Zomergast (3) Sebastiaan van der Vinne (Leviy) over 5 jaar later: “Realtime contact tussen werkvloer en informatiebronnen”
Sebastiaan van der Vinne loopt al zo’n 20 jaar mee in de schoonmaakbranche en dat terwijl hij pas 34 jaar is. “Toen ik 14 jaar was, begon ik met vakantiewerk, helpen op kantoor van mijn vaders adviesbureau InTexso. Na studie en omzwerving kwam ik in 2006 in dienst bij hetzelfde adviesbureau tot het na 8 jaar begon te kriebelen om zelf ondernemer te worden. In 2014 richtte ik samen met 3 partners Leviy op. Inmiddels zijn we 4 jaar verder en geniet ik van de ontwikkeling, die ik samen met het hele team doormaak.” De redactie blikt met Sebastiaan terug en voorwaarts.
Hoe is de liefde voor schoonmaak ontstaan?
“Twaalf jaar geleden ben ik bij Intexso gaan werken en heb ik alle lagen van VSR-inspecties tot aan aanbesteding en directie doorlopen. Het spel en de uitdagingen in de markt, dat vind ik de interessante materie. Het is een intensief spel, samen met opdrachtgevers en schoonmaakbedrijven willen we het schoonmaakproces optimaliseren. De rol van schoonmaak en de schoonmakers zijn namelijk zoveel strategischer dan nu vaak lijkt. Er zijn mogelijkheden te over. De markt staat voor enorm grote uitdagingen en veranderingen!”
Wat vind jij belangrijke aandachtspunten binnen jouw werk en de schoonmaakbranche?
“Zelf geloof ik enorm in transparantie. Dit werkt door in Leviy. Ik houd ervan om mensen de ruimte te geven, dat zij verantwoordelijkheid durven te nemen. Kortom, eigenaarschap pakken. Dat geeft ook een directe link naar de branche. Ik ben ervan overtuigd dat meer uitvoerende rollen (schoonmaker/voorman) zoveel meer in hun kracht gezet kunnen worden. Dat ook zij nog meer ruimte krijgen om te excelleren. Op dit moment is het bijzonder hoe de organisatie van schoonmaakbedrijven in elkaar steekt. Er wordt eigenlijk, zonder aan iemands functie of inzet af te doen, een enorme kerstboom opgetuigd om schoon te kunnen maken. Je hebt de schoonmaker, een leidinggevende, een districts- of regioleider, een regiodirecteur etc. Veel mensen werken in de aansturing om de uitvoering te kunnen laten werken. Dit kan volgens ons veel efficiënter en platter als je technologie meer integreert. Door slimme tools in te zetten, kun je een schoonmaker direct in contact met klanten en andere stakeholders. Zo wordt de schoonmaker autonoom. Dit verandert wel het fundament van een schoonmaakbedrijf. Als ik terugkijk op de eerste jaren van Leviy, dan vroegen schoonmaakbedrijven ons te helpen bij het digitaliseren van ‘wat zaken’. Nu worden we betrokken bij volledige procesoptimalisatie en verandertrajecten om de schoonmaker realtime in contact met eigen informatiebronnen te brengen. Een interessante change.”
Hoe kijk jij naar de schoonmaakbranche over 5 jaar?
“De technische ontwikkelingen gaan zo snel dat het best lastig is hier wat van te vinden. Puur technisch zijn we lichtjaren verder maar adoptie door het proces duurt langer door cultuur, bestaande businessmodellen, wetgeving en een conservatieve houding. ‘Culture eats Innovation for Breakfast’. Als je denkt aan hoe snel de Ubers en Helplings kunnen schakelen richting de consument, hoe traag is dan de professionele markt. Als we daar wat aan zouden kunnen doen, dan is er vast ook meer draagvlak voor de schoonmakers. Ondanks deze ‘traagheid’ ben ik zeker positief gestemd over de voortgaande ontwikkelingen. Bij Leviy zien we bijvoorbeeld dat de klanthouding in de afgelopen drie, vier jaren verandert van nauwelijks visie/mening over IT naar IT op de agenda van het management en de aanstelling van een IT-directie . De komende vijf jaar zullen schoonmaakbedrijven gericht het IT-landschap inkleuren en professionele keuzes maken. Ik verwacht dat die keuzes zich vooral zullen focussen op het in contact brengen van de operationele werkvloer met zoveel mogelijk bronnen van informatie. Met als doel: optimale klantbeleving.”
Over Zomergasten
Het interview met Sebastiaan van der Vinne hoort tot de serie Zomergasten die Schoonmaakjournaal deze zomer publiceert. Ditmaal met jonge talenten van rond de 30 jaar met een leidende positie in een schoonmaak(gerelateerd) bedrijf of jongeren met zeer ambitieuze plannen. Samen met hen te kijken naar hun komst en ervaringen in de schoonmaakbranche, hun passie, trends, ontwikkelingen en verwachtingen. En… naar 5 jaar later: hoe zien zij dan hun rol in bedrijf en schoonmaakbranche? Een interview met een knipoog naar het thema FM Next Generation. Deze jonge talenten geven wij bovendien een eigen platform. Op 28 augustus is de kick-off bijeenkomst. Ben jij niet ouder dan 35 jaar en wil jij ook meedenken over ontwikkelingen in de schoonmaakbranche? Stuur dan een mail aan [email protected].