5 augustus 2019

Trends en ontwikkelingen: Hago Toiletverklikker

Schoon is van iedereen. Hago – de schoonmakers van Nederland – vindt oplossingen die bijdragen aan een positieve impact op mens en milieu. Ook als het gaat om het kleinste kamertje. Terug naar de tekentafel leidde tot de praktische, low-tech en waterbesparende Toiletverklikker.

“We zijn altijd druk bezig met nieuwste oplossingen. Nano coating, bijvoorbeeld, maar ook data-gedreven schoonmaak en robotica. Jaren geleden voerden we het concept kijken-denken-doen al in, met als doel om alleen schoon te maken wat vies is. Dat idee blijven we natuurlijk verdiepen, om steeds betere resultaten te boeken”, introduceert Yannick de Roos, innovator bij Hago.

Gebruik toilet aantonen
“Het is bijvoorbeeld lastig om op een toilet in te schatten of het nog hygiënisch is, omdat de vervuiling soms onzichtbaar is. Tijdens toiletrondes maken we dan ook nog steeds, niet optimaal efficiënt, alle toiletten schoon. Dat kost niet alleen meer werk, maar ook al gauw 12 liter water per toilet. Zonde natuurlijk. We gingen dan ook terug naar de tekentafel. Om iets te bedenken waarmee we praktisch en low tech kunnen aantonen of een toilet is gebruikt of niet. We besloten juist Hago’s EcoZuil in te zetten voor onze oplossing: de Toiletverklikker.”

De basis: begrip voor schoonmaak
Alles begint met begrip voor wat schoonmaken inhoudt. Yannick verdiept: “Zo houden we ook rekening met het (aangeleerde) gedrag van schoonmaakmedewerkers en passen we onze oplossing daarop aan in plaats van dat schoonmakers weer iets nieuws moeten leren. Samen met A/BZ bespraken we een aantal ideeën en kwamen we op de Toiletverklikker uit de video: de schoonmaker ziet in een oogopslag of een toilet is gebruikt of niet.”

Zo werkt de Toiletverklikker
Praktisch: schoonmaakmedewerkers laten toiletdeuren altijd open tijdens toiletrondes. Zo kan de ruimte luchten. Daar houdt de Toiletverklikker rekening mee. Hij klikt pas als de deur ver genoeg opengaat dat ‘ver’ genoeg betekent nog steeds dat de toiletbezoeker niet naar binnen kan zonder dat de verklikker valt. Zo ziet de schoonmaker welk toilet is gebruikt en weet hij wat hij wel en niet moet schoonmaken. Zo wordt 12 liter water per toilet bespaard. Om efficiëntie te behalen met de Toiletverklikker, moet per dag gemiddeld 15 a 20% van de toiletten ongebruikt blijven. Je kunt de Toiletverklikker ook gebruiken om te ontdekken of de specifieke toilet of toiletgroep wel of niet wordt gebruikt.

Kennis opdoen en meenemen
“Steeds opnieuw kijken naar ons werk en daar praktische oplossingen uithalen, leert ons veel. Die kennis nemen we mee naar andere opdrachtgevers, voor nieuwe specifieke oplossingen. Wil jij ook opnieuw kijken? Wil je leren van elkaar, met praktische innovaties? Eens sparren over ideeën in de schoonmaakwereld met een kopje koffie? Yannick de Roos nodigt je uit: [email protected] of 06 – 13 78 74 23.

De Toiletverklikker in beeld:

Deel dit artikel

Ook interessant:

18 januari 2019

#nieuwsnotendop week 3: Asito, CSU, ICS Groep en Perfect Vloeronderhoud

Op eigen-wijze brengt Schoonmaakjournaal het nieuws over ontwikkelingen in de schoonmaak- en facilitaire markt. We doen dit niet meer door dagelijks veel contentsnacks aan te bieden, maar door u...

16 april 2019

Specialist Nico Bennik (MTS Euro Products): “Poetslappen zijn substantieel onderdeel van onze business”

MTS Euro Products, we kennen het bedrijf als kennispartner en leverancier van (toilet)hygiëneproducten, maar misschien minder of niet van poetspapier en poetslappen. Een gemiste kans, want het 25-koppige team...

15 mei 2019

Blog: Met 7 inzichten naar een circulaire oplossing

Facilitair managers zijn verantwoordelijk voor de ‘producten’ en dus ook voor de grondstoffen die de organisatie in komen. Maar ook óf en hóe ze de organisatie weer verlaten. Als...

20 juni 2019

Veel Hollandse haring op internationaal ISSA event bij gastheer Vendor

ISSA, de wereldwijde association voor de schoonmaakindustrie, groeit qua leden in Nederland. Dat werd op 20 juni bevestigd door de belangstelling voor de inmiddels traditionele haringparty, ditmaal gehost door...

24 maart 2019

#nieuwsnotendop week 12: Blinck Schoon, CSU, Forbo, Hago en facility trends

Forbo doet licht uit tijdens Earth Hour Op zaterdag 30 maart doet Forbo voor de zesde keer in successie mee aan Earth Hour: om 20.30 uur doet Forbo het...

22 december 2022

‘’We willen menstruatiearmoede uit de taboesfeer halen’’

CWS heeft een nieuw product gelanceerd: de CWS tampondispenser – in samenwerking met Period Pack. Deze nieuwe dispenser maakt tampons in sanitaire ruimtes gratis beschikbaar. CWS wil hiermee bijdragen...

27 maart 2020

2 filmvertellers over schoonmaakhelden en corona

In de Schoonmaakjournaal themaweek Prachtig geven we op het #filmFriday podium aan twee virtuele bijdragen over corona en schoonmaak. Asito doet een oproep voor schoonmaakhulpen voor de cruciale zorg....

24 februari 2022

Toiletrevolutie met slim urinoir

Binnen enkele seconden inzicht in hydratatieniveau tijdens toiletbezoek. ONE HUNDRED restrooms, de Nederlandse scale-up, is een samenwerking aangegaan met de Spaanse tech start-up Kamleon om mensen bewust te maken...

27 augustus 2019

MTS Euro Products breidt QuartzLine uit

MTS Euro Products uit Maassluis, internationaal leverancier van een breed assortiment aan hoogwaardige hygiëneproducten, introduceerde in 2018 op de Interclean Amsterdam een nieuwe dispenserlijn: de QuartzLine. De Quartzline staat...

12 maart 2020

Edwin van den Broek (Burgman): “Kosten besparen op schoonmaak, zo doe je dat”

“Innovatieve kennispartner Burgman zet in op kostenbesparing”, kopten we op 13 januari in aanloop naar de Horecava en Vakbeurs Facilitair. De importeur en groothandel in professionele hygiëne- en reinigingssystemen...