10 juli 2018

Zomergast (2) Jeanine Smits (ICS) over 5 jaar: “Meer zichtbaarheid, erkenning en waardering”

“Als je zelf niet in de schoonmaakbranche werkt, ken je deze wereld niet, dan denk je er heel gemakkelijk over. In de praktijk leer je pas echt de vakwereld kennen. En wat voor één!” Aan het woord is Jeanine Smits-Boelmans (30), operationeel manager ICS Zorg & Welzijn, de tweede Schoonmaakjournaal Zomergast. Jeanine kijkt terug op haar komst in de schoonmaakbranche, haar moment van verdieping en deelt haar verwachtingen over 5 jaar.

Wanneer kwam jij voor het eerst met de schoonmaakbranche in aanraking?
“In januari 2010. Mijn eerste fulltime baan na mijn studie Facility Management was geen succes. Ik stapte toen over naar Sodexo en kwam als coördinator van facilitaire zaken in aanraking met de deeltaak schoonmaak. Na een carrière via andere schoonmaakbedrijven ben ik sinds 1 december 2017 bij ICS Groep eindverantwoordelijk voor het schoonmaakonderhoud van die locaties die onder onze tak Zorg & Welzijn vallen, een nieuwe stap met veel uitdagingen.”

Hoe is de liefde voor schoonmaak ontstaan?
“In het begin was er geen liefde. Als je de schoonmaakwereld nog niet kent, denk je er niet echt over na. Schoonmaak is er gewoon. Pas toen ik als gedetacheerd facilitair manager echt met het schoonmaakvak en de mensen erachter in aanraking kwam, zag ik hoe mooi deze is. Ik merkte hoe hecht een team op locatie is. De verhalen achter de dienstverlening zijn leuk, de mens is interessant. Dan ga je je er meer in verdiepen en aan een band werken. Zo liep ik twee keer per week DKS-controles en had ik veel contact met de voorvrouw op locatie. Ik wilde niet de controlerende aanpak volgen en zelf vertellen hoe zij werkzaamheden moest aanpakken. Ik draaide dit juist om: ‘wat valt jou op? Hoe zou jij dit aanpakken?’. Op deze manier kreeg ik het vertrouwen en een veel fijnere samenwerking.”

Wat vind jij belangrijke aandachtspunten binnen jouw werk en de schoonmaakbranche?
“Aandacht voor de mens en meer vrijheid in werken. Een werkprogramma is de basis, andere taken kunnen schoonmakers zelf ook heel goed invullen. Zie de vakvrouw of man en vraag: hoe zou jij dat doen? Sommigen hebben fantastische oplossingen voor de meest simpele zaken. Anderen hebben wat meer aansturing nodig, maar denken wel mee. Deze inspraak wordt in de branche zo onderschat, daar mag echt meer aandacht voor komen. Dan wordt de mens achter de schoonmaak ook meer zichtbaar. We zijn toch meer dan alleen een schoonmaakdoekje!”

Hoe kijk jij naar de schoonmaakbranche over 5 jaar?
“Ik hoop dat qua persoonlijke kant de schoonmaak meer zichtbaar wordt. En dan vooral de mens achter de schoonmaak. Erkenning en waardering zijn zo belangrijk, voor iedereen. Op contractgebied ben ik voorstander van een goede opstart. Begin een contract met het afspreken van belangrijke regels, de KPI’s. Voor de inkoper en zeker in de zorg zijn deze regels nodig. En bespreek vervolgens de meerwaarde die je samen als opdrachtgever, schoonmaakbedrijf en schoonmakers kunt realiseren. Schoonmaak is voor 80% beleving, wat is een VSR-controle dan waard? Werk samen aan continue verbetering van de schoonmaak én de beleving ervan voor iedereen die erbij betrokken is. Denk ook aan andere opties zoals cliëntparticipatie, gewoon even een praatje maken met de verpleger of cliënt tijdens het werk en bijvoorbeeld ook de inzet van geur. Ik hoop dat dit over 5 jaar meer regel dan uitzondering is.”

“De digitale ontwikkeling zal een stuk verder zijn, mooi om het mensenwerk dat schoonmaak toch is,  te ondersteunen. Digitale DKS-rondes, personeelszaken digitaal verwerken, helpen een schoonmaakbedrijf sneller de administratieve handelingen te verwerken. Verder zou ik graag een app voor het bestellen van middelen en materialen willen zien. Die is er al, maar nog niet centraal ingezet. Dat zou voor de medewerkers op locatie zoveel makkelijker zijn. Efficiënter werken zodat er ook wel eens tijd voor een persoonlijk gesprek is.”

Over Zomergasten:
Het interview met
Jeanine Smits hoort tot de serie Zomergasten die wij deze zomer publiceren. Ditmaal met jonge talenten van rond de 30 jaar met een leidende positie in een schoonmaak(gerelateerd) bedrijf of jongeren met zeer ambitieuze plannen. Om samen met hen te kijken naar hun komst en ervaringen in de schoonmaakbranche, hun passie, trends en ontwikkelingen en verwachtingen. En… 5 jaar later: hoe zien zij dan hun rol in het bedrijf en de schoonmaakbranche? Een interview met een knipoog naar het thema FM Next Generation. Deze jonge talenten geven wij bovendien een eigen platform. Op 28 augustus is de kick-off bijeenkomst. Ben jij niet ouder dan 35 jaar en wil jij ook meedenken over ontwikkelingen in de schoonmaakbranche? Klik hier voor meer informatie of neem contact met ons op via [email protected].

Deel dit artikel

Ook interessant: