12 juni 2024

Gezien in de media: Hoi! Mag ik je even helpen?

Etten-Leur.nieuws.nl deelde het verhaal over het succesvolle sociale innovatieproject van WVS Schoonmaak en Gemeente Etten-Leur: ‘Hoi! Mag ik even helpen?’. Om onderling contact tussen schoonmakers en kantoorpersoneel te verbeteren en om de beeldvorming over schoonmakers als verstoorders van rust te veranderen in helpende dienstverlener. Laat je inspireren.

In steeds meer organisaties wordt niet in de avond, maar tijdens kantooruren schoongemaakt door schoonmaakprofessionals. Deze vorm van ‘dagschoonmaak’ waarbij zowel kantoorpersoneel als schoonmakers gelijktijdig gebruik maken van de werkvloer, vraagt een goede verstandhouding en afstemming tussen beide partijen. Het project Hoi! Mag ik even helpen? bij Gemeente Etten-Leur droeg daaraan bij door onderling contact te stimuleren, medewerkers te ontwikkelen en de beeldvorming over schoonmakers te verschuiven van storende naar helpende dienstverlener.

Kennismaken met gebak
Het project Hoi! Mag ik even helpen? duurde zes maanden en bestond uit drie onderdelen, waarvan het eerste draaide om kennismaking en bewustwording. Zo startten de schoonmakers hun werkdag vanaf dat moment met het dragen van voornaambordjes op hun werkkleding. Daarnaast werd er een gezellig rondgangmoment gehouden waarbij alle afdelingen van de gemeente werden getrakteerd op gebakjes en posters. Het schoonmaakteam vroeg op informele manier aandacht voor het project en raakte spontaan aan de praat. Tijdens een bezoekje aan de collegevergadering ontmoetten ze wethouder René Verwijmeren: “Elkaar waarderen op het werk en onderling verbinding opzoeken is voor mensen heel belangrijk. Zo zou ik het overal wel willen zien!”

Praktische tools

In het tweede projectonderdeel werd een nieuw afstemmingssysteem tussen kantoorpersoneel en de schoonmakers geïntroduceerd; de Groen-Roodkaarten. Door middel van deze dubbelzijdige gekleurde kaarten kan aangegeven worden of de werkplek al schoongemaakt is óf nog schoongemaakt moet worden. “Zo weet je precies waar je hulp gewenst is en kun je makkelijk afstemmen met de omgeving,” licht WVS Schoonmaak-voorvrouw Jolanda Braspenning de voordelen toe.

Positieve verandering

Tot slot kregen alle schoonmakers wekelijks compacte workshops over communicatie, samenwerken en meedenken met de klant. Voorvrouw Jolanda hield medewerkers van de gemeente bovendien op
de hoogte van de projectvorderingen door berichtjes te plaatsen op het intranet. Adviseur Facilitaire Diensten van Gemeente Etten-Leur Harry Smit omschrijft: “Ik zie echt een positieve verandering. Mensen zijn opener en kennen elkaars naam. De schoonmaakdienstverlening was al goed, maar ik zie nu nog meer betrokkenheid en flexibiliteit bij het team. We hebben als gemeente met dit project echt iets willen doorbreken en dat is gelukt.”

Succesformule delen
WVS Schoonmaak en Gemeente Etten-Leur willen de succesformule van de sociale innovatie graag delen met collega-schoonmaakbedrijven, gemeenten en andere geïnteresseerden. Voor de juiste kennisoverdracht en goede uitrol van het project is een programmaplan ontwikkeld. Hierin worden de tools, acties en voorwaarden benoemd om het project te laten slagen. Dit plan is op te vragen via [email protected].

Bron: www.etten-leur.nieuws.nl

Deel dit artikel

Ook interessant:

13 december 2021

School verrast schoonmaakster met ticket

WVS schoonmaak uit Roosendaal mag al vele jaren de schoonmaak van de NUTS scholen in Breda en Teteringen verzorgen. Het schoonmaakbedrijf heeft diverse medewerkers op deze locaties werken die...

24 oktober 2019

Succes WVS Schoonmaak en Topacademie: waardevol passend werk toegankelijk en toekomstgericht

Na een succesvolle pre-pilot in het voorjaar van 2019 pakt WVS Schoonmaak – ‘gewoon een goed schoonmaakbedrijf’ uit Roosendaal – samen met drie regionale scholen voor speciaal onderwijs (VSO)...

30 april 2023

“Je moet je ogen de kost geven, al je zintuigen gebruiken. Dat maakt een goede schoonmaker.”

Steeds meer landelijke dagbladen en regionale media besteden aandacht aan schoonmaak. Fijn om de waardering voor het werk te lezen en goed dat ook onze bedrijfstak in the spotlight...