Zomergast (4) Glenn Laurentius (Piecom) over 5 jaar later: “Disruptie en doorpakken”
“Ik ben in de schoonmaakwereld opgegroeid,” antwoordt de 28-jarige Glenn Laurentius op onze vraag Wanneer kwam jij voor het eerst in aanraking met de schoonmaakbranche? Mijn opa en oma hadden initieel een schoonmaakbedrijf dat uitgroeide naar een handelsbedrijf. Mijn vader heeft dit bedrijf, Piecom B.V., destijds overgenomen. Het kon niet anders zijn dan, dat ook ik met het schoonmaakvirus zou worden besmet. Na enkele jaren als accountmanager bij Piecom te hebben gewerkt, ben ik nu operationeel manager en daarmee mede verantwoordelijk voor de weg naar de toekomst. Waar willen we morgen staan?”
Hoe is de liefde voor schoonmaak ontstaan?
“Het schoonmaakvak zit in mijn genen. Toen ik op mijn 18e klaar was met school, vroeg mijn vader of ik bij Piecom kwam werken. Ik ben begonnen in het magazijn en na twee jaar alle kanten van het bedrijf te hebben leren kennen en veel schoonmaakkennis te hebben opgedaan (branche en product), voel ik me bij Piecom helemaal op mijn plek. Het leukste aan mijn werk vind ik het oplossen van de uitdagingen en problemen van onze klanten. Door het persoonlijke contact en daadwerkelijk een oplossing voor de klant uitdenken betekenen wij echt iets.”
Wat vind jij belangrijke aandachtspunten in jouw werk en de schoonmaakbranche?
“Op nummer 1 staat het contact met mensen. Ik zeg altijd: wij werken niet met bedrijven samen, wij werken samen met de mensen achter het bedrijf. Elkaar echte aandacht geven om nu, maar ook naar de toekomst toe goed met elkaar te kunnen werken. Aandacht is dan ook mijn nummer 2 focuspunt. Aandacht voor klantbehoeften, maar ook aandacht voor de interne organisatie om de klant beter te kunnen bedienen. Op nummer 3 staat innovatie, een drijfveer van mij is om de resultaten binnen de schoonmaakbranche te blijven verbeteren met de toepassing van nieuwe mogelijkheden. The way we do things is nummer 4. Dat je alles intern en extern goed regelt, spreekt voor zich, maar het gaat er wel om hoe je dit doet. Mijn doel is om iedere dag beter te presteren dan de dag ervoor.”
Hoe kijk jij naar de schoonmaakbranche over 5 jaar?
“De markt is in beweging en er komt meer aandacht voor duurzaamheid en ergonomie met verbetering van het resultaat. Wij zijn sinds 1988 lid van onder meer de ISSA en bezoeken veel beurzen, waardoor ik veel contact met internationale relaties heb. Hieruit blijkt dat we in Nederland nog veel mogelijkheden tot innoveren hebben. ‘Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg’. Heb je een goede formule, dan is dit natuurlijk prima. Toch denk ik dat er in de schoonmaak nog veel te halen is met de Apple tactiek: disruptie. Op het gebied van productontwikkeling (ergonomie en duurzaamheid), digitalisering, robotisering en service gaan de ontwikkelingen hard en kunnen we als branche doorpakken. Het ambacht van schoonmaak is mensgedreven. De mens blijft het belangrijkst. Wel moeten we toewerken naar reinigingsoplossingen, die veel minder belastend zijn voor mens en milieu. Ook zal er meer vraag komen naar bijvoorbeeld digitale aansturingssystemen en -machines die door het verzamelen en leveren van juiste data een veel efficiëntere manier van werken bieden. Deze mogelijkheden zijn er nu al, over 5 jaar moet dit vanzelfsprekend zijn!”
Over Zomergasten:
Het interview met Glenn Laurentius behoort tot de serie Zomergasten, die Schoonmaakjournaal deze zomer weer publiceert. Ditmaal met jonge talenten van rond de 30 jaar met een leidende positie in een schoonmaak(gerelateerd) bedrijf of jongeren met zeer ambitieuze plannen. Om samen met hen te kijken naar hun komst en ervaringen in de schoonmaakbranche, hun passie, trends en ontwikkelingen en verwachtingen. En… naar 5 jaar later: hoe zien zij dan hun rol in het bedrijf en de schoonmaakbranche? Een interview met een knipoog naar het thema FM Next Generation. Deze jonge talenten geven we bovendien een eigen platform: op dinsdagmiddag 28 augustus is de kick-off. Ben jij niet ouder dan 35 jaar en wil jij ook meedenken over ontwikkelingen in de schoonmaakbranche? Klik hier voor meer informatie of neem contact met ons op via [email protected].