19 augustus 2019

Jury- en bestuurslid Golden Service Awards Tirza Dingelstad: “Het is een feestje!”

Juist terug van een werkvakantie. Vol ideeën en energie. Tirza Dingelstad is sinds 5 jaar directeur van facilitair adviesbureau CSG in Culemborg en combineert die functie met een aantal andere branchegerelateerde taken. “Laat de tweede helft van 2019 maar komen”, roept ze spontaan in ons gesprek. In die tweede helft staat onder meer de verkiezing van de Golden Service Awards op haar agenda, een vrijwilligersbaan als bestuurs- en jurylid waaraan ze vol overgave en overtuiging invulling geeft. “Toen ik een jaar of 3, 4 geleden werd gevraagd als jurylid, was dat voor mij een ‘no brainer’. Ik hoefde er niet over na te denken.”

Het enthousiasme spat er vanaf: “De Golden Service Awards is dé erkenning voor de mensen in onze branche. Het is een feestje. Het zet onze branche in een positief daglicht”, stelt Tirza. En dat gebeurt al meer dan 20 jaar. De Golden Service Awards bekronen opmerkelijke prestaties in de schoonmaak. Het is dé stimulans voor het imago en het kwaliteitsbewustzijn van toeleveranciers, schoonmaakbedrijven en opdrachtgevers. Kimberly-Clark Professional is als initiatiefnemer en grondlegger aan de Golden Service Awards verbonden.

Anders dan anders
Dit jaar kiest men voor een andere aanpak en uitvoering. Tirza vertelt: “Natuurlijk wordt de Schoonmaker van het Jaar verkozen, maar dit jaar ook het Schoonmaakteam van het Jaar en de Leidinggevende van het Jaar. Ik ben zo blij dat ook de leidinggevenden, de objectleiders en voormannen en -vrouwen eindelijk eens in het zonnetje worden gezet, het is zo’n ongelooflijk ondergewaardeerde baan. Ze werken voor alle partijen, dat valt niet altijd mee. Het zijn de sleutelfiguren voor opdrachtgever, werkgever en werknemers. Een goede leidinggevende is echt goud waard.”

Pak je kans
Tot donderdag 5 september kunnen bedrijven en eigendiensten zich inschrijven voor de drie categorieën van de Golden Service Awards: Schoonmaker van het Jaar, Schoonmaakteam van het Jaar en Leidinggevende van het Jaar. Tirza juicht toe om in te schrijven, wat – met alle respect – ‘slechts’ het beantwoorden van een paar vragen inhoudt, maar wat wel veel oplevert: erkenning en waardering voor de medewerker(s) en naamsbekendheid voor het bedrijf.

“De jurering is best een uitdaging. We ontvangen meestal rond de 100 aanmeldingen. Daaruit maken we een selectie op basis van diverse vaste punten. Natuurlijk gaan en staan we voor een objectieve selectie en prikken we door mooie verhalen van tekstschrijvers heen. We kijken ook niet naar of iemand extra uren maakt. Nee, het gaat om de toegevoegde waarde. Of de aangemelde persoon of team zich heeft kunnen ontwikkelen. Of hij/zij het boegbeeld van onze branche vormt.”

“Fantastisch om te mogen doen”
Uit alle inschrijvingen filtert de jury 20 kandidaten en vervolgens bezoekt de jury 10 genomineerden. “Ik bezoek 2 a 3 kandidaten. Dat is zo leuk en fantastisch om te mogen doen. Het begint vaak al bij de receptie, als je je meldt voor de schoonmaker. ‘Oooh, u bent van de jury. Het is echt een topper hoor’, vertellen collega’s van de schoonmaker ons dan. Na alle bezoeken komen de juryleden vervolgens bijeen en nemen we puntsgewijs de bezoeken en beoordelingen door, en overtuigen we elkaar wie een podiumplaats verdient.”

Feest op 28 november
Dat podium wordt op donderdag 28 november gebouwd, ditmaal een podium met een speciaal tintje. Tirza legt uit: “We zijn voor het eerst aangehaakt bij het OSB-congres. Wij hebben namelijk eenzelfde visie op het belang van positieve aandacht voor de belangrijke rol van schoonmakers. Het OSB-congres en het Golden Service Awards-verkiezingsfeest vinden op dezelfde dag en op dezelfde locatie plaats. Maar eerst vindt het congres plaats en daarna in een andere ruimte ons verkiezingsfeest. Zodoende kunnen deelnemers aan het OSB-congres ook naar de Golden Service Awards-verkiezing komen. We hopen zo meer impact te creëren en nog meer bedrijven te bereiken. Ook niet OSB-leden en ook kleine(re) bedrijven. En ja, natuurlijk blijft de Golden Service Awards-verkiezing een feest voor de medewerker. De entree voor de schoonmaker!”

Deel dit artikel

Ook interessant:

21 oktober 2022

Antonio genomineerd voor Schoonmaker van het jaar!

Afgelopen week verrasten collega’s van Beercoo Schoonmaakgroep hun SMILE-medewerker Antonio Almeida met leuk nieuws: hij is genomineerd als één van de drie finalisten voor ‘schoonmaker van het jaar’! Volgens...

06 december 2018

Enquête onder 4000 schoonmakers: 75% tevreden met hun werk

Driekwart van de schoonmakers in Nederland vindt het leuk om in de schoonmaak te werken en is tevreden met hun werk. Zij geven dan ook aan graag in de...

18 augustus 2020

Rob Bongenaar over hygiëne in horeca: “Er is een wereld te winnen. Juist nu meters maken”

“Het is vaak geen onwil maar onkunde. Je komt op plekken en zie, merk en denk je: ‘ze hebben het goed gedaan’, maar soms zie je dat de schoonmaak...

21 oktober 2022

1nerGiek duimt voor de bekroning van Michael Campell

Michael Campell is door zijn team van 1nerGiek aangedragen voor Glazenwasser van het Jaar: “Volstrekt logisch. Michael is goed in zijn vak, geniet van de vele contacten met zijn...

18 november 2018

Dag 3 cao-onderhandelingen schoonmaak over goede werkrelaties

Op 16 november zijn in Utrecht de onderhandelingen voor een nieuwe cao voor de schoonmaak voortgezet. Daarbij werd gesproken over thema’s als volwassen arbeidsrelatie, duurzame inzetbaarheid, vitaliteit en ziekteverzuim....

03 december 2020

Brancheorganisatie OSB verandert naam in Schoonmakend Nederland

OSB (Ondernemersorganisatie Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten) verandert van naam. Vanaf vandaag (donderdag 3 december) heet deze brancheorganisatie Schoonmakend Nederland. Piet Adema, voorzitter van Schoonmakend Nederland, legt uit: “Eind vorig jaar...

27 maart 2019

Schoonmaakcao 2019-2021 definitief

Werkgeversvereniging OSB en de vakbonden zijn akkoord met de nieuwe cao voor de schoonmaak- en glazenwassersbranche van januari 2019 tot juni 2021. Op 20 december bereikten partijen een principeakkoord/....

05 oktober 2020

RTL Nieuws in gesprek met Piet Adema (OSB) over oplossing voor minder kantoorschoonmaak

Meer thuiswerken, minder kantoorschoonmaak. “Dat raakt schoonmaakbedrijven. Een oplossing kan zijn als bedrijven het schoonmaken van de thuiswerkplek van hun personeel gaan betalen. Sommige opdrachtgevers van schoonmaakbedrijven zijn daar...

05 november 2018

Vandaag: Techniek en innovatie centraal op AWOG-bijeenkomst

De wereld van de techniek is flink in beweging. Wat betekent dat voor glazenwassers en gevelbehandelaars? Welke ontwikkelingen en innovaties zijn relevant voor onze branche en bieden kansen? Welke...

09 oktober 2019

OSB: “Schoonmaak herkent zich niet in negatieve beeld SCP”

Bedrijven in de schoonmaaksector nemen hun maatschappelijke verantwoordelijkheid serieus door volop kansen te bieden aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. In beginsel is iedereen van harte welkom...