11 januari 2024

Elis neemt Moderna over

In 1964 begonnen Henk en Leida Olsman met trots Moderna. Door de jaren heen groeide het bedrijf uit tot een innovatieve en duurzame specialist op het gebied van linnen, bedrijfskleding, schoonloopmatten en sanitairhygiëne.. Deze week kondigde Moderna de overname door Elis aan. 

Henk en Leida Olsma werkten vanaf de start hard aan de groei van het bedrijf, eerst in Hardenberg en later uitbreidend naar Gramsbergen. Zoon Herman trad in 1988 toe. Elf jaar later volgden de zwagers van Herman, Roel Stad en Gert Stroeve, zich bij Moderna, wat een belangrijk moment was in de ontwikkeling van het bedrijf tot een landelijk opererend familiebedrijf. Ondanks een brand in 2013, herrees Moderna binnen een jaar met een nieuw duurzaam pand in Hardenberg. In de daaropvolgende jaren groeide Moderna uit tot een voorbeeld van innovatie en duurzaamheid, zelfs als een van de meest duurzame wasserijen van Europa. In 2018 trad Erik Jutstra toe tot het directieteam, waarmee hij zich voorbereidde op het voorgenomen vertrek van Roel. Samen met Herman en Gert werd een sterke samenwerking gerealiseerd en Erik werd uiteindelijk mede-eigenaar van Moderna.

Samen sterk
Het bedrijf vertelt dat hun motto ‘samen sterk!’ de uitstekende samenwerking van alle betrokkenen bij Moderna weerspiegelt. Ondanks grote zakelijke en persoonlijke uitdagingen is Moderna veerkrachtig gebleken en klaar voor de toekomst. Deze week kondigde Moderna aan dat het zijn aandelen overdraagt aan ELIS, marktleider in dienstverlening. Elis betreedt hiermee ook de Nederlandse horecabranche.

De huidige directie van Moderna, bestaande uit Erik Jutstra, Gert Stroeve en Herman Olsman, draagt hun aandelen over aan Elis. Ze benadrukken dat deze stap niet alleen mogelijkheden biedt voor verdere uitbreiding en innovatie, maar ook werkgelegenheid behoudt met prachtige kansen voor de regio.

In een gezamenlijke verklaring zeggen ze: “Elis past perfect bij de manier waarop Moderna werkt. Samen met het huidige team en klanten streven we naar groei op de bestaande locatie. Deze overname versterkt Elis in de markt en opent de deur naar nieuwe mogelijkheden, waardoor ruimte ontstaat voor verdere groei, professionalisering en ontwikkeling.”

Elis is vastbesloten om de dienstverlening en afspraken van Moderna voort te zetten en het bestaande team staat klaar om de huidige klanten van dienst te zijn.

Deel dit artikel

Ook interessant:

17 juli 2023

SIEV lunchwebinar op 12 juli over nieuw keurmerk: “Volop vragen”

In het circus van keurmerken ligt de focus van andere keurmerken vaak vooral op de theorie van de uitvoering. SIEV stelt dat (potentiële) leden grote behoefte hebben aan een...

29 september 2023

#FotoFriday: ‘Niet lullen, maar poetsen’

Tijdens de SDG Action Week (23-28 september 2023) is het doel: in actie komen om de wereld daadwerkelijk te verduurzamen, verandering begint immers met actie. CSU pakte dit doel...

15 maart 2023

Ontwikkel jouw duurzaamheidsplan en rapportage met Schoonmakend Nederland

Vanaf 2024 moeten grote bedrijven gaan rapporteren over de milieu-impact van het bedrijf en het effect van het bedrijf in de keten. Dat heeft tot gevolg dat grote bedrijven...

14 maart 2023

Duurzaamheid, van vrijblijvend naar must-do in 2024.

De schoonmaakbranche is doorspekt van duurzaamheidsinitiatieven. Veel bedrijven doen hun best om processen en producten te verduurzamen. Om oprecht goed met aarde en mens om te gaan. Andere ‘sjoemelen’wat...

08 november 2018

Nieuwe tactiek Gom Zorg pakt risico ziekenhuisbacterie aan

Een bacterie die al langere tijd bekend staat in zorginstellingen, is ineens weer actueel: de pseudomonas aeruginosa. Het besluit van een vooraanstaand ziekenhuis om ‘waterarm’ te gaan verplegen, heeft...

03 maart 2020

Genomineerden Interclean Innovation Award Amsterdam 2020 bekend

De Amsterdam Innovation Award 2020 genomineerden zijn bekend gemaakt. Van de laatste robot en connected technologie tot ontwikkelingen in circulair en duurzaam schoonmaken: een sterke lijst met kandidaten gaan...

28 september 2023

‘Let’s rethink cleaning’

BOMA, leverancier van schoonmaakmiddelen en materialen, kondigt met trots de lancering aan van ‘Let’s Rethink Cleaning’. Met deze aanpak wil BOMA bewustzijn creëren binnen de schoonmaak over de impact...

12 maart 2019

Gaat FM Next Generation de grijze bakkebaarden ‘battelen’?

Het zou een Soop-middag worden over de circulaire zeep voor de wereld van morgen, maar het tweede FM Next Generation-event in het Centre of Expertise van Facility Trade Group...

12 juni 2023

Weer een record op de 8e Dag van de Schoonmaker

Bijna 250 bedrijven bedanken zo’n 200.000 (specialistische) schoonmakers op donderdag 15 juni, De Dag van de Schoonmaker. Het vak wordt meer en meer gewaardeerd, dat bewijzen al deze bedrijven....

24 juli 2019

Blog: Impact op 10 miljoen mensen

Impact. Na duurzaamheid en MVO lijkt dit een nieuw modewoord. Ieder zichzelf respecterend bedrijf zegt tegenwoordig iets met impact te doen. Maar wat dat ‘iets’ is, blijft in de...