16 april 2015

Hago Next (2): “Schoonmaker moet ‘gezondmaker’ worden”

Het huidige schoonmaakmodel is eindigend, stelt Hago Next. Maar wat kunnen we dan in de nabije toekomst verwachten? Naast sociale innovatie ziet Hago Next voor zichzelf ook een taak aan ‘de voorkant van de markt’. In dit tweede deel van ons gesprek met de Hago Next-directeur gaat Frank Dobbelsteijn hierop in.

Naast sociale innovatie ziet Hago Next voor zichzelf ook een taak aan ‘de voorkant van de markt’. Er zijn minder kantoren, dus minder vierkante meters om schoon te maken. Vang dit op door je dienstverlening te innoveren. “Door het nieuwe werken zijn werk en privé steeds minder gescheiden. Het business-to-business-to-consumer-model geeft de mogelijkheid services aan te bieden aan werkgever en werknemer,  waarmee privé en werk beter op elkaar kunnen worden afgestemd.”

Dobbelsteijn denkt daarbij bijvoorbeeld aan home cleaning-services: waarom zou de auto niet gewassen worden als je toch op kantoor bent? “Ik zie een meerwaarde in het leveren van gepersonaliseerde services, bijvoorbeeld via een menukaart waaruit werkgever en werknemer kunnen kiezen. Auto’s wassen, pakken naar de stomerij, pakketdiensten, boodschappen bestellen. Het bespaart medewerkers enorm veel tijd, energie en soms zelfs stress als dit tijdens werktijd al voor ze geregeld wordt. Wellicht kan de werkgever financieel wat bijdragen, het is ook in zijn belang werknemers te ontzorgen, zodat ze zonder afleiding hun werk kunnen doen.” 

De grote omslag
De grote omslag in dit geheel is de schoonmaker breder inzetbaar te maken. Dat bied kansen voor schoonmaakbedrijven en voor schoonmakers. Een breder dienstenpakket maakt het werk wellicht aantrekkelijker voor diegenen die meer uitdaging zoeken. Het biedt de mogelijkheid het aantal werkuren uit te breiden, omdat er simpelweg meer taken ontstaan, ook overdag. En het geeft schoonmaakbedrijven de kans in te spelen op ontwikkelingen als het teruglopende aantal schoon te maken vierkante meters en de roep om gemak door de consument.

“De kracht is om hier ook schoonmakers zelf bij te betrekken. Vraag aan schoonmakers: wat zie jij als kansen? Daarin nemen we ze aan de hand om met andere ogen te kijken naar hun werk. Door coaching help je ze breder te kijken en proactief te handelen. De mensen zijn al in huis, maar ze moeten anders gaan denken en werken, daar investeer je in. Aan welke aanvullende diensten is bijvoorbeeld behoefte? Of waar ligt extra werk? Veel van die werkzaamheden liggen namelijk dichtbij schoonmaakwerk en zijn gemakkelijk te signaleren. Een schoonmaker signaleert bijvoorbeeld een knipperende tl-balk en meldt dit. Daarbij is het gebruik van mobiele digitale middelen een uitkomst, zoals de @lly-app op een smartphone.” Met de @lly app kunnen vakschoonmakers zelfstandiger werken en hebben ze direct contact met de klant. De app zorgt ook voor transparantie voor de klant: alle werkzaamheden worden geregistreerd wat veel administratie scheelt.

‘Gezondmaker’
Het is aan de schoonmaakbranche en –bedrijven zelf om de toegevoegde waarde van goede, brede schoonmaak te laten zien, dit zit (nog niet) in de genen. Dobbelsteijn roept dan ook op: “Laten we niet direct redeneren vanuit uren en kosten. De schoonmaker moet een ‘gezondmaker’ worden, de verbanden tussen een schoon gebouw en minder ziekteverzuim zijn immers al aangetoond.”

Overigens uit Dobbelsteijn terzijde zijn verbazing over het feit dat in de schoonmaaksector verplichte overname van personeel bij contractwisseling gebruikelijk is. “Ik begrijp dat dit uit sociale overweging is gedaan, maar het stimuleert bedrijven niet om in hun mensen te investeren. Verplichte overname van personeel zorgt voor schijnzekerheid. Alleen opleiding biedt de werknemer de zekerheid van meer kansen.” Nog een reden om te pleiten voor sociale innovatie en meer zelfsturing door medewerkers.

Nieuw elan
Een jaar geleden moest Dobbelsteijn nog wennen aan de branche. Maar inmiddels ziet hij veranderingen: “Het gaat met kleine stapjes, maar Hago Next brengt nieuw elan en creëert vernieuwende oplossingen. Ik geloof in de kracht van mensen: als je ze meer eigenaarschap geeft, zul je zien dat er echt iets verandert. Blijf daarbij scherp op de ontwikkelingen in de markt en haak daarop aan. Neem je mensen mee en investeer in het verruimen van hun blik. Daar ligt de toekomst van de schoonmaak.”

Deel dit artikel

Ook interessant: