Zomergast (1) Dirk Roelofsen (Hijman) over 5 jaar later: “Meer data en integratierobots”
Eind mei deed de redactie van Schoonmaakjournaal een oproep voor de rubriek Zomergasten. Vanwege het succes in 2017 willen we deze rubriek ook deze zomer publiceren. Ditmaal met 10 jonge talenten van rond de 30 jaar met een leidende positie in een schoonmaak (gerelateerd) bedrijf of jongeren met zeer ambitieuze plannen. Om samen met hen te kijken naar hun komst en ervaringen in de schoonmaakbranche, hun passie, trends en ontwikkelingen en verwachtingen. En… 5 jaar later: hoe zien zij dan hun rol in het bedrijf en de schoonmaakbranche? Een interview met een knipoog naar het thema FM Next Generation. Dirk Roelofsen, 25 jaar, accountmanager bij Hijman Schoonmaakartikelen in Amsterdam bijt het spits af.
Wanneer kwam jij voor het eerst met de schoonmaakbranche in aanraking?
“Ik zat bij de zaak van mijn ouders op het terras in Harderwijk, toen Sander Ekhart van MTS Euro Products aanschoof. Ik was net van school en wilde aan het werk. Sander kon wel een baan voor mij regelen, zei hij. Hij hield woord. De volgende dag mocht ik op sollicitatiegesprek komen bij Hijman Schoonmaakartikelen in Amsterdam. Ik kwam blanco binnen, zonder enige voorkennis en ging open het gesprek aan. Had nog niet eens nagedacht over schoonmaak. Het gesprek verliep goed, de sfeer en cultuur van het kleinschalige familiebedrijf spraken mij aan. Mijn ouders zijn ook ondernemers en voeren hun familiebedrijf, die sfeer herkende ik. En ik wist ook dat er bij zo’n bedrijf veel kansen liggen, vooral als je ambitie hebt, zoals ik.”
Hoe is de liefde voor schoonmaak ontstaan?
“Na mijn start bij Hijman werd ik al snel enthousiast over de schoonmaakmarkt. Ik begon in de shop en voerde orders in. Het klantcontact, hen helpen en zo toegevoegde waarde aan hun werk geven, smaakte naar meer. Ik stelde veel vragen om kennis van de markt, klant en product op te bouwen en kreeg ook veel feedback. Zo werd mijn totaalplaatje van de schoonmaak steeds beter, kreeg ik meer handigheid om op eigen benen te staan en werd mijn baan steeds leuker. Met mijn opgedane kennis en enthousiasme kreeg ik het vertrouwen van de klant en kon ik hen steeds beter advies gaan geven. Het is logisch dat je eerst even moet aftasten, voordat je echt in gesprek kunt gaan en toegevoegde waarde kunt bieden. Na 1,5 jaar kreeg ik een hele mooie kans van Hijman en mocht ik de functie van accountmanager oppakken en ook new business gaan genereren.”
Wat vind jij belangrijke aandachtspunten in jouw werk en de schoonmaakbranche?
“Die vraag kan ik kort beantwoorden: aandacht, ontzorgen, meedenken en innoveren. Ik ben graag een vraagbaak voor onze klanten voor bijvoorbeeld groen schoonmaken. Mijn advies gaat soms ten koste van de verkoop van een bepaald product, maar alternatieven bieden is wel in belang van de klant en het milieu. Dat vind ik belangrijk.”
Hoe kijk jij naar de schoonmaakbranche over 5 jaar?
“Ik denk dat we veel meer datagedreven werken. En dat we doorontwikkelde systemen hebben om deze data te verzamelen, systemen die nu nog duur of ingewikkeld zijn, maar over 5 jaar goedkoper en meer toegankelijk zijn. Dit geldt ook voor robotisering. Robots krijgen een vaste plek, integreren we meer in de schoonmaak om samen met de schoonmakers efficiënter te kunnen werken. Het just-in-time-management wordt steeds belangrijker. Hijman is hierin een facilitator, die klanten steeds meer gaat ontzorgen en helpt bij innoveren. En dat is belangrijk, want ik merk dat er steeds minder mensen met verstand van schoonmaken zelf zijn, iedereen wil hogerop en is hoger opgeleid. Er ontstaat een groter gat tussen kennis en praktijk. Hoe gaan we hier als branche mee om? Ik denk hierover graag mee.”
Over FM Next Generation
Wil jij ook meedenken over de toekomst? Op dinsdag 28 augustus organiseert Schoonmaakjournaal de kick-off van het platform FM Next Generation voor leidinggevenden en ambitieuze medewerkers tot 35 jaar in de schoonmaakbranche. Klik hier voor meer informatie of neem contact met ons op via [email protected].