Wintergast Ralph Vodegel (Katrin) over 2017: “Jammer dat Metsä Tissue Van Houtum niet heeft overgenomen”
“Een mooi, gelukkig gezond maar ook bewogen jaar.” In zeven vragen terugblikken op 2017 en vooruitkijken naar 2018: Schoonmaakjournaal in gesprek met Ralph Vodegel, sales director international key accounts AFH bij Metsä Tissue, waarvan Katrin het B2B-merk is.
Schaalvergroting, uitbesteding, multi-dienstverlening: 2017 was een ondernemend jaar, een jaar van beweging. Hoe kijkt u terug op dit jaar?
2017 was een mooi, gelukkig gezond maar ook bewogen jaar,. Hectisch, met veel projecten en met goede resultaten, zoals de recente gunning door Ziekenhuis Netwerk Antwerpen – de grootste zorgverstrekker van kwaliteitsvolle en toegankelijke zorg in België. We hebben afscheid genomen van collega Sylvie de Wael (key accountmanager België en Luxemburg) en zoeken nog een goede opvolger. Ik ben trots op 2017 en kijk met vertrouwen én met onze passie voor hygiëne uit naar een fijn 2018!
Welke bedrijfsovername(s) of samenwerking(en) vond u de meest opmerkelijke?
Ik vond de overname van Van Houtum door het Duitse Wepa opmerkelijk. Het was de laatste zelfstandige hygiënepapierfabriek in Nederland. Jammer trouwens dat Metsä Tissue Van Houtum niet heeft overgenomen, omdat ik ervan overtuigd ben dat dat voor beide partijen veel beter zou zijn geweest.
Welke inspiratie heeft 2017 u gebracht?
Nóg meer doen wat je leuk vindt, daar krijg ik energie van. Dat geldt voor zowel thuis als mijn werk. Ik kan ervan genieten om met een klant eens lekker te gaan eten en dan te praten over wat ons nu écht bezighoudt. En dat moet je inderdaad plannen, want dat komt niet vanzelf.
Digitalisering, robotisering, smart cleaning: welke innovatie (dienst of concept) zette uw bedrijf op de markt?
We hebben de nieuwe Katrin Inclusive dispenserlijn in de kleuren wit en zwart op de markt gezet en dat is een groot succes. Natuurlijk zijn dispensers voor ons belangrijk om onze papierproducten te laten gebruiken en dat werkt met deze nieuwe dispenserlijn bijzonder goed.
Wat maakt deze innovatie bijzonder en slim voor de schoonmaakbranche?
Klanten waarderen de functionaliteit én uitstraling van onze dispensers, maar ook dat iedereen ze gemakkelijk kan gebruiken. En dat vullen en onderhoud weinig tijd vergt van de schoonmaker
Welke uitdaging wacht ons – volgens u – in 2018 op? Voor de schoonmaakbranche in het algemeen en uw bedrijf in het bijzonder.
Omgaan met prijsconcurrentie blijft volgens mij de grootste uitdaging voor de schoonmaak. Ook voor ons blijft dat een uitdaging, ondanks onze uitstekende prijs-kwaliteitverhouding, waarmee we het vaak van bekende(re) merken kunnen winnen.
Waar gaan we u(w bedrijf) in 2018 ontmoeten? Op de Vakbeurs Facilitair, Interclean Amsterdam, Facility for Future en/of Schoonmaak Vakdagen? Of laat u van zich horen via de (sociale) media?
We gaan elkaar in 2018 ontmoeten op Interclean Amsterdam, bij FMGezondheidszorg en de Golden Service Awards. Sommigen van u gaan we ook ontmoeten aan de Innovatietafel Toilet 2.0 die we samen met RAI Amsterdam en Schoonmaakjournaal organiseren en op de Katrin Academy op één van onze fabrieken in Duitsland. En natuurlijk laten wij regelmatig van ons horen via de media en onze partner Schoonmaakjournaal. Tot gauw!
Over Katrin
Katrin, het B2B-merk van Metsä Tissue, een van oorsprong Fins bedrijf met 10 fabrieken, 2800 medewerkers en € 1 miljard omzet. Katrin biedt professionele hygiëne-oplossingen met tissue-papierproducten en Inclusive-dispensers. De hygiëne-oplossingen zorgen in iedere organisatie voor een doelmatig en effectief gebruik. Dat bespaart verbruiksmateriaal en loonkosten maar spaart ook het milieu.