Vendor: schrijnend contrast Afrikaans en Nederlands toilet op Wereld Toilet Dag
In het kader van Wereld Toilet Dag op 19 november bouwt Vendor een Afrikaans toilet pal voor haar openbaar toilet in de Rotterdamse Markthal. De toilethygiënespecialist vraagt op deze wijze aandacht voor de slechte sanitaire omstandigheden in derdewereldlanden. Winkelend publiek in De Markthal ervaart vrijdag 18 november tot en met zondag 20 november hoe een Afrikaans toilet er vandaag de dag nog steeds uitziet en hoe groot het contrast is met de sanitaire voorzieningen in Nederland. Via diverse communicatie uitingen, zoals posters in de handdoekautomaten, worden toiletbezoekers bewust gemaakt van het feit dat 1 op de 3 mensen in de wereld geen toegang heeft tot een toilet.
Het bieden van een optimale toilethygiëne aan klanten en toiletbezoekers is de corebusiness van Vendor. Miriam Jansen, marketing manager bij Vendor: “Het beschikken over een toilet is in Nederland zo vanzelfsprekend, dat het vergezocht lijkt om er een wereldwijde actiedag aan te besteden. Wereldwijd beschikken 2,5 miljard mensen niet over goede sanitaire voorzieningen. Jaarlijks sterven 800.000 jonge kinderen aan diarree, per dag 2200 kinderen. Vanuit onze visie en ons MVO-beleid besteden we bij Vendor Washrooms Markthal aandacht aan de Wereld Toilet Dag. Via posters in de handdoekautomaten vragen we onze toiletbezoekers stil te staan bij het feit dat 1 op de 3 mensen in de wereld geen toegang heeft tot een toilet.”
Verbetering bewustzijn
“Doordat we een Afrikaans toilet vóór Vendor Washrooms Markthal hebben nagebootst, kan iedereen het contrast met onze sanitaire voorzieningen in Nederland ervaren. Een Afrikaans toilet is in veel gebieden nog steeds een gat in de grond, zonder rioleringsvoorziening, of stromend water, terwijl toiletbezoekers van Vendor Washrooms gewend zijn aan een hygiënische omgeving met veel comfort, een aangename sfeer, rustgevende achtergrondmuziek, speciale verlichting en de gegarandeerde beschikking over toiletpapier, zeep en handdroging. Het contrast is ronduit schrijnend. We willen hiermee bewustwording creëren over het verschil tussen de hygiënische voorzieningen in Nederland en de erbarmelijke situatie in andere delen van de wereld.”
Maatschappelijke betrokkenheid
Vendor is MVO Prestatieladder 4 gecertificeerd. Jansen: ”Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) is op een heldere en praktische wijze geïntegreerd in onze dagelijkse bedrijfsvoering. Het centraal stellen van de Wereld Toiletdag is dan ook onderdeel van ons MVO-beleid.”
Meer informatie: www.vendor.nl en www.vendorwashrooms.nl