tussen medewerkers en de organisatie ontbreekt. Zo geeft 62% van de nieuwe werknemers aan dat het management geen tijd spendeert met hen en dat men aan zijn lot overgelaten wordt (12%). Werkgevers zetten vaak ook onvoldoende in op het betrekken van nieuwkomers bij de groep (57%) en het voorzien van opleidingen (75%).

Het Grote Werkplezier Onderzoek 2022
Het jaarlijks terugkerende Grote Werkplezier Onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van Tempo-Team onder 2.500 Nederlandse werknemers (representatief op taal, geslacht, leeftijd en diploma). Het onderzoek is uitgevoerd tussen 11 en 24 januari 2022. Download het onderzoek hier.

Deel dit artikel

Ook interessant:

25 november 2022

Gratis budgetcoaching voor schoonmakers

De energierekening stijgt en ook de boodschappen kosten steeds meer geld. Schoonmakers die niet meer weten hoe zij alles moet betalen en zich wellicht zorgen maken of al schulden...

03 april 2025

Pim Hilgerdenaar (Crohill): ‘Wees nieuwsgierig en zorg voor werkplezier!’

Crohill heeft een duidelijke missie: het werk van schoonmakers slimmer, schoner en leuker maken. Alle methodes die eigenaar en directeur van Crohill uit Lelystad, Pim Hilgerdenaar, en zijn team...

15 januari 2019

Ton Rooijakkers over Vakbeurs Facilitair: “Van startup tot volwassen beurs”

“Jij doet iets met potloden en pennen, wij moeten maar eens gaan samenwerken.” Met deze woorden belde Peter Latjes zijn relatie Ton Rooijakkers in 1996. Deze legendarische zin betekende...

05 juli 2022

“55% besparing op overheadkosten”

Schoonmaakbedrijf Schone Zaak uit Rotterdam werkt sinds 2014 met het ERP pakket van Nocore. Een samenwerking die in 2019 is uitgebreid met de inzet van Fairclean, een administratiebureau gespecialiseerd...

11 mei 2022

Bert van Boggelen nieuwe voorzitter van Code Schoonmaak

Per 1 juni treedt Bert van Boggelen aan als nieuwe voorzitter van de Code Schoonmaak. Hij volgt in deze functie Kees Blokland op. Blokland is voorzitter vanaf het eerste...

25 juni 2025

Werner & Merts trots op behalen mijlpaal: 1 miljard flessen van gerecycled plastic

"We hebben een bijzondere mijlpaal bereikt: 1 000 000 000 flessen geproduceerd van gerecycleerd plastic!", deelt Werner & Mertz Professional trots. Een wereldrecord én een prachtig bewijs dat...

19 november 2025

Dermatologisch keurmerk voor Spectro handzepen

“Bij Spectro zoeken we altijd naar kansen om onze producten nog beter te maken. Zoals onze verbeterde handzepen, die onlangs het Dermatest-keurmerk veroverden”, vertelt R&D-manager Peter Maessen. “Wat vandaag...

23 oktober 2025

Schoonmaakinnovatie in de horeca: slim, duurzaam en gastgericht

In de horeca draait alles om beleving. En dat begint niet pas bij het eten of de service, het begint bij een brandschone zaak. Schoonmaak is allang geen klus...

16 februari 2023

Fill it. Drop it. Shake it. Clean it.

Vandaag, 16 februari 2023, is de lancering van EzyQlean: nieuwe, krachtige reinigers in hoogconcentraat, geleverd in plasticvrije sachets waar de gebruiker zelf water aan toevoegt. Ontwikkeld om de impact...

27 januari 2022

De impact van The Good Roll

The Good Roll ging langs bij de Postillion hotels om de impact van het afgelopen jaar te laten zien. Met het rollen hebben ze 197 bomen bespaard, 4 toiletten...