23 februari 2017

Onderzoek: persoonlijke hygiëne dealbreaker in relaties

Het geheim van een goede relatie zit niet alleen in af en toe een mooie bos rozen, een lief WhatsApp-berichtje of een romantisch dinertje bij kaarslicht. Een frisse adem, een aangename lichaamsgeur en een schoon gebit zijn minstens zo belangrijk. Bijna 20% van de Nederlandse vrouwen heeft namelijk weleens een relatie verbroken vanwege een slechte persoonlijke hygiëne van de partner. In Frankrijk ligt de lat nog hoger: hier wijst 25% van de vrouwen een niet-frisse wederhelft de deur.

Dit blijkt uit het wereldwijde Hygiene Matters-onderzoek van SCA, marktleider op het gebied van hygiëneproducten en bekend van merken als Tork, Tena, Libresse, Edet, Demak’Up, Tempo en Plenty. In het onderzoek werden 12.000 respondenten uit twaalf landen ondervraagd over diverse hygiënekwesties.

Man versus vrouw
Opvallend is dat de Nederlandse man zichzelf ook niet echt hoog heeft zitten als het gaat om persoonlijke hygiëne. Slechts 31% vindt dat, binnen zijn familie, hijzelf de meeste aandacht heeft voor zijn persoonlijke verzorging. Voor de vrouwen ligt dit percentage op 51%. In de meeste Europese landen vinden de vrouwen zichzelf hygiënischer dan de man in de familie. Behalve in Spanje, daar zijn de rollen omgedraaid en vindt 63% van de mannen zich de meest hygiënische persoon in de familie, tegenover 41% van de vrouwen.

Over het onderzoek
Het SCA-onderzoek Hygiene Matters, dat voor het eerst is uitgevoerd in 2007, heeft als doel het bewustzijn te vergroten van het verband tussen hygiëne, gezondheid en welzijn over de hele wereld. Dit wereldwijde onderzoek combineert het inzicht van SCA over klanten en consumenten met extern onderzoek, casestudies en deskundig commentaar. Het rapport bespreekt hygiënekwesties vanuit verschillende hoeken: economisch, cultureel en sociaal. In combinatie met de product- en marktkennis van SCA draagt het rapport bij aan een beter onderbouwde discussie over het belang van betere hygiënenormen voor iedereen. In 2016 werd het onderzoek uitgevoerd onder 12.000 respondenten uit twaalf verschillende landen over de hele wereld.

Lees hier meer over het Hygiene Matters-onderzoek en bekijk hier de video.

Over SCA
SCA is een toonaangevend, wereldwijd hygiëne- en bosproducten bedrijf. De Groep ontwikkelt en produceert duurzame personal care-, tissue- en bosproducten. Verkoop vindt plaats in ongeveer 100 landen via een aantal sterke merken, waaronder wereldwijd TENA en Tork en regionaal Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo en Vinda. Als Europa’s grootste particuliere boseigenaar, legt SCA een bijzondere nadruk op duurzaam bosbeheer. De Groep heeft rond de 44.000 medewerkers en de verkoop in 2015 bedroeg € 12,3 miljard. SCA is gesticht in 1929, heeft zijn hoofdkwartier in Stockholm, Zweden en is genoteerd op de NASDAQ OMX Stockholm.

Deel dit artikel

Ook interessant: