8 februari 2019

Ingezonden brief: nota no-show Vakbeurs Facilitair en Gebouwbeheer

Beste organisatie van de Vakbeurs Facilitair en Gebouwbeheer,

Dit jaar vond de 21e editie van dé vakbeurs in onze branche plaats. Een beurs waar zowel standhouders als bezoekers naar uitkijken. De sfeer, de leuke gesprekken die je in een informele setting met elkaar kunt hebben, een inkijkje in nieuwigheden en slimmigheden: het zijn allemaal redenen waarom de Vakbeurs voor veel mensen ieder jaar opnieuw een feestje is.

Daar waar (vak)beurzen in het algemeen steeds meer terrein verliezen, blijft het aantal bezoekers van de Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer al jaren stabiel. En na een klein dipje, toen we verhuisden van Den Bosch naar Utrecht, groeit het bezoekersaantal nu weer gestaag. Iets om trots op te zijn!

Wellicht dat de samenwerking tussen de Vakbeurs en de standhouders hieraan meewerkt. Sinds twee jaar is dit zodanig georganiseerd, dat standhouders het opvolgende jaar financieel voordeel hebben van het aantal voorregistraties dat via hen is aangemeld. Hoe meer mensen zich via een standhouder voorregistreren, hoe meer korting de standhouder het opvolgende jaar krijgt. Fantastisch initiatief! Te meer omdat zowel u als de standhouders beiden baat hebben bij een zo hoog mogelijke opkomst. Een mooie manier van samenwerken, gebaseerd op partnerschap.

U kunt zich dan ook voorstellen dat ik met stomheid was geslagen, toen bleek dat er een addertje onder het gras zat. Verborgen op uw website blijkt in de registratievoorwaarden opgenomen te zijn dat geregistreerden die om wat voor reden dan ook géén bezoek aan de beurs brengen, een bedrag van €50,- exclusief btw moeten betalen, als tegemoetkoming in de organisatiekosten.

Pardon? Dit is niet alleen een nieuw, maar is ook nog eens enorm misleidend én staat lijnrecht tegenover uw partnerschap met standhouders. Voordat iemand zijn voorregistratie afrondt, dient hij akkoord te gaan met de registratievoorwaarden. Hierbij meldt u het volgende: “Ik meld mij hierbij kosteloos en zonder enige verplichting aan voor een bezoek aan de Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer…”

Kosteloos en zonder enige verplichting.
Hoe kunt u dan vervolgens verstopt in uw algemene voorwaarden alsnog kosten én een verplichting toevoegen?

Het gaat er niet eens om dát u hier een bedrag voor vraagt. Ik begrijp best dat een no-show percentage zorgt voor hogere organisatiekosten, die u op een of andere manier moet terugverdienen. Ik zou dit op een andere manier hebben georganiseerd, maar eerlijk is eerlijk, ik ben natuurlijk ook niet op de hoogte van de afwegingen die u hierin hebt gemaakt. Ik vertrouw erop dat u hierbij het belang van het voortbestaan van de beurs voorop heeft gesteld en niet het maken van zoveel mogelijk winst.

Wat mij dwars zit, is de manier waarop dit nu is gegaan. Na 21 jaar Vakbeurs Facilitair, waarbij veel standhouders al jaren trouw vierkante meters afnemen en bezoekers hun best doen om een aanwezig te zijn, voelt het nu dat u geld probeert te verdienen over de rug van uw standhouders en bezoekers. Ineens is er plompverloren een e-mail gestuurd met een betaalverzoek, aan mensen die – zeer waarschijnlijk – bij registratie de intentie hadden om de beurs daadwerkelijk te bezoeken. Was het zoveel moeite geweest om proactief te melden dat uw voorwaarden zijn gewijzigd? Hebt u er niet over nagedacht om aan standhouders en bezoekers te vertellen dat wanneer mensen zich registreren zonder te komen, dat zij daarvoor een compensatiebedrag moeten betalen? Of heb ik een memo gemist?

Ik probeer te begrijpen waarom u voor deze weg heeft gekozen. Waarom u het niet nodig vond om dit proactief te melden. Misschien hebt u niet nagedacht over de implicaties. Misschien hebt u niet stilgestaan bij de consequenties. Misschien hebt u gewoon onderschat hoe mensen hierop zouden reageren en hoe dit op mensen overkomt. Ik kan en wil niet geloven dat dit een slinkse manier is geweest om via de achterdeur extra geld te verdienen.

Ik wacht dan ook, net als velen, op uw e-mail of telefoontje waarin u vertelt dat dit een foutje was en meldt dat iedereen die een betaalverzoek heeft ontvangen, dit bericht als niet verzonden mag beschouwen. Fouten maken is immers menselijk en ik weet zeker dat u deze situatie ook graag wilt oplossen en uw goede reputatie wilt herstellen. Want weet u, ik kijk nu al uit naar de Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer van volgend jaar. Net als alle jaren daarvoor. Maar als dit de nieuwe weg is die uw organisatie is ingeslagen, dan bedank ik volgend jaar vriendelijk voor de eer.

Een anonieme fan van Vakbeurs Facilitair

Deel dit artikel

Ook interessant:

03 februari 2020

HYGENIQ reinigingsmiddelen: het 100% effectieve, 100% veilige en 100% ecologische alternatief

Iedere dag gebruikt de professionele schoonmaakbranche wereldwijd naar schatting 25 miljoen kilogram schadelijke reinigingsproducten. Bedenk hoe positief de impact op mens en milieu is, als dit milieuvriendelijke producten zijn....

14 februari 2019

Organisatie Vakbeurs Facilitair reageert op ophef no show nota

De post van Sebastiaan Smit van Vescom op donderdag 7 februari over de factuur voor zijn no show op Vakbeurs Facilitair leverde op LinkedIn 1220 likes en 352 comments...

24 april 2025

Nationaal SIEV-schoonmaak-debat: “Gladde ladders en glibberige regels”

Hoe veilig is veilig genoeg? En wie draagt de verantwoordelijkheid als het tóch misgaat? Tijdens de Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer nodigt SIEV je van harte uit voor een prikkelend...

09 december 2019

#nieuwsnotendop Start registratie Vakbeurs Facilitair, Novon experiment open hiring, samenwerking Moderna, nieuwe bestuursleden OSB

Registratie Vakbeurs Facilitair geopend Op woensdag 29, donderdag 30 en vrijdag 31 januari vindt de 22e editie van de Vakbeurs Facilitair plaats in Jaarbeurs Utrecht. De gratis registratie voor...

25 januari 2020

Welkom op de virtuele vakbeurs Facilitair: Elis Nederland

Deze dagen bouwen we aan de virtuele Vakbeurs Facilitair. In aanloop naar de 22e editie van deze beurs, die aankomende week – op woensdag 29, donderdag 30 en vrijdag...

18 januari 2019

#filmFriday Nilfisk commercial debuut op Vakbeurs Facilitair

Voor het eerst neemt Nilfisk deel aan Vakbeurs Facilitair. Sales director Peter Jonkman gunt je alvast een preview van de stand en nodigt je uit om komende week het...

24 december 2018

Nieuwe weg Piecom, ISSA-bekroning, kennis delen en disruptie

Op Masters of LXRY toonde Piecom onlangs haar nieuwe weg. Met een disruptieve innovatie en een andere manier van presenteren dan in schoonmaakland gewoon is, maakte het bedrijf een...

29 april 2019

#nieuwsnotendop met Asito, CSU, Forbo ISSA, Unger, Vakbeurs Facilitair, Vendor en Werner & Mertz

Grote zorgorganisatie Careyn en Asito Care gaan 5-jarige maatschappelijk partnerschap aan Met ingang van 1 mei gaat Asito Care schoonmaken bij Stichting Careyn, een van de grootste zorgorganisaties in...

26 januari 2020

Welkom op de eerste virtuele facilitaire vakbeurs: i-team Global

Schoonmaken een vervelende klus? i-team Global brengt daar verandering in! Vanuit de visie schoonmaken moet sneller, schoner, groener, veiliger en beter ontwikkelt en introduceert i-team Global innovatieve schoonmaakoplossingen. Het...

15 januari 2019

Nederrijn Schoonmaak, Gom, Toekomst Schoonmaakbedrijven en UVA/HvA finalisten Best Practice Award

Wie wint de Best Practice Award? U hebt tot 17 januari, dus nog twee dagen, de kans om uw stem uit te brengen op een van de vier finalisten:...