12 maart 2022

Seepje geeft receptuur natuurlijke allesreiniger vrij

Het Nederlandse duurzame zeepmerk Seepje heeft de receptuur van haar volledig natuurlijke allesreiniger kosteloos via een paginagrote advertentie in de Volkskrant vrijgegeven aan haar concurrenten, en wil zo de transitie naar duurzamere was- en poetsmiddelen versnellen. Om hun oproep kracht bij te zetten, komen werknemers van de Haagse B Corp vandaag bijeen bij de klimaatactie in eigen stad. Hiermee maken zij in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen burgers, bedrijven én de politiek bewust van de klimaatimpact van synthetische was- en poetsmiddelen.

Met het vrijgeven van de formulering van de volledig natuurlijke allesreiniger, die de Consumentenbond als beste ecologische optie bestempelt, legt Seepje de bal bij haar concurrentie. Zo kunnen onder meer Unilever, Proctor & Gamble, Henkel en Reckitt Benckiser niet meer om het gebruik van natuurlijke grondstoffen heen. “Om de klimaatcrisis te beperken zullen we samen snel over moeten op duurzamere producten”, zegt Jasper Gabriëlse, mede-oprichter van Seepje. “Wij kunnen het niet alleen, we hebben zowel consumenten als grote fabrikanten nodig in deze transitie. Die verloopt nu nog te traag, dus we hopen dat ook andere merken hierin snel hun verantwoordelijkheid nemen. Nu zij het recept van onze honderd procent natuurlijke allesreiniger hebben, kan niemand meer stellen dat het nog niet mogelijk is om een duurzaam én effectief reinigingsproduct op de markt te brengen.”

Klimaatprotest
Dat de klimaatproblematiek medewerkers van Seepje echt na aan het hart ligt, laten zij zien door middel van een protest tijdens de lokale Klimaatmars in Den Haag. Met dit protest willen zij Nederland bewust maken van het achterhaalde gebruik van synthetische was- en poetsmiddelen. Gabriëlse: “Wij voeren vandaag actie omdat we ons echt zorgen maken om de klimaatcrisis, en omdat wij erin geloven dat we samen de urgentie voelbaar kunnen maken. Dit is een oproep gericht aan de ‘grote jongens’, de fabrikanten die nog flinke stappen moeten zetten richting duurzamere producten en transparanter kunnen zijn over hun ingrediënten. Ik ben heel trots dat zoveel van onze medewerkers zich hier bij de Klimaatmars over uitspreken.”

Fossiele was- en poetsmiddelen
Vanaf komende maandag vervolgt Seepje haar bewustmakingsactiviteiten. Via berichtgevingen op social media en hun website geeft de duurzame producent informatie over de verschillen tussen synthetische en natuurlijke was- en poetsmiddelen, en de impact die dagelijks gebruik ervan heeft op het milieu. Gabriëlse: “Nederlanders hebben gelukkig steeds meer duurzame opties, bijvoorbeeld in de voedings- en mode-industrie. Ik ben ervan overtuigd dat een groter aanbod van duurzamere was- en poetsmiddelen de consument ook in steeds grotere mate zal overtuigen van de dagelijkse klimaatimpact daarvan. Hopelijk kiest Nederland na vandaag steeds minder vaak voor ‘fossiele’ producten, die nog steeds ingrediënten als aardolie, microplastics en synthetische geurstoffen bevatten.”

Klik hier voor meer informatie over Seepje.
Klik hier voor een interview in MT Sprout met een afbeelding van de advertentie in de Volkskrant.

Deel dit artikel

Ook interessant:

19 maart 2024

Event FMNextGen op Feel Good Friday Interclean

Op vrijdag 17 mei organiseert Interclean samen met Contrast de ‘Feel Good Friday’. Zij nodigt de leden van jongerenplatform FMNextGen uit om (gratis) deel te nemen aan dit speciale,...

02 april 2024

Top 10 meest gelezen artikelen januari t/m maart 2024

Wil je weten welke artikelen van onze community jullie in het eerste kwartaal van 2024 het meest gelezen hebben? Bekijk onze top 10: Eindrapport onderzoek fysieke belasting glazenwassers beschikbaar...

02 januari 2024

Blog: “We gaan een schoon en positief nieuw(s)-jaar beleven. Help je mee?”

Allereerst wensen we jou, namens de redactie van Schoonmaakjournaal, een gezond, gezellig en succesvol 2024. Net als in 2023 zullen wij jou ook dit jaar inspireren met actueel, feitelijk,...

30 maart 2022

SIEV informeert op 12 april over Arbeidsinspectie en cao

Veel glazenwasbedrijven ontvingen begin maart een brief van de Nederlandse Arbeidsinspectie; de komende tijd gaat de Arbeidsinspectie controleren of werkgevers in de glasbewassing voldoen aan de Arbowetgeving. Om de...

10 januari 2024

Kou, ijs, kortom onwerkbaar weer. Wat zijn eigenlijk de regels?

Het is echt winter buiten. Koud he? Tijdens dit winterweer kan er mogelijk niet buiten gewerkt worden. Wat is er geregeld in de cao? RAS geeft uitsluitsel. In de...

10 mei 2019

#filmFriday Greenspeed tips voor meer werkplezier

“We zijn crazy about cleaning en willen de mensen om ons heen hierin meenemen”, vertelt Floor Loos, marketing manager bij Greenspeed International. “Daarom bieden we een totaalconcept aan van innovatieve en effectieve schoonmaakoplossingen...

23 februari 2023

Duurzaamheid en partnership leiden tot verlenging samenwerking AFAS Live en Effektief

Sinds 2007, toen AFAS Live nog de Heineken Music Hall heette, is Effektief verantwoordelijk voor het schoonmaakonderhoud op deze locatie. Na het aanbestedingstraject in 2021 succesvol te hebben doorlopen,...

09 november 2021

Monumentaal kunstwerk

Kunstenaar Klaus Dauven bracht in het Franse Jura een ‘reversed graffiti’ kunstwerk aan op de 110 meter hoge en 430 meter lange muur van de stuwdam Vouglans. Met deze...

06 februari 2020

PizzaMarketingSessie Customer Journey: van verdwaling naar verbinding en verbazing

Samen op de klantreis, samen langs touchpoints, samen – onder het genot van een pizzaatje – op zoek naar de vier 4 b’s: behoefte, belofte, beleving en bewijs. Een...

07 mei 2019

Bunzl Belgium Expo 2019 van start

Van dinsdag 7 tot en met donderdag 9 mei vindt de Bunzl Belgium Expo plaats. Drie dagen lang kunnen bezoekers zich oriënteren op de professionele catering, cleaning, hygiëne, zorg en persoonlijke...