19 augustus 2019

Jury- en bestuurslid Golden Service Awards Tirza Dingelstad: “Het is een feestje!”

Juist terug van een werkvakantie. Vol ideeën en energie. Tirza Dingelstad is sinds 5 jaar directeur van facilitair adviesbureau CSG in Culemborg en combineert die functie met een aantal andere branchegerelateerde taken. “Laat de tweede helft van 2019 maar komen”, roept ze spontaan in ons gesprek. In die tweede helft staat onder meer de verkiezing van de Golden Service Awards op haar agenda, een vrijwilligersbaan als bestuurs- en jurylid waaraan ze vol overgave en overtuiging invulling geeft. “Toen ik een jaar of 3, 4 geleden werd gevraagd als jurylid, was dat voor mij een ‘no brainer’. Ik hoefde er niet over na te denken.”

Het enthousiasme spat er vanaf: “De Golden Service Awards is dé erkenning voor de mensen in onze branche. Het is een feestje. Het zet onze branche in een positief daglicht”, stelt Tirza. En dat gebeurt al meer dan 20 jaar. De Golden Service Awards bekronen opmerkelijke prestaties in de schoonmaak. Het is dé stimulans voor het imago en het kwaliteitsbewustzijn van toeleveranciers, schoonmaakbedrijven en opdrachtgevers. Kimberly-Clark Professional is als initiatiefnemer en grondlegger aan de Golden Service Awards verbonden.

Anders dan anders
Dit jaar kiest men voor een andere aanpak en uitvoering. Tirza vertelt: “Natuurlijk wordt de Schoonmaker van het Jaar verkozen, maar dit jaar ook het Schoonmaakteam van het Jaar en de Leidinggevende van het Jaar. Ik ben zo blij dat ook de leidinggevenden, de objectleiders en voormannen en -vrouwen eindelijk eens in het zonnetje worden gezet, het is zo’n ongelooflijk ondergewaardeerde baan. Ze werken voor alle partijen, dat valt niet altijd mee. Het zijn de sleutelfiguren voor opdrachtgever, werkgever en werknemers. Een goede leidinggevende is echt goud waard.”

Pak je kans
Tot donderdag 5 september kunnen bedrijven en eigendiensten zich inschrijven voor de drie categorieën van de Golden Service Awards: Schoonmaker van het Jaar, Schoonmaakteam van het Jaar en Leidinggevende van het Jaar. Tirza juicht toe om in te schrijven, wat – met alle respect – ‘slechts’ het beantwoorden van een paar vragen inhoudt, maar wat wel veel oplevert: erkenning en waardering voor de medewerker(s) en naamsbekendheid voor het bedrijf.

“De jurering is best een uitdaging. We ontvangen meestal rond de 100 aanmeldingen. Daaruit maken we een selectie op basis van diverse vaste punten. Natuurlijk gaan en staan we voor een objectieve selectie en prikken we door mooie verhalen van tekstschrijvers heen. We kijken ook niet naar of iemand extra uren maakt. Nee, het gaat om de toegevoegde waarde. Of de aangemelde persoon of team zich heeft kunnen ontwikkelen. Of hij/zij het boegbeeld van onze branche vormt.”

“Fantastisch om te mogen doen”
Uit alle inschrijvingen filtert de jury 20 kandidaten en vervolgens bezoekt de jury 10 genomineerden. “Ik bezoek 2 a 3 kandidaten. Dat is zo leuk en fantastisch om te mogen doen. Het begint vaak al bij de receptie, als je je meldt voor de schoonmaker. ‘Oooh, u bent van de jury. Het is echt een topper hoor’, vertellen collega’s van de schoonmaker ons dan. Na alle bezoeken komen de juryleden vervolgens bijeen en nemen we puntsgewijs de bezoeken en beoordelingen door, en overtuigen we elkaar wie een podiumplaats verdient.”

Feest op 28 november
Dat podium wordt op donderdag 28 november gebouwd, ditmaal een podium met een speciaal tintje. Tirza legt uit: “We zijn voor het eerst aangehaakt bij het OSB-congres. Wij hebben namelijk eenzelfde visie op het belang van positieve aandacht voor de belangrijke rol van schoonmakers. Het OSB-congres en het Golden Service Awards-verkiezingsfeest vinden op dezelfde dag en op dezelfde locatie plaats. Maar eerst vindt het congres plaats en daarna in een andere ruimte ons verkiezingsfeest. Zodoende kunnen deelnemers aan het OSB-congres ook naar de Golden Service Awards-verkiezing komen. We hopen zo meer impact te creëren en nog meer bedrijven te bereiken. Ook niet OSB-leden en ook kleine(re) bedrijven. En ja, natuurlijk blijft de Golden Service Awards-verkiezing een feest voor de medewerker. De entree voor de schoonmaker!”

Deel dit artikel

Ook interessant:

07 april 2020

OSB en RAS volgen met mobiliteitscentrum voor schoonmaakondernemers

OSB, RAS en de sociale partners FNV en CNV zijn op 6 april het Mobiliteitscentrum Schoonmaak gestart om ondernemers in de schoonmaakbranche hulp te bieden tijdens deze coronacrisis. Dergelijke...

21 oktober 2022

1nerGiek duimt voor de bekroning van Michael Campell

Michael Campell is door zijn team van 1nerGiek aangedragen voor Glazenwasser van het Jaar: “Volstrekt logisch. Michael is goed in zijn vak, geniet van de vele contacten met zijn...

16 april 2020

OSB: “Tekort aan persoonlijke beschermingsmiddelen voor schoonmakers zorgelijke situatie”

Er dreigt een groot tekort aan persoonlijke beschermingsmiddelen voor schoonmakers in de zorg. Dit is een hele zorgelijke situatie. Zogeheten cruciale sectoren krijgen tijdens deze coronacrisis onder meer voorrang...

20 december 2018

Onderhandelingsakkoord CAO Schoonmaak

Werkgevers in de schoonmaak (verenigd in brancheorganisatie OSB) en vakbonden CNV en FNV hebben in de nacht van woensdag 19 op donderdag 20 december een onderhandelingsakkoord bereikt over een...

10 mei 2019

#filmFriday Dit zijn de 5 Schoonmaakkracht van het Jaar-finalisten

Voor de tiende keer organiseert Asito haar Schoonmaakkracht van het Jaar-verkiezing. In  aanloop naar de spannende finale op vrijdag 14 juni, De Dag van de Schoonmaker, was er op...

23 november 2021

Maggie, Nasuh, Deltion en Robert winnen de Golden Service Awards 2021

Na de spannende finale van de Golden Service Awards, werden Maggie Lopes Robalo, Nasuh Demirtas, Team Deltion en Robert Visscher uitgeroepen tot de winnaars. Van harte gefeliciteerd! Dinsdag 23...

28 mei 2020

OSB roept scholen op: “Blijf deel van lumpsum financiering voor hygiëne inzetten”

Extra schoonmaak in het basisonderwijs loont. Dit blijkt uit een eerste evaluatie van het Platform Onderwijs van OSB (Ondernemersorganisatie Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten). In het Schoonmaakprotocol voor het Basisonderwijs staat...

09 oktober 2019

OSB: “Schoonmaak herkent zich niet in negatieve beeld SCP”

Bedrijven in de schoonmaaksector nemen hun maatschappelijke verantwoordelijkheid serieus door volop kansen te bieden aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. In beginsel is iedereen van harte welkom...

05 november 2018

Blog: Andere tijden

“Al sinds honderden jaren is de Nederlandse zindelijkheid overal een begrip. Ten minste waar het de exterieurs van de huizen betreft. De middelen die men vroeger gebruikte, waren primitief...

11 maart 2020

OSB start landelijk coördinatiepunt coronavirus

OSB heeft een landelijk coördinatiepunt in het leven geroepen om schoonmaakbedrijven bij te staan bij alle consequenties van het coronavirus. Het biedt ondernemers, medewerkers en overheid informatie, advies en...